Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Är SAS nöjda nu? Eller ska dom gasa sig ur krisen?

Tråden startades av Anders

Det har varit ett enormt motstånd från SAS anställda mot Norwegian under alla år och nu tillslut fick dom som dom ville. Tyvärr innebär ju det också att det gör plats för en ny spelare som tyvärr kan sänka SAS för gott, Ryanair.

Ryanair på Arlanda kommer ge en enorm konkurrens, kom ihåg att folk är priskänsliga och mycket mer än vad dom säger. Svensson kommer välja det billigaste alternativet och det blir nog svårt för SAS att flyga gratis.

Vi får se vad detta leder, känns som swedavia har fått panik under pandemin och tar nu in Ryanair.

Publicerad den 2021-05-07 06:32
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Bra med Ryan på Arlanda!
2021-05-08 13:04

Härligt med konkurrens till SAS mfl. Sätter press neråt på biljettpriserna.

Vem bryr sig om flygets “vidriga kaffe” är gratis eller inte, eller om flygvärdinnan ler eller inte!
Vi vanliga konsumenter som måste betala flygbiljetten med skattade pengar, är bara glada och positiva till lågprisbolagen…:)

Dessutom så har en pilot mer än dubbelt så bra betalt som en lokförare/busschaufför oavsett vilket flygbolag det gäller, så det är heller ingenting som påverkar val av flygbolag!

pf
2021-05-08 09:22

Totalmarkedet blir større, og Ryanair må sees på som et supplement til SAS.

Når Norwegian fløy på ARN på antallet totalt reisende høyere, sånn vil det også bli med Ryanair. Ikke minst fordi mange av rutene kommer over fra Skavsta, og blir neppe erstattet der. I tillegg er ca halvparten “nye” destinasjoner, som ikke SAS flyr direkte til.

Så, jeg tror egentlig ikke SAS vil frykte Ryanair så mye, det er nok pandemien som blir et større problem.

Zon
2021-05-08 09:04

Ryanair kommer ha 2/3 maskiner på ARN och har inga planer på fler. De kommer testa marknaden i nåt år och SAS kommer inte drabbas det minsta. Ett par kunder går förlorade, men SAS har redan stor del av Skandinaviska nätverket och jag är övertygad om att många konsumenter från Sverige bojkottar Ryanair. Skulle inte vilja ha min familj ombord ett plan där personalen har så dåliga villkor.

Puckelbro
2021-05-07 18:25

I stort sett överallt där Ryanair har etablerat sig har detta fört med sig en ökning av det totala antalet passagerare. Jag ser ingen anledning att tro att det skulle bli annorlunda på Arlanda. Till att börja med tar de ju med sig en del av de som flugit med dem från Skavsta.
Att aktörer som SAS och Norwegian bör oroa sig är ganska givet. Marknaden verkar framöver mest bestå av privatresenärer vilka säkert kommer att hålla i slantarna. Bolag som SAS har dock kvar en fördel på längre distanser i och med bättre möjligheter till vidare transfer och LH flyg. Frågan är hur långt det räcker.
Ryans kanske största fördel är att de har betydligt bättre kontroll på utgifterna än de allra flesta flygbolag. De ser över alla kostnader och försöker ta tillvara på alla möjliga intäkter. Jämför det med SAS tankesätt: vi kör på vårt sätt och folk får helt enkelt betala vad det kostar. Antingen via biljetten eller via skattsedeln. Ganska självklart att Ryan kan hålla lägre priser.

Kaner
2021-05-07 15:10

Sv Anders.

Det tråkiga är att det du skriver är en form av självbekräftande argumentation som verkligen inte har någon grund i verkligheten. Jag har jobbat på SAS i många år, och jag tror jag ALDRIG har hört någon uttrycka det du beskriver med att det varit ett ”enormt motstånd”, och att vi därmed nu får ”som vi vill”.

Däremot har jag betydligt oftare hört och läst den form av argumentation du använder dig av när du beskriver att de inom SAS tycker si och så, och sedan gör en verklighetsbeskrivning som bygger på det felaktiga antagandet om vad vi tycker och tänker.

Under alla åren jag jobbat här så stämmer det att Norwegians affärsmodell har kritiserats, ja. Men jag har aldrig hört något annat än att Norwegian som konkurrent, och rent kollegialt bara har rosats!

Acer
2021-05-07 12:45

Många här glömmer att SAS och Ryanair är två helt olika djur. Jag har under alla år undvikit Ryanair och kommer att fortsätta göra det även om det blir dyrare. Gillar inte konceptet Ryanair som gör resandet till en trist och buss liknande resa.
Heja SAS !

Bertil
2021-05-07 12:17

Är nog lättare för SAS att konkurrera mot Ryan än Norwegian.
Skillnaden är att att Norwegian har en riktigt bra produkt, ett trevligt bolag.
Ryan är ett jävla skitbolag att åka med i jämförelse.
När man får blippa sitt boardingkort 40 min tidigt för att sen stängas in i ett litet rum utan toalett så ångrar man att man valde Ryan.

J
2021-05-07 09:20

Den tragiska vägen lär väl vara att SAS får gå samma väg som Ryan och införa avgifter på precis allt. Kunderna kan bevisligen luras med dessa så länge man bara behöver betala 199kr när man bokar.

Juppe
2021-05-07 09:16

Ja, om nu Swedavia ger Ryanair rabatter med inte SAS så får de väl räkna med att SAS krymper och Ryan ökar vilket ger mindre intäkter till slut. Ja, typ såga av grenen man sitter på.

Andreas
2021-05-07 09:11

Definitivt panik hos Swedavia. Det konstiga är ju att de inte avbröt förhandlingarna när det visade sig att Norwegian klarade sig. Irländarnas krav brukar ju vara så tuffa att Swedavia rimligen har sålt ut sig i onödan.

Stockholmare
2021-05-07 08:32

Nog har branschen nu anledning att vara rädda iom att stor del av kassakon dvs. affärsresenärerna som inte är priskänsliga kommer minska kraftigt. Finns ju ingen svensson som vill betala mer än 1000kr för att flyga inrikes. Tror vi kommer se andra prismodeller och kanske fortsatt lägre priser tätare inpå avgång.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500