Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Svenskt inrikesflyg

Tråden startades av Frågas kom

Nu kan man väl säga att nästa våg är här med tanke på alla reserestriktioner som återinförs.

Vad tror ni kommer hända med våra inrikesbolag nu? Orkar dom stå emot en våg till? SAS har stenhård konkurrens från Ryan nu. Leap och BRA konkurrerar mot varandra samtidigt som ännu en våg slår till. Leap har ju redan dragit ner endel men vad händer med BRA nu? Dom gick ju allin i somras och öppnade nya destinationer på löpande band. Kam dom avveckla linjer med kort varsel eller till och med kanske ställa alltihopa igen och vänta ut vågen och starta upp i sommar igen? Antar deras personalsituation är lite annorlunda nu än under pandemin så kanske inte är möjligt? Orkar dom hålla ut?

Tragiskt för svenskt inrikesflyg.. nån måste ju finnas kvar efter pandemin, dags för staten att stötta något annat än SAS kanske?

Publicerad den 2021-12-24 10:27
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

Roffe
2022-01-01 12:53

Ta bort subventioner och skatter på allt resande även tåg och låt marknaden styra. Må bäste transportsätt överleva. Svenskt flyg har fått ta mest stryk och tål inte mer.

Stockholmare
2022-01-01 11:59

Ja självklart är flyget det enda alternativet om man ska till och från Luleå! Inte samma sanning sundsvall, växjö, gbg.

Jag slutade ta flyget till Sundsvall på jobbresor när jag insåg att det gick snabbare/jämnt ut att ta bilen dörr till dörr samt att man också var flexibel med hemresan vilket man inte är med flyget där jag alltid krånglade med ombokningsbara biljetter.

VD
2022-01-01 01:47

@Stockholmare
Så du menar att folk ska stanna hemma då?
Hur tar jag mig från Luleå till Sthlm då?

Petter
2021-12-31 13:35

Och sen när alla tror att allt ska flyta på som nästan normalt så ser LFV till att alienera sig mot sin personal och restriktionerna kommer att hagla även i Sverige under hela 2022 och framåt. Vansinne? Ja, det är det!

Stockholmare
2021-12-31 06:27

Vad tror ni händer med inrikesflyget vid nästa lågkonjunktur? Finns ju risk att det blir en rejäl krasch snart…

Inrikesflyget är ändå redan på så låga nivåer så det kommer inte bli någon skillnad?

VD
2021-12-30 23:19

@The Viking
Helt rätt!Flyget måste expandera i Norra delen av Sverige!

The Viking
2021-12-30 16:04

Tåget fungerar inte bra i Sverige och kommer inte heller göra det på många år, om nånsinn..
Ryanair kommer att se till att många väljer flyget fram för tåget mellan Stockholm, Göteborg, Malmö.
När. det gäller trafiken mellan Stockholm och norra Sverige har aldrig tåget varit ett alternativ till flyget.

sv Stockholmare
2021-12-29 12:20

Ingen orsak ;o)

Stoclholmare
2021-12-29 09:31

Jag antar att det i dom här sammanhangen betyder att det inte tillför något nettoutsläpp av CO2.

JKG
2021-12-29 09:09

Vad är miljövänligt bränsle?

Stockholmare
2021-12-29 08:52

Men om man redan kör på ”miljövänligt” bränsle, vad tillför elflyget då i ekvationen?

Stadsbo
2021-12-29 00:44

@Stockholmare
Därför att folk vill helst flyga men denna hets mot flyget och klimatet gör det svårt.
Järnvägen funkar inte i verkligheten som den gör på pappret och kommer ta många många år innan det fungerar om det ens kommer fungera.
Så el flyg blir populärt den dagen det finns.
Men fram tills dess ta fram ett miljöbränsle till befintligt flyg.

VD
2021-12-28 23:07

Herregud skrattretande att det finns företag i Sverige som uppmanar till Bil.
Då en flygcabin är lika steril som en OP sal.Och väljer man dessutom miljökompenserat ja då kan man inte göra mer.

Stockholmare
2021-12-28 18:50

Varför skulle elflyget dominera existerande infrastruktur om de inte gör det idag? Det är en transport från A till B. Bara för att elflyget kommer så betyder det inte att varenda liten ort i sverige kommer flyga kommersiellt med elflyg. Nu låter det som jag är antiflyg, det är jag inte men man måste vara realistisk.

Det kommer dröja betydligt längre än 20 år, om ens någonsin innan inrikesflyget är fullt elektrifierat.

@Stockholmare
2021-12-28 17:44

Det är väldigt sant angående korta sträckor. 3h+ börjar tiden ändå spela roll för många och där kliver nog elflyget in och dominerar. Tråden heter “svenskt inrikesflyg” så jag menade bara inrikes sträckor där dom längsta är 100-150 mil. Dom sträckorna är inte 20 år bort. Batteriers energitäthet ökar ungefär 5-8% per år och det lär hålla i sig med elbilarnas teknik-race. Det är spännande tider framöver för flyget. Corona och flygskammen kommer bara att bli en parantes på lång sikt. (Tolka inte det här som att man ska kasta sig in i en flygutbildning. För det kan bli tal om automatiserad luftfart också.)

Stockholmare
2021-12-28 17:18

Tack för ditt bidrag till diskussionen.

sv Stockholmare
2021-12-28 16:05

“Jag undrar lite över vilka som reser egentligen” skriver du.
Det förundrar mig. Jag trodde att du kunde och visste allt……..

MuZero
2021-12-28 14:11

Personligen tycker jag att ingen flygtrafik överhuvudtaget bör subventioneras i Sverige (varken SAS eller den upphandlade trafiken). Låt marknaden vara fri och rättvis, och tillåt att de flygbolag som inte är lönsamma går i konkurs, precis som i vilken annan bransch som helst.

Svenskt inrikesflyg kommer att fortsätta finnas där resenärerna är villiga att betala så mycket som krävs för att flygbolaget skall vara lönsamt. Där det inte finns någon resenär som faktiskt är villig att betala vad det kostar kommer inrikesflyget förhoppningsvis inte finnas kvar.

Miljöaktevist
2021-12-28 13:43

För kortare sträckor är en äldre begagnad bil mer miljövänlig.

– Att vilja köpa en bil som skonar klimatet men inte kunna skaffa en ny eldriven bil är ett perspektiv som ofta glöms bort i debatten. Men det finns definitivt äldre bilar med lägre miljöpåverkan, säger han.

Fördelen med begagnade fordon, oavsett modell och märke, är att de ger noll miljöavtryck från produktionen eftersom de redan är tillverkade. I stället avgör bränslet och körsträckan mängden utsläpp av växthusgaser. Dessutom har värdeminskningen planat ut på en bil med några år på nacken, vilket är bra för ekonomin.

Stockholmare
2021-12-28 10:02

Majoriteten väljer nog inte res-sätt utifrån miljöaspekten..

Varför skulle folk ta elflyget (elflyget för längre distanser är 20år bort) när man kan ta sin mer eller mindre självkörande (el)bil dörr till dörr?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500