Vad hände med SAS MD-11 order?
På Wikipedia läser man följande:
“On December 30, 1986, McDonnell Douglas launched the MD-11 with commitments for 52 firm orders and 40 options[8] in three different versions (passenger, combi and freighter) from ten airlines (Alitalia, British Caledonian, Dragonair, Federal Express, Finnair, Korean Air, Scandinavian Airlines, Swissair, Thai Airways International, and VARIG)”
Finnair blev ju först i luften med denna typ, men varför blev det inget för SAS?
svar
@pf:
Airbus var med och lade offert på den då planerade, ännu ej driftsatta Airbus 340, redan hösten 1986. Det var med ett motoralternativ som inte kom att realiseras, och SAS styrelse menade att projektet var för osäkert.
Valet stod mellan MD-11 och Boeing 767 där man “i princip” redan bestämt sig för MD-11. Som vi alla vet blev det dock 767 och hela spelet om detta finns beskrivet i boken “SAS flygplan 1946-2014” skriven av tre herrar som var synnerligen väl insatta i SAS inköp av maskiner genom åren: Birger Holmer, Ulf Abrahamsson och Bengt Olov Näs.
Boken är utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening och går möjligen att få tag på antikvariskt eller på bibliotek.
Mr Bill, var A-340 inne i bildet allerede i år 1987 ?
Om du googlar “SAS CLOSER TO 767 BUY, RULES OUT MD-11, A340” som Dave Higdon skrev om 1987 finner du svaret.
When SAS started looking for new longrange aircraft in the latter part of the 1980s, the main competition was between the McDonnell Douglas MD-11 and the Boeing 767-300ER. SAS actually ordered (optioned) 12 MD-11s, but that commitment was later cancelled in favour of the Boeing 767-300ER. One can speculate that the MD-11 was probably a bit too large for the Scandinavian market at the time. It was later shown that the MD-11 did not meet the performance specification (the range was 6-7% short of expectations).
Därför att de valde 767 istället helt enkelt.
Jag fick sparken från SAS den 30/12 å det sista jag hann göra vara att cancellera alla pre-ordrar till förmån för B767 som kom istället.