Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Low pay for Cabin Crew at Ryanair

Tråden startades av Former CC at Arlanda for RYR

Cabin Crew working for Ryanair based out of Arlanda are employed by Malta Air and get payed 88550 kr per annum in basic pay plus flight pay and sales bonus. On average, this equated to approximately 12500 kr per month net pay. During winter months, pay could be as low as 7300 kr since there are less flights.

Colleagues are having trouble to even pay bills such as rent, transportation, telephone and internet.

Other colleagues are asking passenger for recycling bottles to get money at the supermarket when doing groceries (panta flaskor).

Recently there was a mass resignation of 14 Cabin Crew due to the poor working conditions.

Recently the have offered Cabin Crew a pay rise due to the mass resignations. However, they said that we would not get a new contract to sign specifying these details.

Publicerad den 2022-03-08 18:43
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Sv Bertil
2022-03-10 12:52

Det finns många som nyttjar din syn i samhället. Är det någon som erbjuder något tokigt så köper du och lägger ansvaret på någon annan. Det är en mycket dålig strategi. Handlar man efter att skylla på någon annan kan man lätt hamna bakom lås och bom. Att någon annan gör något dåligt ger ej dig rätten att göra detsamma.

Sv (ABC@sv)
2022-03-10 11:57

Enligt skatteverket.

Ekonomiskt arbetsgivarbegrepp – privat

Vad är 183-dagarsregeln i SINK och vad innebär den?

Lön och förmån som du får från annan anställning eller uppdrag än hos svenska staten, svensk kommun eller svensk region är inte skattepliktig om följande villkor är uppfyllda:

– du vistas i Sverige högst 183 dagar under en tolvmånadersperiod
– ersättningen betalas av en arbetsgivare som inte har hemvist i Sverige eller på dennas vägnar
– ersättningen belastar inte ett fast driftställe som arbetsgivaren har i Sverige.

Från den 1 januari 2021 gäller inte 183-dagarsregeln vid uthyrning av arbetskraft vid tillfälligt arbete i Sverige.

Bertil
2022-03-10 10:04

@CC,
Du får nog vända på problemställningen. Har du sådant problem med låg lön på Rajjan, varför jobbar du där? Du skall väl inte lägga över problemet till de som vill köpa en billig biljett. Är det så illa får du väl söka dej till annan verksamhet om du nu inte får jobb hos de seriösa flygbolagen.

ABC@sv.
2022-03-10 09:56

Trevlig ton du har. Kan informera om att Ryanair har bas på Arlanda. Bolaget betalar hotell för sin personal endast vid teknik på utestation. Till skillnad från det danska facket är Unionen oförmögna att handskas med Ryanair. Vilket land man betalar skatt i avgörs av 183 nättersregeln om huvudsaklig nattvila.

CC
2022-03-10 00:37

Av princip som CC flyger man ej Ryan.
Helvetes långa pass och skit avtal mm listan kan göras lång.
Tänk på det nästa gång ni köper er 288kr biljett.

@Bondfångare
2022-03-09 15:30

I jobbet flyger jag aldrig med Ryan men har gjort det ett par gånger i privata sammanhang. Kan inte påstå att Ryan levererar en undermålig tjänst för att åka från A till B.

Sv ABC
2022-03-09 13:28

Du är tydligen inte helt informerad!
Unionen är en Svensk fackförening som handhar personal anställda i Sverige.

De som bor i något annat land har lön och anställningsvillkor enligt det landet. Lönenivån är betydligt lägre i de Baltiska staterna än i Sverige.

Personalen är endast på tjänsteresa till Sverige.

Hur skulle du tycka om att åka på tjänsteresa till exempel Kina och under tiden bli tilldelat den lön och ersättning som betalas ut till boende i landet. Du skulle protestera direkt.

Tänk efter före!

Har du genomfört någon tjänsteresa utomlands?

Bondfångaren
2022-03-09 12:10

Att: @Bondfångaren

Ja, man har lyckats sälja många biljetter till sällan resenärer. De är lyckligt omedvetna om hur Ryanair behandlar den personal som gör jobbet när de flyger och de stora begränsningar i den produkt de säljer.

Flyger du själv frekvent med Ryanair som sätter sin personal på undantag? DÅ ÄR DU DELANSVARIG I ELÄNDET!

@Bondfångaren
2022-03-09 11:24

“Man säljer också en tjänst till passagerarens som också är undermålig.”

Att transportera folk från A till B. Uppenbarligen är det rätt många som flyger med Ryan så hade deras tjänst varit så undermålig så hade väl folk valt något annat, eller?

SAS
2022-03-09 10:51

SAS anställer alla nya i Kabin via sin resurspool.
Det betyder timaställda som nyttjas när det behövs och man betalar ingen fast månadslön. Inget garanterat arbete.

Bondfångaren
2022-03-09 08:36

Detta är Ryanair´s strategiska upplägg.

Man lockar de som är sugna att arbeta inom flyget med ett jobb men man betalar dåligt. Det är på samma sätt man haft ca 60% av piloterna att skapa en egen Firma. Då kan man enkelt bara välja att köpa tjänster. Man behöver inte ta ansvar för några anställda. Vill man inte längre nyttja någon pilot med egen Firma säger man bara “Vi har inte längre något behov av Era tjänster”. Inga kostnader för Ryanair.

Man säljer också en tjänst till passagerarens som också är undermålig.

Samtidigt har ägarna tidigare gjort stora vinster!

PS! Ryanair har vuxit sig stora och självklart finns andra bolag som är intresserade att nyttja deras upplägg för att tjäna pengar!

Tom
2022-03-09 06:27

Hardly any news… sounds like any other Airlines at the moment.

se
2022-03-09 00:47

Samma sak som Xfly gör med sin personal som är baserad i Tallinn och Vilnius men flyger ut från Arlanda i SAS färger. Extremt låga löner.

ABC
2022-03-08 23:30

Var det någon som trodde villkoren skulle vara goda? Antagligen delar sex crew på en etta i Märsta men vem är så korkad att de tror att Unionen bryr sig det minsta om det?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500