Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Katastrofale Q2 tall fra SAS

Tråden startades av Jutteborg

Flyselskapet SAS melder om et resultat før skatt og engangskostnader på 137 millioner svenske kroner for andre kvartal 2012. I 2011 var tilsvarende tall 366 millioner.

Totalresultatet før skall endte på 371 millioner kroner sammenlignet med 730 millioner kroner (SEK) i 2011.

Publicerad den 2012-08-08 10:10
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Älskar SAS men...
2012-08-14 13:18

…det går inte att komma ifrån att SAS under 2000-talet har bränt 35.000.000.000kr. Det är oerhört mycket pengar och bolagets substansvärde är på en kritiskt låg nivå. Flottan ska uppgraderas, ett gäng NG börjar bli slitna, 600:orna är och förblir ytterligare en ekonomisk blunder (finns ingen andrahandsmarknad) och man har sålt sålt och sålt igen allt lösöre som en gång fanns. Satsningarna och omorganiseringar har inte resulterat i någon vinst, vilket de rimligtvis borde ha gjort och den förestående pensionssmällen kommer radera bolagets egenkapital. En vinst på några hundra miljoner är för ett företag av SAS storlek en fullständig katastrof! Kapital måste sprutas in, men jag har svårt att se hur marknaden skulle ta emot en nyemission med öppna armar.

Norwegian har ett annat läge, men jag har inte läst deras senaste rapport tillräckligt djupgående för att kunna göra en komparativ analys.

pf
2012-08-14 12:26

Til L, jeg har ganske svårt for å forstå hva du mener i kritikk

Det du egentlig anfaller er jo de europeiske politikere, som har liberalisert luftfarten innen EU, hvor enkelte EØS land har kommet med(ville blitt et meget svårt SAS eller med Norge utenfor EU).
Du får ta saken opp med dine svenske politikere, ettersom ni er med i klubben EU, be de gå tilbake til pool-systemet som eksisterte inntil starten av 1990-tallet, og be de samtidig gjøre om liberaliseringen på arbeidsmarkedet.

Tror du ikke at svaret da ville bli at svært mange ville forlore arbeidet innenfor luftfart. Videre ville mange miste arbeid og inntekt ved å se på ringvirkningene som en liberalisert luftfart gjør for turismen i Europa.

Tilbake til økonomisk resultat som denne diskusjonen skulle være om, fra november 2013 klarer ikke lenger SAS å holde “den tikkende bomben” pensjonsforpliktelsene, ute fra sine regnskaper. Da kan SAS gå tom for cash, så blir det vel opp til nasjonalstatene å fylle på igjen. Subsidier mot private selskaper som Norwegian, vil mange si.

thomas
2012-08-14 10:05

SAS går som alltid med förlust, bara anledningarna till förlusterna är olika.
Det är hangarförsäljningen till Svedavia som gav vinsten inte flygverksamheten.
I fortsättningen blir hangarerna på ARN dessutom en kostnad i det operationella resultatet, sen nya pensionsregler som utplånar det egna kapitalet.

SAS kan inte operera kapitalstrippad, måste ha in externa pengar i 5-10 miljarder klassen, är det nån som satsar? går det att politiskt motivera? speciellt som SAAB fick silkessnöret, och nuvarande börsvärde på SAS är under 2 miljarder.
Det är inte omständigheterna som hela tiden är felet det är bolagets struktur,
så länge den är kvar kommer förlusterna i god tradition att fortsätta oavsett bolagets åtgärder.

Vad händer om SAS läggs ner, (konkar tror jag inte på då Wallenbergarna och stater är inblandade,) då läggs de affärsmässigt friska delarna i nya bolag.
EX ett nya SAS Sverige. Det mesta av SAS internationella trafik flyttas upp till ARN vilket bl.a dränerar Finnair, är det så dåligt för oss Svenskar?
Norge och Danmark får klara sig själva och bygga sina bolag med alla sina fackföreningar, de har ju lång erfarenhet och vet hur man gör i flygbranschen.

L
2012-08-14 06:03

Skam och jante hit och dit , frågan är om det är värt att gå samma väg som Norwegian och Finnair ? Det enda man gör är att hålla ett fåtal på HQ i Oslo eller Helsingfors med jobb , resten av jobben är ju utflaggade , är det något att vara stolt över pf ? Tveksamt om ens länderna i Europa får in skattepengar på personal ute i Europa. Det enda skandinaviska du kommer höra ombord om tio år är ett förinspelat band om bolagen ens finns kvar.

Rätt och slätt
2012-08-10 21:38

Det är riktigt att Norwegian gick med förlust första halvåret 2012. Inte så konstigt alls eftersom det först och främst är semesterresor till Medelhavet som är Norwegians främsta produktion. Det är under sommaren man tjänar pengar och då tar man ut enorma biljettpriser. Norwegian är egentligen enbart ett lågprisbolag mellan oktober och maj – då rear man ut all sin överkapacitet.
All denna jämförelse mellan SAS och Norwegain är irrevelant eftersom deras målgrupper sällan tangerar varandra utanför inrikesnätet i Norge och de intraskandinaviska linjerna. Få affärsresenärer är intresserade av en tur som startar vid midnatt från Arlanda och landar på någon grekisk ö tidigt på morgonen. Inte heller linjer till Albanien eller Serbien med frekvenser 2 ggr/ vecka är intressanta.

Norwegiankramarna, som blir färre och färre efter att tidigare år totalt ha dominerat Flygforumet, ska också tänka på att ställa vinst i relation till omsättning. Under hela Norwegians existens har den varit mycket lägre än SAS’. Men så är det för alla företag i ett uppbyggnadsskede.

Kulan
2012-08-10 19:58

Varför så arg Kalle?
Hur gick SAS 1:a kvartalet? Plus eller minus? Hur är den sammanlagda siffran för SAS?

Kalle
2012-08-10 04:24

Norwegian gick MINUS 190 miljoner NOK netto, första halvåret -12. Det kan vilken idiot som helst läsa. Väldigt lite imponerande och ganska falskt att låtsas som om Norwegian går bra.

pf
2012-08-09 19:59

infør mat inkl i billettpris igjen, det vil lønne seg på sikt SAS som et tungt argument mot DY og andre LCC’s.

Problemet er at mange oppfatter SAS som en LCC…..

jante
2012-08-09 15:06

Ser at Widerøe står for 70 millioner av pluss resultatet til SAS.
Det vil si at SAS genererte et overskudd fra driften på lattelige 67 millioner kr.
Det er høyst betenkelig med tanke på at selskapet ikke har investert i noe som tilfører selskapet mer verdi og/eller binder opp kapital som kan frigjøres senere.
Selskapet har solgt eiendom for å frigjøre kapital, noe som resultatet i første post viser til.
Samtidig så halveres resultatet fra forrige år samtidig som flere reiser med selskapet og flere konkurrenter har gått konkurs.

Å det når SAS sjefen sier til sine ansatte at de skal gå med vinst?
En tro alle de ansatte har hatt med håp om at deres bidrag skal redde selskapet.
Samtidig har lederlønningene s økning til SAS nærmest eksplodert i takt med at resultatene bare har blitt dårligere.

Norwegian har i motsetning til SAS dobblet sitt overskudd i forhold til q2 2011.
Selskapet har i motsetning til SAS ikke solgt, men investert i nye fly (Norwegian har kjøpt i tillegg til leasing) noe som øker selskapets kapital. Norwegian vil med farten Q1 og Q2 tallene viser, kunne kruse inn til et betydelig høyere overskudd for 2012 enn 2011. (langt over de 200 millionene Norwegian fikk av SAS gjenom rettsaken)

Skam dere SAS, dere sløser bort de SAS ansattes verdiget.
Skam dere Norske og Svenske myndigheter som gledelig spytter inn penger i taps prosjektet Danmark og København som ikke gavner annet enn Dansk næringsliv og turisme!

Ikke rart CAU ler hele veien hjem HVER gang det forhandles!

Örjan
2012-08-08 23:56

“Man kan inte jämföra SAS och Norwegians vinst. SAS måste tjäna betydligt mer pengar än DY för att dra runt sin alldeles för stora organisation. DY är otroligt slimmat i jämförelse”

Så länge det är plus längst ner på raden så är det plus…… Den där organisationen som du pratar om är ju inkluderad i resultatet. Resultat är vad som blir kvar när du betalat alla utgifter, inkl den tunga SAS organisationen. Däremot kan SAS behöva mer pengar än DY i framtiden, dels pga av pensionsutbetalningar osv.

SAS
2012-08-08 18:29

Man kan inte jämföra SAS och Norwegians vinst. SAS måste tjäna betydligt mer pengar än DY för att dra runt sin alldeles för stora organisation. DY är otroligt slimmat i jämförelse

Fred
2012-08-08 17:51

Pf: Jo, jag vet. Norwegian är ganska litet.

Ruben Skogsgård
2012-08-08 16:00

Det var väl inget dåligt resultat, det blev ju vinst i Q2 !!!
Inte så mycket som analytikerna hade förväntat sig, men dock ett plus.
Det kunde varit ännu bättre som Richard Gustavsson sa på presskonferensen.
Men det hängde ju på det berömda ordet “om”.
Tänk vad enkla förklaringar det finns:
Om inte bränsletpriset hade varit så högt, så hade kostnaderna varit 800 milj lägre, eller vinsten 800 milj bättre.
Om inte konkurrenterna hade funnits så hade ju alla flugit med SAS………oj, oj.
Om-listan kan göras hur lång som helst.
Då hade minnsann SAS gjort ett kanonresultat långt över analytikernas förväntningar.

pf
2012-08-08 14:48

Og de to nevntes omsetning er ? Fred,,

Micke
2012-08-08 14:19

Skillnaden är att alla har tjatat om att Norwegian går så dåligt och kommer att gå i konkurs. Då är en vinst på 125 miljoner riktigt bra.

Alla pratar samtidigt om att SAS går bättre och bättre men trots det så minskar vinsten kraftigt från Q2 förra året.

Men, det är i alla fall positivt att båda bolagen går med vinst. Då minskar risken för nyemission den närmaste månaderna i alla fall 🙂

Kalle
2012-08-08 14:05

Minus 190 miljoner NOK netto första halvåret -12 för Norwegian var det oerhört tyst om. Någon blev sur när det skrevs i en annan tråd, och blev beskylld för att vara avundsjuk. Ja jag säger då det……

Fred
2012-08-08 13:39

Norwegian gör ett resultat om 125m NOK (ca 140m SEK) för Q2. De hyllas till skyarna.

SAS gör ett resultat på 371m SEK för Q2. Det talas om katastrof.

Ja, jag säger då det…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500