Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Äger flygbolaget SAS några flygplan?

Tråden startades av Push Back Approved

Vet att SAS har ägt några av sina flygplan för några år sedan, men hur är det idag?

Publicerad den 2020-12-16 08:24
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Morten
2020-12-24 00:36

Har fakta.Ja det gick bra ja.Men i och med Covid-19 dalar det och stora lån tas,All den sk hjälp dem får ska ju betalas tillbaka.
Skulle också kunna driva ett flygbolag på lånade medel.Det kommer inte hålla i längden.

sv Lisb
2020-12-23 17:12

Du behöver inte upplysa husägare och låntagare om självklarheter.
Rekommenderar kurs i allmän/hushålls ekonomi

BS
2020-12-23 17:05

Saxat från Lars Brynielsson’s krönika: “Enligt SvD har SAS plockat in 16 miljarder kronor i nyemissioner under de senaste 10 åren. Till det kommer den senaste kapitaliseringen där 12 miljarder tillförts för framtida behov.”

Tror nog att SvD och krönikören har mer koll på fakta, än somliga.

Man bör se längre än näsan räcker……

sv. Morten
2020-12-23 13:04

SAS har faktiskt gått bra på senare åren, ta reda på fakta innan du sprider skit!

@Sv Morten
2020-12-23 11:31

“De senaste sju åren är summan av SAS resultat efter skatt – 3,9 miljarder kronor.”
“Man bör se längre än näsan räcker.”

Sv Morten
2020-12-23 08:32

Alla flygbolag har problem i Corona tider. Före Corona har SAS visat positivt resultat under flera år.

Man bör se längre än näsan räcker.

Staten erbjöd för länge sedan “Räntefritt Stående Lån” ingen ränta ingen amortering till de som byggde eget hus. M kanske kommer ett liknande förslag till företag i dessa tider.

Morten
2020-12-22 23:47

Men SAS går ju bara på lån.Hur länge kan man göra det utan att visa plus?Och dem räds inte ta nya lån heller.
Väldigt konstigt tycker jag.

Lisb
2020-12-21 12:02

Ja, man måste betala ränta om man har ett lån. Räntan är avdragsgill. D.v.s netto räntan blir betydligt lägre än bruttoräntan. Ränta, bränsle, underhåll löner mm. får man räkna till driftkostnaden.

SAS med staten som garant har nog en mycket låg ränta som också är avdragsgill.

Även vi privatpersoner betalar ofta ränta. Har du ett hus finns troligen ett lån.

Det var bättre förr för oss som tjänade bra. Med 70% marginalskatt betalade vi enbart själva 30% av räntan medan grannen fick betala 70% av räntan, han hade betydligt lägre lön. Detta system är nu förändrat nu finns inte denna skillnad längre.

sv Lisb
2020-12-20 12:48

Så flygbolagen har inga räntor, är det också verkligheten?

Lisb
2020-12-19 23:06

Jag äger ett flygplan. Idag får jag mer betalt för det än när jag köpte det.

Det är verkligheten!

Även om flygbolaget inte äger alla flygplan så minskar skulden med inflationen varje år.

En utan erfarenhet.....
2020-12-19 16:14

@Sv Vic Om jag köper ett flygplan. Kan jag då förvänta mig att det stiger i värde,
så att alla lån kan återbetalas med råge vid försäljning?

Sv Vic
2020-12-19 10:23

Det har väl många av oss märkt att det inte är något problem att betala tillbaka ett lån man tagit tidigare.

Köpte ett hus för längesedan och sålde det nyligen.

Försäljnings summan räckte till att slutbetala lånet tio gånger.

Penningvärdesförsämringen betalar stor del av våra lån!

En med erfarenhet.

Vic
2020-12-19 01:57

Tänk när SAS ska betala tillbaka allt dem lånat!

Röda Baronen
2020-12-17 08:28

@Folket Ja för fan, lysande ide, Vi kan också se till att tvångs nationalisera all privat företagande, och börja med plan ekonomi osv.
Fantastiskt!
obs. ironi kan förekomma

Sim
2020-12-17 00:16

Blir dyrt hur än det blir och lägg då till de miljarder skulder dom satt sig i nu fr staten bara för att kunna flyga under pandemin.

Folket
2020-12-16 21:25

Är det billigare att leasa flygplanen än att äga dem själv?
Skulle inte svenska staten kunna äga SAS flygplan och sedan skruva på priset beroende på hur det går för SAS? Då kanske svenska folket kan ta del av SAS positiva resultat när det går bra?

Antar att SAS inte får någon rabatt av leasingbolagen när det går sämre?

(Syftar inte på pandemitider)

TS
2020-12-16 13:28

Enligt TS leasar SAS Sverige AB alla svensk reggade maskiner.

https://sle-p.transportstyrelsen.se/extweb/sv-se/sokluftfartyg

KalleSus
2020-12-16 11:55

Enligt senaste kvartalsrapporen äger SAS 57 maskiner och leasar 61 maskiner.
Av dessa är 11 ägda och 11 leasade på väg att fasas ut.

Dessa siffror gällde 31 oktober 2020 så några maskiner har redan hunnit lämna (Airbus 340 och Boeing 737 har ju lämnat nu under november/början av december)
Dessutom wet-leasar SAS 28 maskiner (CRJ och ATR)

Alla dessa siffror finns att läsa i rapporten, sidan 26 där man också kan se hur infasningen av nya 320/321/350 ligger, tidsmässigt.

https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3248217/release.pdf

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500