Austrian Airlines cuttar kostnader
Lite otippat kom denna tråd inte med första försöket, då moderation bör vara angående uppförande och inte åsikter antar jag att det var ett misstag.
Nytt försök:
Detta är vad SAS också behöver göra, starta om på ett rent bord med helt andra avtal.
Mest intressant är det att Austrian Airlines ingår i LH gruppen.
Vienna-based Austrian Airlines (OS) decided late Monday to transfer the company’s mainline operations—which include about 80 aircraft and 2,100 employees—to subsidiary Tyrolean Airways from July 1 (ATW Daily News, April 24) after failing to reach agreement with labor representatives.
The move surprised industry analysts after OS announced earlier it had struck a tentative agreement with pilots and flight attendants, heading off the carrier’s plans to shift their contracts to Innsbruck-based Tyrolean with less generous terms (ATW Daily News, April 27). However, negotiations over the past two weeks “proved impossible to reach agreement over principles” with the company’s works council.
In a statement, the company said the executive board views this as a measure to secure OS’s future, abolish automatic salary increases and introduce a modern collective agreement. The move is part of a €220 million ($289.7 million) cost-cutting plan (ATW Daily News, March 16).
“What our staff need now is clarity,” CEO Jaan Albrecht said in a statement. “I remain convinced that this path offers us a perspective for the future. The integration could cost OS around €160 million. Forty-three OS pilots have already left.
OS and Tyrolean have formed a team to carry out the integration work by the end of 2012.
svar
Kommer dom kursa nu? går i kk?
Huvet på spiken Sjökapten!
Så här ser det ut den globaliserade världen när man tar av sig skygglapparna.
Med all säkerhet så följs Austrian:s exempel väldigt noga av ett antal flogbolagsledningar i Europa, säkerligen även SAS. Skulle inte förvåna mig det minsta om man drar lärdomar av detta exempel, och så får vi se en raffinerad variant av samma upplägg inom ett år eller så. Det finns en uppsjö av bolag i Eurupa som går på knäna och behöver göra drastiska tilltag för att visa svarta siffror. Att strejka kommer nog inte att fungera särskilt bra, vem minns inte Sabena vars personal strejkade sista dagen, ” Nobody can beat our experience… ” etc. var argumenten den gången. Dom kände sig oumbärliga men faktum är att vi alla kan ersättas.
Ett intressant inlägg, särskilt uttrycket “Godtagbar kvalitet”. Just det sista borde vara i fokus vilka tjänster eller varor man än talar om.
Som en jämförelse kan man titta på Biltema eller IKEA där har man lyckats att slå mynt av “Godtagbar kvalitet”. Ingen kan ju säga att bolag med svenska värderingar behöver vara mindre konkurrenskraftiga.
I fallet SAS har det ju historiskt varit så att när en konkurrent dykt upp har SAS genom sin storlek “prisat” ner den sektor där konkurrenten verkat för att sedan köpa upp dem, exemplen är legio:
Transair,Linjeflyg, Transswede….
Nu har SAS kommit upp mot bolag man inte kan prisa ut Ryan, Gulfbolagen etc.
@Sjökapten
Bästa inlägget på flygtorget. Ta en copy på den texten och se tillbaka om 5-10 år så får ni se hur rätt han har. Äntligen någon med lite marknads- och ekonomi perspektiv. Ni nya wannabe pilots, ta en basic kurs i företags- och nationalekonomi innan ni lägger en mille på en flygutbildning.
Jag finns också på Landgangen.se som är ett sjöfartsforum (dock inte med nicket Sjökapten)
Åsikterna är ganska lika varandra, aldrig kul att bli utkonkurrerad av arbetskraft från tex Baltländerna och då är det lätt att ropa efter statligt stöd eller regleringar.
Sjöfarten ligger dock kanske 5-10 år före flyget när det gäller omställningen till en frimarknad så vill man ha facit hur det kommer att sluta kan man se på shippingen.
Läxan är att man måste anpassa sig efter verkligheten som den ser ut idag, inte hur man önskar att den såg ut.
Den som kan leverera till en godtagbar kvalité med de lägsta kostnaderna är den som vinner, man kan inte vara kvar på gamla meriter, se hur de gick med de gamla stora svenska rederierna som Broströms, Transatlantic, Johnson Line och Sahlens.
Man gör också lätt mistaget att tro att bara för att man själv är inne i en bransch så tycker man att den är viktig och att det ”måste väll politikerna förstå”, sanningen är dock att det enda som gäller i slutändan är ekonomi på långsikt.
99,99% av befolkningen är helt likgiltig till om det står SAS på planet eller inte och det saknar betydelse ifall besättningen är svensk eller ej.
Däremot vill de åka säkert, till ett bra pris och komma i tid.
Jag hoppas att SAS överlever och blir ett starkt flygbolag men då måste man släppa all politik, både mellan Sverige / Danmark / Norge men även mot facket, att vara “bäst i klassen” jämfört med Norwegian / Ryan Air / Gulfbolagen osv.
Intressant, men det här är vad alla flygbolag borde, eller i längden tvingas till, som bara visar röda siffror. Var det inte Air France/KLM som skulle starta nytt flygbolag orienterat kring lågpris ? Kan då möjligen vara ett sätt att få bukt med ineffektiva strukturer.
Överetablering och aggresiva lågprisbolag samt långvarig finanskris sätter enorm press på de gamla riksklenoderna Air France, BA m fl. Politikerna har här ett å annat att ta tag i gällande ägaranasvar i flygbolag.
Sjökapten, har en icke flygrelaterad fråga till dig. Finns du på annat forum ?
Visserligen hade det kostat en del i början med strejker osv men sedan hade man suttit med en vinnande hand.
Man hade säkerligen fått lite personalomsättning men det behöver inte vara dåligt i SAS fall.
Håller med dig på allt, inkl FTs oprofessionella censur.