KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, 2019-10-23
Bromma kan stängas i förtid. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det håller inte de regionala flygplatserna runt om i landet med om. "Jag förutsätter att Bromma är kvar till 2038", säger en flygplatschef.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: ARC  2019-10-30 05:35:56
KopplingFlygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma 
Någon får gärna motivera i detalj varför Bromma behövs. Inte bara att det är bra att ha eller att Arlanda klarar inte ta trafiken. Arlanda är långt ifrån att vara en av flygplatserna i Europa som slår i kapacitetstaket och kan fortfarande bli mer effektiv med den banor man har. Handlar om pengar att göra det, plus det största problemet idag om Bromma förs över, vilket inte är bankapacitet, det är gater och uppställningsplatser.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Kent
2019-11-02 18:03:37
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Det kommer att bli en utbyggnad av Arlanda det är bra för oss alla.

Färre vänt lägen och snabbare inflygningar bli positivt. Trafiken samlad på en flygplats blir effektivare, kommer troligen att minska antalet flygrörelser.

Bromma kan stängas för reguljär trafik men kan vara kvar till 2038 för icke reguljär trafik som polis, taxiflyg mm.

MP kommer att ge vika för majoriteten i riksdagen.

Kent
2019-11-02 12:38:24
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Det blir ingen form av utveckling på varken ARN eller någon annan svensk flygplats, så lång tid som miljödårarna är med i regeringen.

” Vi ska inte öka flygtrafiken, mitt under rådande klimatkris”- citat från MP.
Därför är det obegripligt att MPs ministrar flyger till Bruxelles, när det går att åka tåg dit.
Morr
2019-11-02 05:55:45
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Räcker att ha en flygplats nere i Malmö så spar vi massor med utsläpp. Skämt å sido, utsläppsfrågan känns som en totalt ickefråga för Brommas vara eller icke vara.
sv thomas
2019-11-01 12:13:01
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Vad med utsläppen för de som ska ta sig till VST eller NYO?
Vad är ditt budskap, verkar något förvirrat.
Sv Thomas
2019-11-01 10:48:54
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
För tillgängligheten bör Bromma stängas för reguljär trafik!

Det ger bättre tillgänglighet för alla som bor utanför Stockholmsområdet om Bromma stängs för reguljär trafik.
För oss som kommer från en flygplats som enbart har trafik till Arlanda och skall vidare med BRA från Bromma är det ett elände att vara tvungen nyttja marktransport Arlanda - Bromma.

Bromma behövs däremot för annan flygtrafik än reguljära förbindelser.

Utan övriga landet vore Stockholmsområdet inget. Skogsnäringen, Vattenkraft, Malm, Industri mm. finns i huvudsak utanför Stockholmsområdet.
Thomas
2019-10-31 19:59:17
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Bromma behövs för miljöns och tillgänglighetens skull. En flygresa från eller till Bromma orsakar alltid mindre CO2 utsläpp än samma resa till Arlanda. Dels för att flygresan från söder är lite kortare, men också för att inflygningarna till ARN är längre och markkörningen är mycket längre. En ATR från Visby till BMA förbrukar ca 500 liter bränsle medan samma flygplan till ARN förbrukar 650 från motorerna startas tills dom stängs av. (Färjan från Nynäshamn till Visby förbrukar 20000 liter enkel väg) Det är är samma fenomen som en flygning till London. Ryanair från NYO eller VST förbrukar tre ton mindre t/r än samma flygplanstyp sträckan ARN-LHR eller LGW. Lite kortare flygsträcka, kortare inflygningar, mindre taxning och väntan och lättare flygplan. (Behöver inte lika stor bränslelast)
Linkan
2019-10-31 13:27:10
SV: Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma
Det är många flygplatser som har för få platser för flygplan. Man får åka buss långt till flygplanet som inte parkerats vid någon gate. Senaste veckan har jag råkat ut för det i Lissabon, Rio de Janeiro, Frankfurt.

På tal om hemska flygplatser så tar Frankfurt rekordet fick gå ca 3 km från ankomst från Rio till avgång Stockholm.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev