Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair i blåsväder, 3 fuel maydays på samma dag

Tråden startades av KG

http://www.rte.ie/news/2012/0816/ryanair-spain.html

http://www.rte.ie/news/2012/0816/ryanair-spain.html#audio

http://www.irishexaminer.com/ireland/agencies-probe-ryanair-emergency-fuel-landings-204284.html

Underbart citat av Stephen McNamara:
“…bara tre av Ryanair 1500 flygningar idag deklarerade nödläge”

Publicerad den 2012-08-16 19:57
Skriv ett svar
Antal svar: 47

svar

En anna FO på Ryan
2012-08-23 18:25

RYR på riktigt: Redan medlem i dem båda! Klart vi måste börja ställa krav! Men till syvende och sist, vad gäller bränsle, så kan de ju gorma bäst de vill. Vill man ha mer sås så tar man det. Sen får väl baskaptenen gorma bäst han vill. Som de brukar säga, visa vad det står i boken.

Trött
2012-08-23 17:22

Jag förstår att du är arg och bitter på din arbetsgivare. Men för den saks skull kan vi väl ialla fall försöka att vara lite objektiva när det gäller fakta? Du skriver att orsaken till att 95% av alla techlog entries beror på ekonomiska faktorer. Eller…så kan det vara så att står man i BVA o nån skitgrej som inte alls påverkar säkerheten, gått sönder (Taxilight, Rwy-turnofflight etc) så tar man det när man kommer hem…för att man vill hem.

Det min vän händer i alla bolag, inte bara Ryanair. Är det nåt allvarligt får man givetvis skriva på det. Folk pratar om SOP-robotar. Tydligen gäller det inte här i alla fall. Lite måste man få tänka själv. Sen utvecklar du teorier om “hur det kan vara”.

Jo, sagor kan ju alltid vara kul. Kan skriva några om hur det “kan vara” jag också…frågan är hur relevant det är…

pf
2012-08-23 17:04

V.g. lese dette http://avherald.com/h?article=454af355&opt=4096, spesielt tredje avsnitt…..

RYR på riktigt
2012-08-23 13:08

@ En annan FO på RYR

Grattis till att du har en bra baskapten!

Som jag tidigare skrivit i ett inlägg så handlar precis allting om var du är baserad.

Jag har själv fått ett personligt brev där jag fått förklarat för mig att:
“expected delays at Madrid is NOT an acceptable reason for taking more fuel”

Jag råder både dig och andra RYR-piloter att bli medlemmar i REPA så att ni kan bilda er lite om vad som händer runt om i vårt nätverk. Där finns även en mängd information om vad man kan göra när man blivit ett “target” för management oavsett anledning.
Jag råder er även att gå med i IALPA och hjälpa till att få det här bolaget att bli ett sådant bolag där man faktiskt kan tänka sig att stanna mer än ett par år.

RYR på riktigt
2012-08-23 12:56

@MR

Det är helt riktigt som du säger.

På Ryanair har vi ytterst få baser med teknikersupport under dagtid. Har du då ett tekniskt problem så är risken stor att du inte kommer iväg i tid eller överhuvudtaget. Kommer du inte iväg kan du ha jobbat i X antal timmar utan en krona betalt. Och kommer du iväg sent så blir du förmodligen av med din inkomst för dagen efter eftersom du går över dina timmar eller vilotid.

Hur påverkar då detta beslutsfattandet?
Förmodligen kommer det komma en massa piloter som säger att de ALDRIG har varit påverkade av personliga ekonomiska intressen. Men faktum kvarstår att om man spontant bläddrar lite i techlogen till vilket ryanairplan som helst så ser man att mer än 95% av alla pilot-anmärkningar är gjorda på den sista flygningen för dagen. Är det bara en slump?

Samma sak gäller vid diverteringar. Landar du inte på destinationen kan du räkna med ett kraftigt inkomstbortfall p g a den associerade förseningen.
En rent hypotetisk teori beträffande de tre fuel emergencys i Madrid skulle kunna vara att samtliga piloter hängde kvar lite för länge kring Madrid innan de fattade beslutet att divertera till Valencia eftersom de då skulle bli av med morgondagens inkomst. (OBS detta är bara ett rent hypotetiskt resonemang om hur det SKULLE kunna vara).

En annan FO på RYR
2012-08-23 12:21

Till Gustaf: Det sker på samma sätt i Ryan. En notis på vår voyage report, typ TS at destination. Väder och notams åker alltid med i kuvertet vid slutet av dagen i vilket fall. Så det är ingen big deal att ta mer bränsle alls. Captains discretion råder. Dock finns det såklart vissa stollar (som i alla bolag) som TROR att de hamnar i en massa trubbel om de tar mer bränsle. Och t.ex. MAD ATC har skrivits mången gång som förklaring till ett ton extra eller två. 🙂

kapten 330
2012-08-23 06:45

hej,
självklart skall man inte flyga med för mkt bränsle i tankarna men det är dock bättre att ha bränslet i tankarna än i “tankarna”….;-)
Det är jag som kapten i samarbete med min styrman som kommer överens om hur mkt fuel vi skall ta med. Inget bolag med seriösa chefer lägger ut namn på vilka som tar med minst fuel eller minst extra fuel. Det finns dock många möjligheter att gå runt detta tex. ta ett annat alternativ som kräver mer fuel m.m. Man måste räkna med att inte få “sin” höjd på långflygningar över tex. atlanten, dvs. ta med extra fuel för detta. En flygning till Phuket innebär att risken finns för CB/TS över både dest & alt
då får man ta höjd för det. Vi har i mitt bolag inte råd att riskera säkerheten och ryktet genom att spara på bränslet när det går ut över säkerheten.Det är tillräckligt att man i vissa fall är tvungen att gå med min fuel för att kunna starta pga tex. motvind. Det finns ju dock flygplatser på vägen ifall det skulle behövas.
Kapten bestämmer i samarbete med styrman ingen annan!
Stå på er
mvh
kapten 330

MR
2012-08-22 17:13

@Ryr på riktigt.

Jag vet inte om det jag hört stämmer, men det känns lite oroande för min del. Jag är fast anställd med allt det innebär och ställer jag en flygning får jag ju förklara varför givetvis men ofta har man ju väldigt goda själ till att försena eller ställa en flight.

Vad jag hört obs HÖRT är att Ryan piloter, och snart säkert även DY piloter får någon form av anställning där dom får betalt när dom flyger, dvs. ställer dom en flight får dom ingen lön för den dagen. Detta klingar väldigt väldigt osäkert i mina öron, fattar man ett beslut som kapten i sådana lägen eller funderar man först över hur mycket räkningar man har? Hmm….

Vet du mer?

Gustaf
2012-08-22 16:11

Jag är F/O på easyjet och jag trodde att RYR fuelpolicy var ungefär som våran. Dvs man tar flight plan fuel om vädret är bra och “intutionen” inte säger annorlunda.

Det RYR FO precis innan mig sa, att man måste skriva en rapport och bifoga väder, låter ju sådär.. Det tillför dessutom mer workload till en dag när du verkligen inte vill tänka på att skriva rapporter. Är vädret dåligt så tar man det bränsle man behöver och sen är det inte mer med det.

Vi skriver bara en kort förklaring på vår färdplan.

Som ett exempel kan jag säga att är det thunderstorms runt destinationen så är det få som tar mindre än 1 ton extra (utöver alternate fuel). Speciellt till Madrid som alltid är struligt.

Aldrig har jag hört ngn Kapten som blivit kontaktad av easyJet efter att ha lastat på mer bränsle.

Följande förklaring räcker: “Reason: TS” (eller “WX” eller “MAD ATC” <-- humor)

En annan FO på RYR
2012-08-21 22:20

De flesta kaptener jag flyger med på RYR har erfarenhet från andra bolag och säger (oftast) att SOP’n och safetyn är oslagbar på Ryan. Själv har jag bara jobbat i detta bolag och kan egentligen inte säga mer än att jag tycker saker och ting rent flygmässigt är uppstyrda på ett väldigt bra sätt.

Klart man inte vill vara kvar här i all evighet, och ja, det klart att alla vi som jobbar här vet att bolaget på många områden är under all kritik.

Anledningen till att jag reagerar på denna tråden är att jag aldrig upplevt känslan i cockpit “tar vi för mkt bränsle så får vi skit”. Finns det anledning att ta mer så gör man det, skriver en rapport och bifogar väder eller förklaring. Sen är det ur världen.

Jag önskar alla en skön avslutning på sommaren! Och ta rejält med bränsle nu om ni ska ner mot alperna. Det är slalomsäsong på luftvägarna!

@ rattarn
2012-08-21 14:19

Det tyder på ett osedvanligt inkompetent besättning. Självklart är det bättre att vänta på sin tur, vänta en kvart och landa på destinationen som nr 3 än att diverta, landa 30 minuter senare på fel ställe och då med ännu mindre bränsle.

RYR på riktigt
2012-08-21 14:02

Det intressanta i den här situationen är egentligen inte att någon måste deklarera nödläge pga bränsle ibland då och då. En lång flygning över Atlanten med lite starkare motvind, eller när ens planerade level inte var ledig och man måste flyga på lägre höjd osv osv kan i olyckliga omständigheter innebära att man närmar sig minimireserven. På longhaul-flygningar kan ibland vädret hinna ändra sig från det att man avgått tills dess man ankommer till destinationen.

Det intressanta är istället att TRE Ryanairflyg på samma dag till samma destination på helt olika rutter (Stansted, Skavsta och en till okänd) med åskoväder på prognosen hamnar i fuel emergency. Som ryanairpilot ser jag en röd tråd genom alltihopa och kan bara tycka att det är ett väldigt tydligt symptom på ett system som bara fungerar när allt fungerar bra, men som ger väldigt lite marginaler när saker börjar skita sig.

Ja, det är stor press på piloterna i Ryanair. I synnerhet som kapten är man väldigt utsatt. I hur stor grad man upplever detta beror helt på var man är baserad och vem som är din baskapten. Somliga baskaptener pressar sina kaptener oerhört mycket med personliga brev och avkräver ytterligare förklaringar på allt från extra bränsle till förseningar och diverteringar. Somliga blir inkallade till disciplinmöten för att ha varit sjuk på “fel” dag osv.

Hugo: det är sant att bolaget utvärderar hur mycket bränsle du använder. Det publiceras en lista varje månad över samtliga kaptener och hur mycket bränsle de använt/sparat i förhållande till genomsnittet. De som hamnar bland de sista 10% får ett personligt brev där de uppmanas att förbättra sin effektivitet. Detta driver en mängd piloter att fuska med bränslesiffrorna för att undvika att hamna i botten vilket tyvärr får till följd att bränslestatistiken blir än mer missvisande.

Livet på ryanair börjar handla mer och mer om att hålla ryggen fri.

Att en del piloter skulle landa under minimi-väder och liknande är dock något jag är skeptiskt till.
Kalle: Kan det varit så att de IAL-plåtarna ditt bolag använder hade andra kriteria för RVR? Det kan skilja en del på RVR minima om man flyger på Pans Ops eller JAR OPS (och 1.430 Old vs New osv.)

Rattarn
2012-08-20 22:35

Personligen har jag varit med om att Ryanair påtalar för tornet, när de får veta att de är nr 3 för landning, att de bara kan ligga i holding 5 min annars måste de gå till alternativ. Detta i sin tur sätter press på tornet att lösa detta. Vilket innebär att många ggr får andra flytta på sig och bränna mer bränsle och flygtid. Dock inte denna gång för då hade undertecknat utryckt sin åsikt.

Sven
2012-08-20 20:22

Att Malmö skulle göra det idag kan jag definitivt avfärda!
Vet inte vart du har fått det ifrån, men skulle gärna se en källa på det…

pf
2012-08-20 14:16

Virgin Atlantic har nylig hatt “fuel management” trøbbel på flere 747’s på transatlantiske linjer inn til London.

Men det blir vel ikke samme oppslag i media, for de er jo ikke irske,,,,(eller)?

Alfons Åberg
2012-08-19 23:39

Pensionär: det du beskriver används än idag, under viss modifikation. Malmö Aviation gör så när de flyger charter långt söderut i Europa…

2012-08-19 19:12

Pensionär:

Det skulle snabbt framgå på cockpit voice recordern och flight data recordern vad det handlade om. Efter en incident sparas informationen från dessa och är mer eller mindre offentlig. Flygbolag svartlistas för mindre orsaker.

Att Ryanair skulle sätta i system att göra dessa saker är rena lögner och barnsliga påhitt. De flesta som jobbar där hatar MOL och detta skulle väldigt snabbt nå ut.

Pensionär
2012-08-19 18:17

Inte helt ovanligt. Ett annat Chaterbolag inte Svenskt satte i system att välja Visby som mål och Arlanda som alternativ. Fick bogseras in till rampen vid flera tillfällen på ARN.En gång när vi låg på holding med en DC8 över Mallis,begärde samma bolag förtur till landning när banan blev fri efter att ett taxiflyg hade brutit ett Ldg vid landning.Man väntade inte på svar utan ropade May day no fuel och bröt i genom, stacken. Detta skedde på sent 70 tal. Så varför skulle det inte kunna ske idag också. De seriösa bolagen skulla aldrig göra så.

Trött
2012-08-19 16:51

Emil.

Du menar alltså på fullaste allvar att Ryanairs piloter satte i system att ropa “Mayday”, (inte fuel emergency) under 2007-2008 på Säve.

Konstigt.

Kan inte finna några som helst fakta om det nånstans!

Men du som verkar veta att “så var det visst” kanske då kan hänvisa till fakta som stöder detta huvudlösa påstående?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500