ACR: Det går att driva Bromma med vinst
Helt säker på att Bromma opererat av ett privat serviceinriktat och modernt företag kommer att lyckas få Bromma att blomstra igen efter Covid-19. Ett “nytt” Bromma för både inrikesflyg, samhällskritiska och samhällsnyttiga transporter, allmänflyg och affärsjet. Ett hållbart Bromma som ska finnas där för att främja den nya tekniker (bla elektrifiering) och bli Sveriges första fossilfria flygplats.
Swedavia – gå hem och sköt om rullbana 3 och alla era terminaler. Bygg om, bygg nytt så att vi passagerare får det vi önskar. Studera Gardemoen och Kastrup så får ni lite känsla för hur passagerarvänliga flygplatser måste se ut.
Heja Bromma Airport Group – stå på er!
svar
SV:Mats P. Kanske snarare du som är lite inskränkt i ditt tänkande. Redan nu byggs tvärbanan till Bromma flygplats som kommer kunna mata folk till ex. Alvik, Sundbyberg, Solna för vidare transport i kollektivtrafik nätet. Det finns även förslag på att bygga ut tunnelbanan om man bygger bostäder på Bromma flygplats. Sen får man tänka på att redan idag (innan Corona) genererade flygplatsen en hel del biltrafik, väldigt få som tar sej dit med kollektivtrafik.
Det är ju inte så att flygplatsen inte genererar någon trafik. En vanlig dag på BMA var det väl ca 10 000 resenärer till och från bromma. De allra flesta åker bil/taxi…
Finns väl planer på hur Ulvsundaleden ska utvecklas, bygga om Brommaplan. Pratas om tunnelbana till flygfältet. Själv swischar jag som oftast förbi köer på essingeleden, liljeholmsbron, tranebergsbron etc som oftast med cykel. Folk sitter en och en i sina bilar och tar upp ganska mkt plats. Om vi tar Tranebergsbron som exempel så är kön i höger körfält till stor del en beteenderelaterad konstruktion då folk ska pressa sig före långt fram i kön vilket ger otroliga dragspelseffekter längre bak…
Tur att vi har dig Mats som är så smart!
Så sinnessjukt osmarta människor som skriver i detta forum ibland. Till att börja med, infrastrukturen runt Västerort har redan nästan kollapsat p.g.a. nybyggda bostäder senaste åren, t.ex. Annedal, om skulle bygga bostäder på Bromma, då kollapsar det totalt, om man inte ska gå på Mats Hults linje, att “folk får väl resa till och från jobbet på andra tider” med hänvisning till Tranebergsbron. Givetvis ska Bromma vara kvar för inrikesflyg, allmänflyg, affärsflyg, Polis och Ambulansflyg samt övrigt samhällskritisk flyg.
Ingen anledning att överlämna Swedavias flygplatser till någon privat som sedan står och tjurar samt kräver pengar av staten.
Swedavia gick med plus före Covid-19. Staten betalar redan nu en hel del pengar till flygplatser som drivs i annan regi.
Lägg ner Bromma, har inte längre något berättigande. Bygg bostäder.
Arlanda klarar flygtrafiken med en eventuell utbyggnad i framtiden om trafiken kommer igång.
Swedavia gjorde under 2020 en förlust på 1,7 miljarder. Omsättningen krympte med 2,5 miljarder och passagerare ner med 74 procent till 10,3 miljoner.
Bra ekonomiskt för Swedavia om de lämnar Bromma till annan operatör. Meddelade Swedavia regeringen under 2020. Samtidigt bör Swedavia fundera på om de inte ska lämna fler flygplatser när det hela inte går ihop ekonomiskt. Arlanda är heller inte lönsamt att driva under en pandemi.
Kanske läge för staten att lämna över hela Swedavia till en privat aktör. Vinnare – samhället i stort och landets skattebetalare.
För hela Sveriges skull borde Bromma läggas ner.
Tillgängligheten kommer öka totalt sett med en utbyggd Arlanda AirPort.
Hur sjutton blir det två timmar extra om man använder Arlanda eller Västerås flygplats? Från Västerås är det 98.6km mellan flygplatsen och NKS. Jag får anta att man inte kör gamla vägen till Stockholm?
För Stockholms området räcker det med Arlanda. Arlanda är öppet 24 tim per dygn. Bromma stänger normalt 22.00 skall man beställa extra öppet måste det göras i tid. Arlanda till Karolinska går mycket snabbt säkert lika fort som Bromma Karolinska.
Finns därmed ingen anledning slänga pengar i sjön bara för att hålla Bromma öppet.
Det går också att frakta organ sista biten via helikopter till respektive sjukhus. Betydligt billigare än att har kvar Bromma för organ transporter.
Det blir en svår knäckfråga för regionen och landstinget att hantera frågan om samhällsviktiga och kritiska transporter. Det blir minst två timmar längre tidsåtgång ifall man tvingas använda Arlanda eller Västerås för organ- och sjuktransporter. Är människors hälsotillstånd inte värt något längre i vårt moderna samhälle och avlånga land?
Bromma är Sveriges flygplats. Kanske Bromma bör tas upp som egen valfråga där alla i landet kan säga sitt i samband med valet 2022.
@Bosse: Stockholms stad kommer inte erbjuda någon, blir isåfall upphandling. Mest troligt är att flygplatsen läggs ner då ingen kommer vilja betala marknadshyra.
Har Swedavia tagit sitt beslut och isåfall när lämnar de Bromma? Stockholms Stad får börja fundera på vilka som ska erbjudas driva flygplatsen vidare och fram till 2038. Tvärbanan och Brommas terminaler står redo och väntar på att fyllas på.
@Samhällsbygget
Exakt, bra sagt. Äntligen en vettig åsikt som främst våra politiker någon gång måste förstå. Flygplatserna är också en del av infrastrukturen som precis som vägar och annat i sig har svårt att kunna gå med vinst. Det är ju samhällsnyttan den utgör som är vinsten, och det finns många saker som är samhällsnytta. Om alla flygplatser skulle gå med vinst för att få existera då hade minst 90% av alla flygplatser fått lägga ner. Och då hade inte de övriga heller fått någon trafik och då hade även de fått lägga ner. Vissa partier visar vilken dålig förståelse de har för samhällsnaskineriet. Andra partier hakar på dit vinden blåser, men i stort sett är nästan hela ooitikerskaran okunnig om vilka hjul som behöver finnas för att samhället skall fungera. Tyvärr hjälper det inte även om man skulle försöka förklara, deras tidshorisont sträcker sig fram till nästa val, och har man lyckats etablera sig som politiker då är det relativt lättförtjänta pengar att håva in varje månad. Så länge man inte sticker ut för mycket.
Ja, mycket går med vinst även om det inte direkt bokförs på tjänsten, exempelvis lokaltrafik.
Fanns inte denna typ service t.e.x i Stockholms stad skulle antalet innevånare vara betydligt förre. Då förlorar man skatteintäkter. Bra samhällsservice för den stora massan ger alltid ett plus.
Bromma flygplats servar för få för att vara vinstdrivande när Arlanda finns 20 minuter bort i en annan kommun som Stockholm stad inte behöver betala till.
Sedan när bestämdes det att infrastruktur ska gå med vinst? Går E4an med vinst? Går Banverket med vinst? Går lokaltrafiken i Sveriges alla städer med vinst? Nej. Varför är det sådant fokus på att flygplatser ska gå med vinst?
Entreprenör, det stämmer som föregående talare skrev att det var fler avgångar dom dagarna än du uppgav. Tittar man på avgångs- och ankomstsidan så visas inte dom flighter som redan avgått respektive landat om man inte ställer in en tid där det står ”ändra för tidigare flyg”, vilket jag gissar var fallet när du kikade. Givetvis kan någon kärra bli inställd av diverse orsaker men den senaste tiden har det varit 1 avgång och 1 ankomst på lördagar och ungefär 5 avgångar och 2 ankomster på söndagar på BMA.
Det visade inte BMA hemsidan tomt både på ank och avg alltså i lördags. Sönd tre eller var det två flighter alla air leap
Varför hittar du på? Det var flera avgångar och ankomster. Bara vid 15 tiden så var det 3 ankomster på kort tid.
I lördags inte en enda flight, söndags 2 flighter.
Om ett privat företag ska övergå till privat verksamhet så tror jag det blir svårt att komma undan marknadspris för marken. Stockholms stad får väl inte subventionera privata angelägenheter? Vem tar över kostnaden för sanering av marken?
Det pratas om elflyget… kommer ett litet tvåmannaelflyg ha råd att ens starta/landa på BMA? Måste till rejält med volym i trafiken för att det ska funka kostnadsmässigt? Nu tvingades ju allmännflyget bort av bl.a. BRA för att det inte skulle bli för mycket flygrörelser samt att de inte skulle behöva trängas med slottarna. Blir ju knappast bättre om man nu spår framtiden att det ska flyga små elsnurror kors och tvärs.
Detta med Bromma beror väl på vad Stockholms stad vill ha i arrende för att upplåta marken och befintlig utrustning.
Stockholm tjänar mer på att bygga bostäder och få fler välbetalda innevånare som betalar kommunalskatt.
För Stockholms stad är flygplatsen en förlustaffär.