KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Politiker vill återförstatliga flygledningen

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2014-02-03
Alla statliga flygplatser till LFV. Alla statliga och militära flygplatser till LFV. Alla statliga, militära och flygplatser i enskilda terminalområden till LFV.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Olle S  2014-02-08 15:37:43
KopplingPolitiker vill återförstatliga flygledningen 
Vad säger politikerna om att teknisk support till LFV ägs av utländska riskkapitalister. Inte lite pengar som LFV betalar årligen och som hamnar i skatteparadis. Eltel Networks sköter all teknisk support för LFV. Snacka om sårbarhet!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ole..
2014-02-08 17:19:06
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
som tur är det ju inte skattepengar som hamnar där.. möjligen minskad vinst till staten.. men det är inte många kronor. antar att Eltel var billigast när det var upphandling och då är valet inte stort... eller har jag fattat allt fel... :)
Jonas
2014-02-09 08:22:55
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Det var som f-n. Hela redundansen ligger i fransmännens händer. Hur är detta möjligt? Det här måste omedbart utredas. Hur är det möjligt att den mest känsliga delen av flygtrafiktjänstens delar är outsourcat till ett utländskt riskkapital? Jag häpnar och detta måste få hela debatten om flygledningens fråga att ändra färg. Oppositionen skickar tydliga signaler om att de inte gillar att staten gör affärer med riskkapitalägda bolag. Ännu mindre när affärerna kan påverka rikets säkerhet!
Anders
2014-02-09 10:31:02
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Om det kom ut vilken produkt och till vilket pris som är inköpt av Thales så vore det en större skandal.
Dåligt, dyrt och utan utsikt att bli bra för en rimlig peng.
Bertil
2014-02-09 11:43:11
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Underhållet för flygledningssystemen och annan teleteknisk utrustning för flygplatsen ligger på Eltel Network som finns representerade med egen personal på varje flygplats. Det är samma svenska organisation som härstammar från Det statliga televerket. Det är den mest kompetenta underhållsorganisation LFV kan använda sej av och Eltel har också tagit hem dessa beställningar i tuff konkurrens. Det finns ingen som helst risk för sårbarhet. Om LFV skulle välja att ta hand om detta själv är det bara att ta över aktuell personal inom Eltel och bedriva det i egen regi. Allt finns inom landet och på varje flygplats, att kalla detta sårbart visar bara på en enorm kunskapsbrist om hur verksamheten bedrivs.
Anders
2014-02-09 12:27:05
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Bertil, frågan är om Eltel Networks ägs av utländskt riskkapital eller ej. Tyvärr är det så! Vinstoptimering till varje pris. LFV styrelse och ägare känner garanterat inte till att kärnan av LFV verksamhet ägs av utländska bolag. Hoppas frågan snart kommer upp på politikernas bord som oroar sig så för beredskapen i framtiden. Fransmännen kan stänga Sveriges luftrum i morgon!
Bertil
2014-02-09 13:15:28
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
@Anders, jag tror du ser det alldeles för negativt. Visst Thales är leverantör av flygledningssystemet.
Men så är det ju med allt som köps, det är utländska systembitar i allt. Hittills har ingen leverantör bojkottat sålda system mer än Datasaab när man sålde flygledningssystem till Ryssland. Detta embargo berodde på att USA vägrade Datasaab att leverera den teknik som erfordrades.
Största risken för sårbarhet i flygledningen är LFV egna flygledare som har en förmåga att bli smittade med något slags virus vid varje löneförhandling. Du kan nog sova gott Anders även fortsättningsvis. Det finns betydligt sårbarare verksamheter att ta tag i för politikerna.
Bengt
2014-02-09 14:57:32
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Att köpa ett system är en sak. Att vara helt i händerna på löpande teknisk support är en helt annan sak. Politiker vakna - det här är årets överraskning. Hur i helsicke har LFV tänkt? Förvarsmakten måste bli informerade att beredskapen i landet är i fara och utländskt styre avgör driftssäkerheten i vårt flygledningssystem. LFV flygsäkerhetskultur brister gång på gång!
Anders
2014-02-09 16:35:12
Re:Bertil
Jag är inte speciellt orolig för sårbarheten utan snarare vad vi har betalat för detta system totalt sett. Och fortsätter att betala! Det är många som har varit med många år som försökt protestera men pengarna bara rullar.
Ett dåligt system som är omöjligt att göra bättre utan enorma kostnader.
It is not a bugg it is a feature...! :-(
Thales måste vara jätteglada men som skattebetalare är jag inte så glad!

Det "virus" du refererar till är en skitsak i jämförelse!
Bertil
2014-02-09 17:27:18
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen

@Bengt och Anders, ni oroar er definitivt för mycket om denna fråga. Som skattebetalare borde du vara nöjd eftersom underhållet är upphandlat i konkurrens till lägsta pris och högsta kvalitet. Eltel som har hand om underhåll av flygledningssystem och samtliga navigeringssystem har finskt ursprung. Leverantören av flygledningssystemet är vad jag känner till Thales från början. Thales som är franskt har inget ansvar för underhåll. Lek med tanken att ägarna för Eltel säger att vi gör oss av med underhållet av flygledningssystem, vad händer då? Inte särskilt mycket eftersom all underhållspersonal finns i Sverige och vill säkert inte bli arbetslösa. Antingen blir dessa personer uppköpta av ett annat företag eller så startar dom ett eget företag och fortsätter sälja sina tjänster för underhåll till LFV. Risk för LFV = ingen. I värsta fall kan LFV själv anställa dessa personer och helt ta över underhållsansvaret. Detta har man dock tidigare beslutat att inte göra och man är mycket medveten om detta alternativ blir dyrare för LFV.
Till Bengt vill jag bara säga att Försvarsmakten är mycket medveten om denna situation eftersom Försvarsmakten i stor utsträckning också anlitar Eltel för sitt underhåll på flygplatser och fartyg samt annan infrastruktur inom försvaret.
hela denna tråd..
2014-02-09 18:53:52
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
är direkt pinsam.. några avreglerare som vill hitta på något som stillar bitterheten över återregleringen... är det månne stora aktieägare i ACR..?
Anders II
2014-02-09 19:31:02
Re: Bertil
Jag har inte skrivit ett ord om Eltel mitt inlägg; skrevs 2014-02-09 16:35:12. Såg inte att det fanns fler "Anders" tidigare i tråden.
Som sagt, det jag tycker är vansinne är hur dåligt och dyrt Topsky är! Eurocat o Topsky har kostat miljarder!!! Och fortfarande är det buggar och workarounds en masse!
Små förändringar/förbättringar kostar miljoners miljoner!
En hyllvara hade kostat en bråkdel men fungerat bättre. Thales har lurat naiva LFV uppåt väggarna.
Insatt
2014-02-09 19:37:48
SV: Politiker vill återförstatliga flygledningen
Finnarna sålde Eltel Networks till franska riskkapitalister för många år sen. Förstår inte vad ACR har med denna blunder att göra. Försvarsmakten själva outsourcar det mesta idag och upphandlar alla kringtjänster. Bra, då skattebetalarna får plocka upp försvarsmaktens årliga nota. LFV går omkull ifall de måste ta över den tekniska supporten.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev