SAS och Braathens
För ett tag sedan var det mycket snack bland initierade källor här att SAS och Nextjet skulle gå samman. Som bekant står Nextjets flotta och rostar i öknen nere på ramp K.
Hur är det med SAS och Braathens, det var ju i princip klart med ett utökat samarbete/samgående innan Corona. Hur blir det nu? Kan man snart boka en SAS biljett Halmstad till Stockholm och vidare ut i världen?
svar
Framstår som enkelt att gå med i en allians. Så är det inte då det kostar en ordentlig slant som måste ställs mot extra intäkter. För ett bolag av BRA storlek idag kommer det inte att vara värt det varken för dom eller för någon allians. DE stora i STAR har en tyngre röst och vad skulle ett BRA tillföra t.ex Lufthansa, United, Singaport eller ens SAS……………peanuts
@Putte
Då verkar det mer som att det blir star alliance, eller vad säger dina källor? Även troligt att man satsar mer på jett i framtiden. Såsom Widerö gjorde innan krisen.
Linjen till HEL och samarbetet med Finnair var en flopp
Extremt liten kabinfaktor, ibland så lite som 3 pax, så dom la ner linjen.
@Bengt Stämmer bra det. Få inrikesbolag som gått rakryggade genom den här krisen och är hett villebråd för två(!) internationella allianser. Snyggt jobbat BRAathens!
BRA hade väl foten inne i One World via Finnair innan pandemin bröt ut?
Sammanlänkade bonusprogram mm.
@sillträskaren
Jag kan med 100% säkerhet säga att du har fel.
Bara för att Brussels flyger 2 gånger om dagen dit finns heller ingen anledning att ta med BRA i STAR. Snarare rimligare att Brussels flyttar till ARN. BRA är idag inget att ta med i STAR. Helt enkelt för att de bara är ett lokalt inrikesbolag.SAS har noll intresse av att släppa in BRA i Star eller faktiskt få Brussels till ARN heller. Samordningen mellan STAR bolagen finns heller knappt längre. Alla vill bara stärka sin egen bottenlinje. Rimligt eftersom alla lever av vad de flyger själva.
@ECCO
Star Alliance är i högsta grad intresserade av BMA. Brussels är med i STAR ALLIANCE och flyger på Bromma. Snarare snackas det i korridorerna på STAR att man vill förstärka upp på BMA och då i form av BRAathens.
@Göteborgaren
BRA vill inte alls flytta till ARN eftersom hela detras existens bygger på BMA. På ARN blir de bara en till feeder med ATR och högre kostnader än andra ATR bolag där. BRA har inget SAS behöver idag och inte STAR Alliance. BRA inget till den allaisen alls just pga av BMA……
Som alla initierade källor vet ligger det väldigt nära för Braathen att flytta sitt bolags produktion till Arlanda. Alltså lär nog ett samgående med SAS inte vara långt bort eller i alla fall att BRA går med i STAR ALLIANCE.
Bäste Daoud,
De käller som pratar om ett samarbete/samgående SAS/BRA är nog lika otrovärdiga som de som talade om SAS/ Nextjet.
Finns inget alls i detta och av det enkla skälet att man inte ens flyger till samma hemma flygplats. Finns inget i detta för SAS då BRA bara har ATR idag och det behovet har SAS redan fyllt via Estland till helt andra priser.
Kanske en bra ide med ett samarbete mellan SAS och BRA, Då kunde BRA kanske investera i Airbus 220 flygplanen och flyga den delen av SAS produktion som inte är lönsam med A320neo flygplanen.
SAS behöver då inte etablera en produktionsplattform för mindre flygplan.
Kanske SAS nya VD inte är lika intresserad av att outsourca hela produktionen, som bönräknaren RG var.
Finns väl ingen som åker med BRA från Halmstad till Bromma för att sedan ta sig ut till Arlanda? Då är det väl enklare att ta sig till Göteborg eller Köpenhamn?
Mycket lättare ta tåget från Halmstad till CPH och ut i världen. Varför åka åt fel håll och dessutom göra en transfer från Bromma till City och sedan en ny resa till Arlanda? Ditt exempel visar hur onödig BMA är.
Från fantasi till fantasi