Gamla flygbolagen blöder fortfarande
Finnair redovisade idag på morgonen resultatet för första kvartalet. Man sålde biljetter och frakt för 4 miljarder och gick med 2,2 miljarder i förlust dvs för varje intäktskrona förlorade de 55 öre. Vi får se hur många av de gamla flygbolagen som överlever.
svar
Om du läser på har mycket stora belopp utbetalats till aktieägarna.
Alla vinst har inte lagrats i bolaget.
Läs på så kanske du också upptäcker hur det ligger till.
Man har också många flygplan som kostar en hel del pengar varje månad.
Även om man försöker sälja en del av flygplanen får man idag inte så mycket betalt. Just nu är det överskott på flygplan speciellt de gammalmodiga B737….
@Ryan. Om du är “läskunnig” och förstår grundläggande företagsekonomi så bör du läsa på och då ser du att Ryanair haft en mycket liten andel förlust relaterad till omsättningen de senaste två åren. Dessutom har dom en mycket stark kassa och behöver inte få ägartillskott de närmaste 5 åren. Det verkar göra ont i er piloter att det går så bra för Ryanair.
Vi Ryanair är nog det flygbolag som gjort de största förlusterna de senaste två verksamhetsåren.
Enligt SAS Vd så kan vägen bli att gå mot LCC hållet för att överleva.
@Clara
Jag beundrar din optimism och positiva människosyn. Men jag är rädd att din förklaring, hur korrekt den än är, är i termer som ligger långt över vad flygfolket normalt kan ta till sig.
Ryanair, Wizzair gör en förlust på under 5 % av omsättningen i senste kvartalet till skillnad från Finnair 55 % av omsättningen. SAS låg runt 50 % i det senaste redovisade kvartalet.
Och för de “nya” flygbolagen? Blöder ingenting?