Allmänflyget i Stockholm
Planerna att Stockholm inte längre skall ha en riktig allmänflygplats är alldeles strax förverkligade då de flesta privata aktörerna nu är uppsagda från Bromma eller erbjudna plats för en summa som är tio ggr högre än innan. Är allmänflyget verkligen så i vägen för det kommersiella??
svar
75 000 rörelser extra ryms alldeles utmärkt på Arlanda som med sina tre banor har stor outnyttjad kapacitet.
Det verkar som om kunskaperna är begränsade vad gäller allmänflyget i Stockholm.
Att Bromma försvinner är möjligen “lök på laxen”. Tidigare försvann Tullinge och Barkarby med sina asfalterade banor och det var den stora katastrofen.
Skå Edeby som har gräsbanor har kommunen emot sig och accepterar inte mer flyg utan har fått nerdragningar jfrt. miljötillstånd. Frölundas gräs borde inte ens accepteras för UL-flyg p.gr.av utflygningar och läge. Ta en titt på haveristatistiken. Vallentunas fem gräsbanor “finns inte” enligt kommunen trots att man to.m. gör reklam för dem i reklambroschyrer för ny villabebyggelse.
De 75.000 rörelser som på sikt ska tas om hand får inte plats vare sig på Bromma eller Arlanda. Dessutom kan man fundera över kostnaderna. Privatpersoner har inte råd med de avgifter Swedavia vill ha för landningar och markarrenden.
Bygg nytt allmänflygfält snarast och låt användarna driva det innan allmänflyget försvunnit helt i Stockholm.
lustigh: Veta vad?
!? Jag skall nog förtydliga att de påskyndande åtgärde jag beskrev så som kort inflygning och liknande faktiskt tillhör undantagen. många gånger är det så dött på frekvensen att man tror att radion gått sönder. Så i det stora hela är det inte mängden trafik som är problemet. Jag har dock vid enstaka tillfällen noterat att någon större maskin hunnit taxa fram till banan för start medans man själv ligger under inflygning och att man då inser att det i er värld uppstår en viss väntetid. Men i de fallen har vi ju bara följt direktiven från Tornet som ju ansvarar för planeringen.
Jag tror inte att det är jättesvårt att få bort den typen av händelser om man vill. Vi kan oftast vänta några varv till så att ni kommer iväg utan väntetid.
EA: Vore det inte skönare att faktiskt veta?
Någon gång händer det väl att småflyget stör det går inte att komma ifrån.
Men att lilla lilla Bromma skulle ha problem med slotar och för mkt trafik, HAHA!
Skå är inget alternativ då de inte kan tvinga in mer flyg där på grund av omgivningen, samt att behovet för en hel del är en asfalterad bana som fungerar året runt då det fortfarande finns de som transporterar sig i jobbet med klubbplan eller egna.
Skulle man bygga en egen flygplats avsett endast för allmänflyget så vore nog det bäst. Men det lär ju aldrig hända.
Bromma är ingen stor flygplats!
Arlanda är inte heller det när det gäller trafikmängd!
Jag har själv flygit under många år och i Sverige så är allt så märkvärdigt när det gäller flyget.
Alla regler och hur man vill få det till att små flyget inte får plats på en så stor flygplats som Bromma eller Arlanda för de stör trafikrytmen!
Inte ens under peak hours på Arlanda ställer småflyg till några problem för vi har inte sådan mängd med flygtrafik att det är några problem om man ser internationellt sett på riktiga stor flygplatser.
Vid storflygplatser runt om i världen talar vi trafikmängder som Bromma eller Arlanda aldrig kommer att komma i närheten av.
Man tar ner även på dessa storflygplatser mindre flyg och det är inget konstigt!
Klarar man inte av det bör man nog kolla dom på ATC om dom inte har tillräcklig simultan kapacitet i så fall.
Nej i Sverige blir allt märkvärdigare och svårare ju enklare något borde vara i verkligheten tyvärr!
Peppe, det spelar ingen roll att så sker, kostar ändå dyrbara minuter, plus att det är inte alltid fallet att så sker. Har vid flertalet tillfällen fått stå för länge på små plan! Tyvärr är det så att det i nuläget inte finns plats på Bromma för privatflyg.
!? Jag tycker det där låter märkligt,, Jag flyger en hel del från bromma och min uppfattning är att vi alltid blir ombedda att taxa bakom, Lagda i väntlägen och kort inflygning med reducerad tid på banan. Allt för att inte störa den tyngre trafiken, och i min värld lyckas det alltid. Jag har aldrig sett någon allmänflygare “ställa till det” på Bromma. Eller har jag fel?
!?, Mavias har behov av slotar liksom Bizflyget och regionalflyget. Miljökraven har även skärpts och sammantaget löser man mycket riktigt problemen genom att kasta ut småfolket. Bromma är politikernas prestigeprojekt och för en så liten stad som Stockholm räcker Arlanda länge.
Skå edeby är väl annars ett hyfsat bra alternativ för allmänflyget.
Dom är i vägen! Kostar stora pengar i förlängda taxitider och delay vektorer.
En som vet!
Grafair lär väl vara kvar ?
Swedavia som driver flygplatsen skall lägga ned all trafik med helikopter, affärsjet, små propellerflygplan och övrigt företags och privatflyg som alltid funnits på Bromma. När avtalet förlängdes jublade alla småföretagare och flygklubbar. Nu blir alla istället vräkta utan att erbjudas alternativ då Tullinge och Barkarby redan lagds ned.
Varför startas inte nån seriös sjöflygklubb i Sthlm, med normalklassade flygplan? (UL är bara skräp)
Tullinge, Barkarby, Bromma. Dom ger sig inte förräns huvudstaden inte har en enda flygplats kvar.
Kan man inte flytta tillbaka när terminalbygget är färdigt?
Det är väl ont om plats på marken och inte antalet flygrörelser? Kan inte tänka mig att Brommas ynka 2 miljoner pax är vad som sätter käppar i hjulen.
Hur många kommunalt subventionerade golfbanor finns det runt Stockholm? Lägg ner ett par stycken och bygg ett flygfält i stället!