Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair parkerar 80 plan.

Tråden startades av Dimi

Ryanair parkerar 80 st..!! plan över vintern pga dålig lönsamhet, vad händer med dom 1000 tals i personalen ??, a-kassa, uppsagda kontrakt eller soc, ?

Publicerad den 2012-08-14 11:45
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

BB
2012-08-17 14:38

Ola-Conny jag kan räkna upp ett flertal flygbolag som betalar bra mycket sämre än Ryanair.
Sen biljetter för en krona är ju bara reklamjippon, du kan ju pröva boka Skavsta – Barcelona så ser du att alla biljetter ligger på mellan 1000-2000 kr enkel och då ingår inte ett skit. Lite obligatoriska extraavgifter som inte ens räknats in då.

Kan ju bara hålla med om att Ryanair försämrat villkoren, men vad ska de göra när de konkurrerar med SAS, Iberia, Alitalia mfl. som får miljardbelopp varje år i bidrag av respektive stater?
År 2000 var ingångslönen på Ryanair 74000 pund per år för en kadett, sen har den bara gått ner pga. detta.

Ola-Conny
2012-08-17 04:27

BB, du är ett praktexempel på någon som skjuter sig i foten utan att fatta det förrän det är försent. Tack vare sådana som dig kan Ryan fortsätta sälja biljetter för en krona och på så vis konkurrera ut de bolag du säger dig vilja arbeta för i framtiden. Nä, du förtjänar pissdåliga villkor resten av din karriär. Att gå med IALPA kommer inte lösa ett skit så länge såndana som du fortsätter att prostituera er i branschen.

Hur svårt är det att förstå?

BB
2012-08-16 12:52

Pelle: Du kan säkert komma in ändå. Nästan alla FO:s får bara betalt per timme de flyger. Kostar Ryanair alltså ingenting att ha fler FO:s som får flyga mindre var.
Dessutom går de nog lite plus på varje kadett de tar in.
Visst att base training ingår och det är två simpass mer än en vanlig Type rating så är 27500 ändå några tusen i överkant.

A320: Lite håller jag med dig ändå, stannar här till jag blir kapten, har jag en tjej som vill flytta med så egentligen, kanske det? Som du säger då kan man dra sig tillbaka tidigare och kanske ta ett halvdåligt betalt jobb i Sverige i den stad man vill bo.

A320
2012-08-16 05:45

“så du menar att det går att stämpla på de dagar man är stand by på ryan air?”

Stämpla på stby dagar? Nej, men det kan man inte om man jobbar på SAS/MAVI/TC etc heller så varför skulle man få göra det?

“Hur går det att träffa dina vänner och familj i asien om de bor i sverige?”

Familjen tar man naturligtvis med sig, det trodde jag var solklart(?), och vännerna träffar man när man har semester och kommer hem till Sverige 2-3 ggr / år samt när vännerna kommer och hälsar på i Asien. Sen kommer man ju, tro det eller ej, hur skrämmande det än verkar att träffa NYA vänner också! Crazy va? 😉 Hur gammal är du? Menar inget illa, men ditt resonemang verkar lite gammalmodigt…. Har du ingen lust att se dig om i världen? Upptäcka nya ställen, kulturer och människor? Tjäna tillräckligt med pengar för att kunna dra dig tillbaka vid 45-50 och ta ett mindre betalt jobb, kanske hemma i Sverige igen? Vill man vara hemma alltid och kunna träffa vänner och familj dagligen skulle man kanske inte blivit pilot…?

@ BB – Mina kommentarer i mitt tidigare inlägg gäller inte dig och andra som tycker det är ok att jobba på Ryanair för ni klagar inte över det. Det jag inte förstår är folk som klagar och inte gör ngt åt sin situation.

En kommentar dock – “Kina och Asien är inte intressant. Inte vill jag sitta där medan min flickvän hittar en ny kille på sommarens grillfest i Sverige, vilka pengar i världen väger upp det?”

Att Kina och Asien inte är intressant är ju en smaksak men om man åker så tar man ju naturligtvis ett beslut med sin fru / flickvän om att göra det tillsammans…..”sitta där medan min flickvän hittar en ny kille…..”?? Borde kanske se över förhållandet med din flickvän??

Pelle
2012-08-16 00:46

Jag hade kommit in pa Ryanair, för att komma igang airline karriären. Med denna info antar jag man kan glömma det de kommenade sex manaderna??

Birgitta Malmborg-Mörtnäs
2012-08-15 23:32

Ryanair! – For the lowest fares and the best on time performance!

Bra skrivet BB!

Birgitta Malmborg-Mörtnäs

BB
2012-08-15 21:05

Har aldrig förstått när folk klagar om A-kassa, det får man betala själv och så har det alltid varit i Sverige.
Sen har man sjukförsäkring och får Europeiskt försäkringskort från Irland eftersom man faktiskt betalar sociala avgifter där.

Varför jag jobbar på Ryanair?
Mitt första jobb, känner ingen på vare sig SAS, Malmö Aviation eller något charterbolag och de har inte erbjudit mig något jobb. Skulle jag få det skulle jag nog dra så fort som möjligt.

Tvivlar inte en sekund på att management på Golden, Nextjet, Direktflyg mfl. är betydligt mänskligare än de på Ryanair.
Men, jag tjänar mer pengar här och det är roligare flygning så då kan jag lika gärna stanna tills jag tröttnat fullständigt på min bas utanför Sverige.
Kina och Asien är inte intressant. Inte vill jag sitta där medan min flickvän hittar en ny kille på sommarens grillfest i Sverige, vilka pengar i världen väger upp det?

Förresten är jag för riktiga anställningar vilket vi kan få mer av om fler går med i IALPA!
Till er som blir skadeglada när Ryan flyger minder på vintern och piloterna tjänar mindre. Vad kan jag säga? tragiskt beteende!

L A
2012-08-15 20:17

Familjen kanske kan följa med ner till Asien eller var man nu hittar ett jobb .. Är kanske ett gemensamt beslut man tar när man bestämmer sig för flytta

swe
2012-08-15 18:57

A320
så du menar att det går att stämpla på de dagar man är stand by på ryan air?
Hur går det att träffa dina vänner och familj i asien om de bor i sverige?

A320
2012-08-15 12:51

Faktum är att om man jobbar för Ryanair, via bemmaningsföretag utanför Sverige men samtidigt är fast bosatt och / eller baserad i Sverige så tror jag (?) att lagen säger att man är SKATTEPLIKTIG för denna inkomst i SVERIGE. Detta leder i sin tur till att man har rätt till A-kassa, svensk sjukförsäkring etc etc precis som alla andra i Sverige….

Har man däremot “mörkat” och inte deklarerat (och skattat om så krävs) sin inkomst i Sverige ja då gäller nog “som man bäddat får man ligga” och man kan inte klaga på systemet längre…eller?

En annan sak är ju sen varför man jobbar för Ryanair över huvud taget….? Jag menar inte som första jobb, för det kan jag i viss mån förstå, eftersom man med väldigt lite erfarnehet kan komma in och flyga 737. Men jag undrar alltid varför dessa, ofta (inte alltid) unga piloter stannar efter att de fått ett par 1000 timmar och ev en uppgradering när det finns jobb i Asien som betalar $200K per år….? Inte för att det är vägen framåt för alla, men istället för att sitta här i Europa och klaga, vilket många gör, så borde det vara ett “enkelt” beslut… Har man en ung familj eller är singel så är det inget snack, på rätt ställe i Asien kan man leva ett riktigt kanon liv och det finns gott om internationella skolor, bra sjukvård, bra boende, massor att göra på sin fritid etc…. Beats me.

Lycka till!

R
2012-08-15 10:46

Grattis!!
Det är ju ni själva som ställt till det när ni valde att bli anställda på dessa vilkor.
Hoppas ni inser att ni har förstört hela pilotbranschen.
Trots detta så står det flera hundra pojkar, med pappas plånbok i kö för att komma in på dessa bolag, med kontraktsanställning och dessa underbara vilkor.
Nej nu är det dags att vakna upp!!

Men..
2012-08-14 22:36

Kan ju tilläggas att personalen inte blir lediga utan lön. Nej schemat fylls ut med obetald standby, så det finns ingen annan möjlighet att dra in pengar. Den där genvägen till success kanske inte är så bra trots allt…?

Short Final
2012-08-14 15:38

Och ingen A-kassa eftersom man är anställd via utländska skattefria bemanningsföretag. Socialen nästa! Sverige är fantastiskt!

BB
2012-08-14 14:00

Gjordes förra året också, och det flygs mindre på vintern i Ryanair vilket det gjort i alla tider. Leder till sämre löner på vintern men så har det alltid varit.
Det är delvis just för att de ställer plan som de går med sådan vinst. Varför flyga runt om det ändå bara är en förlustaffär?

xxx
2012-08-14 13:47

Personalen får ingenting, nada, zip, nothing eftersom dom inte är anställda av bolaget utan inhyrda så får de bara betalt för den tid de arbetar dvs blocktid. Inget flyga= ingen lön.

M
2012-08-14 13:34

Källa…?
Antar att de anställda bara får mindre timmar och då också mindre betalt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500