SAS MFF
Och varför är piloterna emot att flyga mixed flying nu då?
svar
De enda som kommer att drabbas är långlinjepiloterna som är vana vid att vara mest lediga.
Det mesta av det du skriver är fel. SPG är inte emot det helt och hållet. SPG var t.ex. med och skrev in MFF i kollektivavtalet 2019. Men man ifrågasätter MFF i den form som det lanseras nu. Och jo det kommer att blandas typer i samma arbetsblock, det har SAS varit tydliga med.
Många skriver om delaktighet. Problemet uppstår när fackförbundet är emot upplägget helt och hållet, då finns det ingen delaktighet att involvera utan då måste ledningen sköta det på egen hand. Att påstå att SAS kommer schemalägga A320 och A330/A350 var och varannan dag är ingenting annat än scaremongering från fackförbundets sida. I det påståendet finns ingen sanning.
På AY tog det 10 år att hitta en bra form för MFF. Idag flyger 25% frivilligt A320/330 mix och det är den populäraste pilotgruppen att vara i. Exakt hur det ser ut på DK vet jag inte men där är det samma typ av operation (charter) i A321/330. Min poäng är att detta går att göra bra om man gör det tillsammans alla som är delaktiga. Tyvärr är samarbete inom SAS ett minne blott. Då blir det pannkaka av det mesta.
Vaddå ”räknas inte”? Detta handlar om MFF. F:et i mitten avser olika flottor. Så nej om man flyger blandat SH och LH med B787 är det inte MFF. SAS piloter kommer också att blanda SH och LH när A321LR sätts i drift. Det är inte detta saken handlar om.
Det problematiska blir att blanda A320 och A350 i princip varannan dag. Detta är två helt olika flygplan med olika type ratings. Man kommer inte kunna bibehålla samma spetskompetens helt enkelt.
Naturligtvis säger Airbus att det går, det är en usp för dem. Myndigheterna säger att det är ok om det sker inom ramen för ett systematiskt säkerhetsarbete som bl.a. innefattar att göra riskanalyser och även involvera andra aktörer än ekonomer. Alltså inte som SAS ledning gör nu när man ensidigt sätter ramarna för detta.
Noterar att Danska SAS anställda och f.d anställda skall demonstrera i CPH för att få politikerna att förstå vad SAS gör nu. Detta är så patetiskt då det bara har motsatt verkan. Självklart är ägarna informerade om vad som görs och vad som måste till! Tro inte att detta är ett solo åk av VD. Detta beteende har förr varit framgångsrikt men denna gång ger det bara ett ytterligare argument för att rekonstruera bolaget!
Detta blir slutstriden och det blir inte facken/anställda som vinner!
Till Matte:
Nu är det inte jag som vill effektivisera utan det är SAS som antagligen vill göra detta, då de inte verka dela bilden av att långlinjepiloterna producerar i princip 900 blocktimmar per år.
Så,
Varför kan andra flygbolag flygbolag flyga MFF men inte SAS?
Det där med att SAS vill friskt blanda mellan SH och LH är bara ett antagande. Dessutom har SK bara några enstaka långlinjer, knappast att det kommer påverka alltför mycket.
Sån slinga finns inte på SAS, så det där är dubbelt så långa flygningar än vad SAS gör i den perioden
Acron:
Du har en klok tanke, och detta har redan smittats vidare till nästa generations piloter och kabinpersonal på SAS.
Varje långtur på SAS genererar minst 18-20 blocktimmar. Många långturer betydligt mer. Alltså minst 72-80 blocktimmar per månad. Vilket blir 864-960 blocktimmar per år. Dra av 100 timmar för att man är på semester ibland så ser du att det inte finns SÅ mycket mer att ge. 900 blocktimmar är absolut max som reglementet tillåter. Fyra turer är normalt per månad men sen är det utbildning, kurser m.m. vissa månader och då blir det kanske tre. Vad exakt är det du vill effektivisera?
Ex Dy-styrare:
Håller med men nu kommer SAS-piloter hävda att ni flög med en och samma flygplanstyp, och därför räknas det inte.
Om nu Sunclass piloterna, flyger någon “enstaka” A330 flygning. Påverkar inte det flygsäkerheten negativt, med tanke på hur “lite” de flyger just A330?
När jag läst det mesta här där man som pilot kallar sina huvudkontors kollegor för bönräknare och vill ha inflytande på det mest så inser jag att rekonstruktion nog är det enda rätta! Många av de s.k bönräknarna är dessutom administriva piloter…..
Det är just det som här lyser igenom i en massa svar bekräftar att bolaget givit vissa kategorier allt mycket mycket inflytande för länge! Dags att sätta ner foten och säga nu räcker det! I annat fall kommer detta beteende att smitta även nästa generation SAS piloter!
Acer, vad har du själv för flygerfarenhet? Vilka flygplanstyper har du flugit?
3-4 LH-flygningar per månad?
Det är allt annat än effektivt. Inte undra på att SAS önskar en rekonstruktion. Sedan man man fråga sig om en slip till EWR verkligen är långlinje i sig…
Det ÄR svårt att jämföra. Alla bolag har olika linjenät, flygplanstyper och kollektivavtal. Ge mig ett enda exempel på ett flygbolag som gör det som SAS tänkt göra på det sätt som SAS tänkt göra det.
Nu tycker vi nog allt att det gnälls lite väl.
Många av oss på DY-långt gillade våra W-slingor. tex kunde en vecka ibland se ut som CPH-JFK-OSLO-JFK-ARN. dessa turer kunde ta allt från 5-8 dagar. Gott om återhämtning och oftast 5-7 dagar ledigt efter.
Hände även att vi flög SH till spanien dagen innan också när våra 787 körde de linjerna. Funkar galant!
Nu är det inte så att vi piloter per def. är emot allt nytt som kommer från ledningen.
Men speciellt under RGs regime har man varit ganska skickliga på att få det att se ut så i media.
Det KAN funka med MFF, om det blir på ett vettigt sätt. Andrew har rätt i det mesta han skriver här.
Huvudproblemet är att regelverket betr. tjänstgöringstid tillåter för mycket, det KAN vara ett problem om bolagen kör till max av vad regelverkett tillåter.
Personligen tycker jag att det skulle vara positivt med MFF, om det blir på ett arbetsmiljömässigt vettigt sätt.
Inte alla nuv. SAS piloter är gnällspikar som önskar sig tillbaka till ” den goda gamla tiden” Vi vill gärna hjälpa till, men det måste vara vettiga saker man kommer med från ledningen.
Om nu ledningen kommer till oss med en plan för MFF, och efterfrågar input, då kommer man att få konstruktiva svar.
Om man kommer med ett färdigt MFF upplägg som uteslutande är ” bönräknare designad” utan input från oss eller tjänstgörings planerare. Då kommer vi att vara mer skeptiska
Man får intrycket att livet är jobbigare och svårare för SAS piloter än andra så kanske man skall överväga att rekonstruera och byta ut hela gänget. Det blir inget problem att hitta piloter som spelar med och inte bara gör självmål hela tiden. SAS piloterna förefaller ju tycka så illa om sin avtalsbrytande arbetsgivare så alla borde ju bli lyckligare av en sån lösning! Det enda som aldrig kommer att ske är att pilorföreningarna får som de vill enligt sin princip “allt var bättre förr”