Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

fortsatta problem för SAS långlinjer

Tråden startades av KalleSus

Det verkar vara en strulig sommar för SAS långlinjer.
Idag lördag verkar OY-KBN ha fastnat i Chicago, vilket har inneburit att en 340 har körts upp till Stockholm för att sättas in på dagens New York-flight (c:a 3 timmar försenad).
Samtidigt kommer en tomgående 340 (OY-KBM) från Washington efter att ha stått ett par dygn med någon form av teknikproblem.
Är det någon här, med insyn i SAS, som seriöst kan berätta vad som händer?

Som en liten bonus kan man ju ändå nämna att gårdagens (och dagens också?) flight från CPH till IAD flygs med inhyrd Boeing 777-200. Det måste väl vara första gången som SAS flyger trippel-sjua.

Publicerad den 2012-07-21 11:40
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

pf
2012-08-03 09:27

Noen som kjenner til kontrakt for innleie av 777’en? Hvor “fast” er den?

Hva om den ikke er tilgjengelig? Er alternativet da “bare” kansellereing, eller fins det andre back-ups?

777
2012-08-02 16:25

For the fifth year in a row, the 777 has won the Gold Award for the Best Aircraft in Executive Travel magazine’s annual readers’ poll.

Taskigt att Sas flyger mindre bra flygplan på långlinjerna.

Erik och Sigrid
2012-08-01 20:27

Just det Erik Viking som sedan byttes ut till Sigrid Viking. Men vad var det för problem och hur kommer det sig att man prioriterade de svenska paxen?

NotRyan
2012-08-01 20:17

Motorkrångel: Om jag såg rätt så var det SE-REF som stod vid gate 65 (Star Alliance-målad). Undrar om det var liknande problem som för några dagar sedan?

Mvh
/NotRyan

pf
2012-08-01 18:04

Noen har nevnt DY blir sårbare med få 787…SAS tycks også ha problem

Aerodynamiker
2012-08-01 16:49

@Kalle: Inte mycket du vet om 777s vinge, winglets eller crew training/crew commonality med andra Boeing flygplan.

Motorkrångel
2012-08-01 12:02

Jag var ombord och undrar vad det var för fel?
Den svenska kärran verkade ha krångel med höger motor vilket ledde till att vi fick ta den som skulle gått till Oslo. Stackars Norrbaggarna som fick ta in på hotell.

Vet någon vad det var som krånglade?

NotRyan
2012-07-31 23:03

Hej!

SK904 EWR-ARN blir minst en timme forsenad ikvall pga byte av flygplan da man har teknik pa det som skulle gatt..

Mvh
/NotRyan

RR
2012-07-26 02:05

Tydligen så fick dom ytterligare problem idag. SE-REF fick fel på en motor vid start på Arlanda idag så SK945 vart inställd!

Kalle
2012-07-24 13:29

Så blir 777 en bra maskin. Å andra sidan blir den väldigt lik en A330, som SAS också har. 330 är så bra så att den utvecklas och kan ersätta 340. Undrar om inte SAS gör något åt det hållet så småningom. Plus några 350. Samma rating på 330 och 350. Ekonomiskt!

777
2012-07-23 16:11

Helt naturligt att produktionen av A340 har lagts ner. Den hade ingen chans mot 777, som njuter av rekordproduktion…..kul att Sas har ett riktigt flygplan med riktig kabin diameter och riktig business class.

Kalle
2012-07-23 11:03

Två SAS cabin crew på varje flygning.

Kalle
2012-07-23 10:57

Eftersom SAS inte orsakade dem. Detta gäller även passagerarkostnaderna. 777 fungerar hyfsat som ersättning, den har 30 business istället för 34 som en 330 har och i economy extra blockeras vissa stolar för att ge mer komfort. Ger runt 295 stolar istället för 264 på en 330. Så det blir tillfälligt tillbaks till ett “cykelstyreflygplan” på SAS långlinjer :-). KBN går pressurized direkt till C-check, vilken är planerad sedan länge. Ger därför bara lite trafikstörning= en flight. KBM är igång idag, om allt går enligt plan.

mamma
2012-07-22 17:25

Kul med ett riktigt flygplan (777) på Sas longhaul :))

Acer
2012-07-22 15:30

Utgår ifrån att SAS som nästan alla andra flygbolag sätter minst en Skandinavisk kabin crew på det inhyrda flyget. Dessa blir bara “service crew” och har inget med 777 och dess emergency procedures m.m att göra.

Ballistik
2012-07-22 08:15

340 kärran i IAD började rulla när klossarna vid hjulen togs bort. Främre dörren
skadades mot gaten.
KBN blev påkörd av ett markfordon i ORD så det blev plåtskador.
Samma maskin blev skadad i ORD när gaten blåste in i sidan för två veckor sen.
Dyra skador som inte SAS orsakat.

Styr-Leif
2012-07-22 03:44

Jag förstår inte vad du menar med rubriken “Fortsatta problem för SAS långlinjer” utan att du förklarar vidare vad dy syftar på.

OnT: Det jag vet är att det var en skada på någon av dörrarna (vet ej om det är cargo eller någon av övriga dörrar) som uppstod precis innan avgång (IAD-CPH).

PS. Berätta gärna mer om vad mer som hänt flygplanen som trafikerar långlinjerna och vad de haft för tidigare problem, för jag är uppriktigt nyfiken. 🙂

KalleSus
2012-07-21 19:59

Det är helt klart portugisisk besättning.
Men det är nog första gången SAS flyger 777 på eget flightnummer. Code-share har förstås förekommit tidigare.

pf
2012-07-21 16:28

Det kan vel diskuteres om SAS flyger første gang med 777? “Eget rutenummer” sett opp mot “code-share”rutenummer?
Men, jeg går ut i fra at det er portugisisk crew, ettersom det vel er EuroAtlantic Airways sin maskin…og hverken cockpit eller kabincrew hos SAS har vel 777-rating…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500