KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Skandinavien

Reportage, Anders Carlsson, 2013-12-16
Kastrup konkurrerar inte med Arlanda. Däremot konkurrerar Arlanda med Kastrup. Den danska flygplatsen ser istället bland andra Amsterdam, Bryssel, Zürich och Berlin som sina främsta konkurrenter. Flygtorget har besökt Kastrup för att ta reda på hur framtiden ser ut för flygplatsen som kallar sig ”World Class Hub”.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Eorobonus Guld  2013-12-22 23:09:37
KopplingKastrup - den viktigaste flygplatsen i Skandin ... 
Köpenhamns flygplats är och kommer under överskådlig framtid förbli den viktigaste internationella flygplatsen i Norden. Jag är förvånad över den agg som Flygtorgets artikel har skapat hos vissa av er som gjort inlägg som tror att ARN eller OSL vore en bättre och mer geografisk strategiskt placerad hub än CPH.

Jag har därför skapat denna tråden för att utveckla och förfina dialogen. Inlägg som att CPH är Skånes flygplats tyder på att frågan ytterligare måste diskuteras. Flera inlägg tyder på begränsad faktakunskap vilket jag gärna fortsätter att debattera i utbildande syfte till förmån för framtida kvalité i debattinläggen.

Vem är först att utmana mig i en saklig debatt att CPH inte är bästa hubben för Norden?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Freetrader
2014-04-02 19:58:46
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Tack så mycket Eorobonus Gold för att söka skapa en saklig, professionell och nyanserad debatt om detta ämne. Bravo!

Det är mycket märkligt att se hur förbittrade vissa - och särskilt anhängare av ARN - är i denna fråga.

Keep up the good work.
Nadja
2014-03-02 09:18:47
@AAA
Nej du blir inte av med din taxfree.
Plan från USA anländer pir C. Du behöver inte gå igenom någon säkerhetskontroll från pir C till A eller B.
Fritz Klyka
2014-03-02 00:07:09
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Asien kommer att bli den ekonomiskt viktigaste världsdelen inom en snar framtid. HEL är i idag en av Europas absolut viktigaste nav i Asientrafiken och dess betydelse kommer knappast att minska. Åtminstone inte så länge SAS envisas med att hålla igång Preben Airport med konstgjord andning.
AAA
2014-03-01 21:22:08
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Flyger jag SAS från USA till ARN tvingas jag mellanlanda i CPH och blir av med taxfreespriten !
pierre holmgren
2014-03-01 17:54:21
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
@svar Martin , man prövede faktisk også med NRT dengang start 90 tallet i samarbejde med ANA som havde 2 AH ombord.
Desuden er en god belägning godt have men ingen garanti for overskud , kan nemt skille 300.000,- på 2 full house flyvninger i indtägt alt efter sammensätningen af passagerer.
Dacapo
2014-03-01 16:57:36
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
SAS har idag ett mindre antal långlinjeflygplan än för 25 år sedan. Detta visar väl potentialen i Kastrup som långlinjehub.
Kenth
2014-02-06 12:41:21
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Fladderfia: LYSANDE EXEMPEL!!! Så är det!
Fritz Klyka (den riktiga)
2014-02-05 22:23:15
re: ?
Ja. Det var ju någon som snodde mitt nick och härjade vilt ett tag. Tänkte att det var lika bra att hålla låg profil och låta stackarn få avreagera sig lite. Man ska ju vara rädd om sina medmänniskor, inte sant?
?
2014-02-05 22:13:16
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Fritz Klyka - det var ju ett tag sedan man såg ditt nick men instämmer till fullo

TM - ???
Fladderfia
2014-02-05 22:09:46
Svar Fritz Klyka (den riktiga)
Så sant! Och i fallet SAS är inkompetensen fullständigt monumental.
Martin
2014-02-05 22:02:18
SV: Olle T
Man kan ju undra vad SAS tänkte när dom öppnade ARN-PEK och ARN-BKK när dom linjerna redan fanns från ARN sedan många många år innan, tyvärr osmart som vanligt när det gäller SAS de senaste 20-25 åren. Hade dom öppnat ARN-NRT eller någon annan linje som inte trafikerades så hade det gått betydligt bättre. Sedan kan jag ju också meddela att planen från ARN hade ganska bra beläggning,
Fritz Klyka (den riktiga)
2014-02-05 20:57:57
Svar Fladderfia
Nej. Det är inte smart. Men våra politiker är å andra sidan inte kända för någon högre intelligens.
Fladderfia
2014-02-05 20:40:28
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Olle T
Min poäng är att SAS agerar DDR-mässigt. SAS har beslutat att passagerare ska slussas via Kastrup från bl a Arlanda och Oslo. Med andra ord passagerarunderlag flyttas pga ett beslut av en företagsledning från Arlanda och Gardemoen till Kastrup. Tänk sedan bort SAS, dvs. försök föreställa dig att SAS inte finns överhuvudtaget. Då hade marknaden för direktlinjer från Stockholm och Oslo varit större än när SAS finns. På motsvarande sätt hade underlaget från Köpenhamn varit mindre. Att en del av detta underlag skulle välja Pekka eller Francois har ingen betydelse. Poängen är att vi svenskar och norrmän på ett DDR-mässigt vis, genom våra skattepengar, flyttar passageraunderlag från våra egna storstäder till ett grannland. Är det smart?
TM
2014-02-05 20:09:55
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Håller med om att CPH är den bästa hubben i norden och det beror på att SAS lagt sitt nav där och inte på CPH:S förträfflighet som flygplats.
Danmark, Skåne och norra Tyskland har därmed blivit SAS huvudsakliga hemmamarknad. Det är till detta Svenska och Norska staten skjutit till pengar i omgångar.
Tur att Norwegian finns och kan erbjuda ett bra utbud av direktlinjer från Oslo och Stockholm. Svenska och Norska staten borde ge en slant även till Norwegian som tack.

Trots Norwegians friska satsningar i det nya affärslandskap som är dagens flygbransch, håller SAS fast vid sin strategi på samma sätt som IT-gurun Ken Olsen ansåg att "There is no reason for any individual to have a computer in his home". Det kommer att gå för SAS som för Ken Olsen och då blir det inte roligt för Danmarks kronjuvel CPH.
Olle T
2014-02-05 19:44:38
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Ja du Fladderfia. Har svårt att förstå din linknelse med de 8000 i kundunderlag, som är intresserade av att handla i Svens butik. Du kanske glömde att påpeka att det är DDR-regler som gäller i din version och man får inte åka utomlands. De 4000, som har närmare till Preben får inte åka dit och handla och att sen Pekka lite österut lockar med låga priser verkar du också bortse ifrån. För de som bor nära Sven i din version är tydligen inte priset något argument. Ja, det har vi verkligen sett bra exempel på när SAS startat flyg till Bangkok och Peking. Blev nedläggning efter ett tag pga för dålig lönsamhet. Sen är inte heller Pekkas kunder intresserade att handla hos Sven då det är en omväg. De åker hellre till direkt till Preben om de inte kan handla hos Pekka. Preben har också en del kunder i sitt närområde, som vill handla billigt. Dessa har kommit på att man kan åka till Pekka - Nej det här var nog den sämsta linknelsen på länge. Ta en titt på en karta och se var folk bor, så förstår du nog bättre.
Fritz Klyka (den riktiga)
2014-02-05 19:41:19
HEL.
Med tanke på att framtidens världsekonomiska tyngdpunkt kommer att ligga i Asien kommer HEL att bli Skandinaviens viktigaste flygplats. Redan nu är HEL Europas 3:e största på Asien. Kunde ha varit ARN om SAS haft lite vett i skallen, men nu spelar de Finnair totalt i händerna.
Skövdebo.
2014-02-05 19:26:39
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Det finns en massa av oss som helt enkelt får vänja oss vid tanken att inte flyga med SAS längre då det blir fler o fler LH linjer från ARN,och då inte från SAS..... vi får alla fall möjligheten att slippa fara via CPH om vi vill!
Fladderfia
2014-02-05 19:13:08
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Hur kan det vara så svårt att förstå att svenskar norr om Skåne inte uppskattar SAS val av Kastrup som hub? Detta val betyder att det flygbolag som vi själva är delägare i missgynnar oss till förmån för ett grannland. Om inte SAS hade funnits skulle underlaget för direktlinjer vara större från Stockholm (och Oslo) och mindre från Köpenhamn.
Det går att göra många liknelser till denna märkliga konstruktion. Här följer en. Antag följande:
-Preben, Ole och Sven driver varsin livsmedelsbutik i kedjan Skandinaviska specerier (SAS)
-Prebens kundunderlag är 6 000 personer
-Oles kundunderlag är 5 000 personer
-Svens kundunderlag är 8 000 personer
-SAS har centralt bestämt att dyra köttprodukter endast får säljas av Preben
-Ole och Sven måste skicka alla kunder som vill köpa kött till Prebens butik
-Många kunder som bor nära Oles och Svens butiker har ingen lust att gå ända till Prebens butik för att köpa kött därför går många av dem till konkurrenterna (t ex Lebensmittel Haus (LH) istället)
-Eftersom den icke affärsmässiga konstruktionen gör att ingen av SAS butiker går med vinst måste butikernas ägare, som är invånarna i alla tre områden, ideligen täcka förlusterna med skattepengar
=>konstruktionen ovan innebär att kunderna runt Prebens butik har en mer välsorterad butik än de hade haft om inte Ole och Sven skickat en del av sina kunder dit. Följaktligen har kunderna runt Oles och svens butiker en mindre välsorterad butik än de hade haft utan denna konstruktion.
=>Kunderna runt Oles och svens butiker betalar både med sin tid och sina skattepengar för att gynna kunderna runt Prebens butik, som i praktiken får ett kundunderlag på 19 000 personer trots att det bara bor 6 000 personer i området
=>Om Ole och Sven hade fått bestämma sitt varusortiment själva hade kunderna runt deras butiker haft mer välsorterade butiker att handla i eftersom kundunderlaget hade varit de personer som faktiskt bor i området (5 000 respektive 8 000 personer), medan kunderna runt Prebens butik hade haft en mycket mindre välsorterad butik i sitt område, eftersom kundunderlaget hade varit detsamma som antalet invånare i området (6 000) istället för de 19 000 som blir följden av att ole och Sven skickar många av sina kunder dit.
Sv 08 4ever
2014-02-05 12:58:50
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Varför skulle någon vilja åka dyra BMW, Audie, Volvo när man kan köra Renaults lågprismärke Dacia, med modellen Sandero 78.900:-
Sven
2014-02-05 12:40:49
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
För danskarna ja!!! Vi svenskar i Stockholm och uppåt couldn´t care less!!!
08 4ever
2014-02-04 14:59:57
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Sant Rhell! I ljuset av detta måste det sägas att ARN har ganska imponerande passagerarsiffror.
Rhell
2014-02-04 14:17:11
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Det tättbefolkade södra Finland flockas runt flygplatsen HEL, samma med Norge vid OSL. Men de ca 80 % av Sveriges befolkning som bor söder om Gävle flockas inte alla runt ARN! För de många miljoner som bor söder om Nyköping är det inte alls naturligt att åka upp till ARN för att sen passera hemorten på väg söderut. Ta t ex Östergötland där mycket charter går från Norrköping och reguljärtrafik från Linköping till AMS och efter mars i år även till CPH. ARN ligger uppe i nordöstra "hörnet" av det tättbefolkade södra Sverige.
08 4ever
2014-02-04 13:58:48
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Norwegian LH en dagslända? Ja varför skulle någon vilja flyga direkt till lågpris när man kan betala överpriser med en eller två mellanlandningar istället?
Bulten i Bo
2014-02-04 13:49:34
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Hoppas SAS fortsätter sitt samarbete med JetTime , Cimber och Braatens Regional. Köra feeder från svenska och norska småstäder till Köpenhamn som SAS commuter. Vi får hoppas att Linköping bara är en början. Då först kan dom ta tillbaka lite pax från KLM och Lufthansa. Norwegian LH är en dagslända.
08 4ever
2014-02-04 12:58:53
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Varför ska Norden ha bara EN hub? Området är ju enormt stort till ytan. Dessutom tycker jag att Danmark mer tillhör kontinenten, landet ligger ju inte ens på skandinaviska halvön! Arlanda är i alla fall min hub och jag antar att befolkningen i Skandinaviens största stad i Skandinaviens största land tycker detsamma. Tack gode gud för Nortwegian som i alla fall inser att vi svenskar vill flyga direkt från vår egen huvudstad!
Anders
2014-02-04 12:54:41
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Mellanlandar inte i CPH av princip för att inte gynna dansken än mer än vad vi svenskar redan gör genom vårt ägande i SAS. Funkar bättre att mellanlanda i AMS, HEL eller LHR - flygplatser med bra linjenät.
Kenth
2014-02-04 12:17:10
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
CPH.s vision om att bli hub för norra Europa är ett luftslott av stora mått mätt. Pyttelandet Danmark är ingen stor turistmagnet och när andra bolag (Emirates och Norwegian t ex) satsar på långlinjer från OSL och ARN minskar norrmäns och svenskars behov av att bli nertvingade i CPH. Dessutom kommer BER att vara en kraftfull konkurrent till CPH. Varfgör ska miljöner av tyskar och polacker forslas som boskap till lilla CPH när de kan åka direkt till BER och ta del av Air Berlins (och förmodligen även Lufthansas) stora linjenät? Min teori är att de enda hubbar som kommer att varjust hubbar i framtiden är de klassiska AMS, LHR, FRA och CDG. Om SAS dessutom köps upp, vilket vi kan hålla för troligt i framtiden, kommer uppköparen förmodligen inte satsa på lilla CPH som hub.
Sv DC-10:2
2013-12-30 07:57:54
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Jag vill ha Skandinavisk personal i styrhytten och i kabin så då är det enda alternativet CPH.
Sv DC-10
2013-12-30 07:38:52
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Från ARN finns det en direktförbindelse till Asien, Thaiairways!
Nemas Problemas.
DC-10
2013-12-29 15:22:11
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Debatten känns onödig. CPH har SAS att tacka för allt. Men hur smart är det att åka till Asien från ARN via CPH?
punkt slut
2013-12-29 14:58:16
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Frågan har diskuterats till döds här på Flygtorget. Kastrup ÄR viktigast i Skandinavien. Finns inget mer att diskutera.

Gott slut och Gott Nytt År!
GOTare
2013-12-28 16:22:39
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Med Landvetter som bas, känns det alltid enklare att flyga via CPH. Enkel transfer. Behöver aldrig byta teminal eller promenera särskilt långt.

Har märkt en annan sak. SAS har oftast något billigare biljetter via CPH än ARN. Flera hundra kronor skiljer ofta GOT-ARN-EWR och GOT-CPH-EWR på samma ut/hem datum.

Västra Götalandsregionen har ca 1.7 miljoner innvånare som har GOT inom1h bilresa. Det är en hel del.
stefan
2013-12-27 06:50:19
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Varför många som bor i den södra halvan väljer CPH beror till stor del på att som det ser ut idag så hamnar du ju där av nån outgrundlig anledning ändå.
Emirates beläggning från ARN ser bra ut,likaså Norwegian bäde österut o västerut och dom paxen kommer inte bara från den "norra" delen av Sverige.
SAS väljer att ha det så här,andra väljer andra vägar.
Jag personligen som bor söder om Mälaren använder hellre ARN är CPH.
SAS A340
2013-12-27 06:36:30
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
jag bor söder om uppsala och Mälaren,varför tror du att dom flesta som gör det vill nyttja CPH före ARN?
Eurobonus Guld
2013-12-27 00:59:27
SV: Till Erik
Erik,

Du bor i Uppsala och jag förstår absolut att du hellre åker direkt till de destinationer du vanligen reser till. Men då merparten av oss svenskar bor söder om Mälardalen och i synnerhet söder om Uppsala så är nog inte din syn allenarådande. Då majoriteten av alla flygresor går till övriga Europa så önskar förmodligen därmed också merparten av resenärerna ha en snabb väg till olika Europeiska destinationer, dvs via CPH som inte utgör en omväg för flertalet i Skandinavien som de fakto bor söder om ARN och OSL. Det inses att linjeutbudet är bättre på de större hubbarna i t.ex. AMS, FRA m.m. Men visst skulle det vara smidigt och effektivt att byta flygplan i Skandinavien på en mindre hubb med korta transfertider och många dagliga anslutningar från t.ex. Stockholm.
Erik
2013-12-26 23:39:15
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
CPH är och förblir en liten och relativt obetydlig flygplats för alla som inte bor i regionen runt om.
Jag har rest mycket dom senaste 10 åren och har haft EBG i 9år och endast varit på CPH en gång bortsett dom gångerna då jag har varit i Köpenhamn i jobb. Fin flgplats helt klart. Men totalt onödig för mig som boende i Uppsala arbetsplats i Stockhom . Skulle aldrig få för mig att göra en mellanlandning på CPH.
Nej en mellanlandning görs helst på MUC och FRA med ett BRA linjenät. Vilket CPH inte har, Frågan är dock hur länge CPH kan behålla sin position som sandinaviens största flygplats. Tror nog att OSL snart är förbi för att sedan bli skandinaviens viktigaste flygplats.
Skauning
2013-12-26 17:18:25
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Kunde inte ha sagt det bättre själv Sv TM! Så är det och sedan finns det ju tack och lov de människor som föraktar de sätt som vissa lågprisbolag hanterar sin personal och sina kunder och med all rätt bojkottar dessa.
Sv TM
2013-12-26 16:56:54
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Företag väljer alltid det bolag som är bäst för dem.

Lågt pris med dålig turtäthet är mycket sällan bra för företag. Att ha personal som sitter och vänta för att få åka hem kostar mycket, både lön, traktamente och restidsersättning. De önskar också flexibla biljetter då förändringar kan komma snabbt. Man kanske blir klar en dag tidigare än planerat då vill man ej vänta till nästa dag.

Min erfarenhet är att företag är mycket medvetna i sina beslut när det gäller flygresor. De har ofta avtal som ger dem rabatt på sitt resande. Dessutom finns många företag utanför Stockholmsområdet och flygningarna skall starta på hemmaplan. Man önskar genomgående biljetter inte en biljett för varje del sträcka.

Det är inte många bolag som har ett linjenät inom Sverige som är värt namnet. Du nämner bolag som flyger på en eller några platser i Sverige och tycker att de är bättre?????
TM
2013-12-26 15:02:40
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
CPH är den viktigaste flygplatsen i Skandinavien för danskar, ARN är den viktigaste flygplatsen för de flesta svenskar och OSL den viktigaste flygplatsen för norrmän. Punkt.
Privatresandet, som är det som ökar mest, kommer att urholka CPH's betydelse som transferflygplats för svenskar och norrmän eftersom när man reser privat är man inte tvungen att köpa SAS-biljett via mutad corporate travelresebyrå utan väljer det bästa och billigaste alternativet, EK, TG, QR eller annat.
Skauning
2013-12-26 14:12:47
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Jo CPH har visst flygplatser i närheten, nämligen MMX som har stor utbyggnadspotential och som kan fungera som ett bra komplement till CPH. Särskilt bra blir det när järnvägsspåren dras upp via MMX.
Blue Moon
2013-12-26 05:35:14
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Kastrup är en välorganiserad hubb eftersom Köpenhamn har inte andra flygplatser i närheten. Stockholm har utvecklat i fel riktning med flera flygplatser som Arlanda, Bromma, Västerås, Skavsta och eventuellt Ärna samt miljöregler som begränsar flygtrafik.

Vad man behöver göra en stor förändring så det behöver bygga en ny flygplats, där man har inte folk som bor i närheten dvs tätorter som bittra Upplands-Väsby samt miljövänner och anlägga fyra landningsbanor 2x4000 meter och 2x2800 meter och har 6 terminaler med Världen, Europa, Norden, Lågbudget, Inrikes Stor och Inrikes Liten. Då behöver man bara en enda flygplats och överlåter frakt och privatflyg till flygplatser i närheten.

Om vi får t.ex A380 på besök så en terminal ska vara utrustad för att ta emot såna flygplan.

Det är osannolikt att min version skulle kunna genomföra med våra politiker, dom är i ett annat planet och påverkar negativ utveckling i Stockholm-område och Kastrup är en vinnare.
Smålänningen
2013-12-26 00:03:11
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Trots att jag bor i södra Sverige så kan jag tänka mig att åka via ARN istället för ett slitet Öresundståg från Växjö till CPH. Men då måste det erbjudas mer än två avgångar per dag VXO-ARN och med flygplan som inte är 30 år gamla som de som nu används på sträckan av Nextjet. Trots att jag är kritisk till Öresundstågen så är de dock bara några år gamla och avgår 8-10 ggr per dag. Nextjet måste erbjuda en mycket bättre produkt för att på allvar konkurrera med tåget från Växjö till CPH för att få resenärer att flyga norrut och sedan söderut!
Eurobonus Guld
2013-12-25 23:47:05
Bra inlägg från John Joseph
John Joseph, tack för bra och kloka inlägg.

Det är förstås helt riktigt att distanserna blir kortare interkontinentalt på norra hemisfären om även slutdestinationen är belägen på den norra hemisfären. Det viktigaste för resenären är dock alltjämt den totala restiden. CPH har här en stor konkurrensfördel mot t.ex. AMS, FRA och MUC genom att det finns ca 20 st flygavgångar ARN-CPH per dag men endast 3-7 st flygavgångar till de övriga hubbarna. Här kan enbart HEL konkurrera, och då endast på Asien. Men återigen, den interkontinentala trafiken utgör en relativt liten del av det totala resandet. Den absoluta merparten av alla resor går till övriga Europa. Då är det inte logiskt att först åka norrut med tanke på att merparten av Sveriges befolkning bor söder om Stockholm och Mälardalen. Det näst största landet i Norden sett till invånarantalet är Danmark. Kan nog bli svårt att övertyga danskarna att åka via ARN, OSL eller HEL för att åka vidare ut i Europa. Det är nog bara att inse fakta, CPH är störst och viktigast.

pf
2013-12-23 11:33:27
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
CPH er SAS's viktigeste hub. Den fungerer etter sigende bra så for internasjonal trafikk sørover og begrenset interkontinental trafikk, men med frislipp av ruter etter EU's tredje luftfartspakke, og tiltagende konkurranse kan en slik plassering virke som en hemsko.

Fordi SAS's gamle monopol, samt regulering av andre selskapers trafikk, ikke lenger er der mister den sin betydelse. Fra Norge(i størst grad Oslo) klarer ikke SAS å tilby non-stop flyginger i konkurranser med andre hva gjelder volumet på destinasjoner. Pris for transporten har også blitt mye dyrere ved routing via CPH. Man skal heller ikke glemme at Fornebu hadde begrensinger ved bare en runway og med et SAS sammens med Braathens(som SAS tok over) hvor de satt på nesten alle slots. Ser man på avganger til/fra (OSL-)CPH er denne halvert ifm Fornebuperioden. Mao ville CPH ha hatt enda flere pax hadde SAS beholdt sin monopolstilling idag.

Det skal heller ikke unnlates å nevnes at selskaper utnytter å fly direkte ut av norske distriktslufthavner via sin hub, f.eks KLM. Eller at nye selskap flyr direkte til destinasjon. SAS har i en viss monn blitt "tvunget" til å være med her-dvs ta vekk flyginger/reiser som ellers kunne ha blitt kanalisert via CPH.

CPH vokser, de har fått sin andel av f.eks det voksende norske markedet de siste år. Men, de har ikke klart å forhindre veksten til OSL utenriks. Dette fordi SAS ikke har klart å betjene det norske marked og har klart å konkurere med nytt etablert selskap.

For norsk innenriks er det (selv)klart at CPH ikke fungerer som hub-der er CPH og OSL bygget for to ulike typer markeder. Dette også fordi Danmark ift Norge har en begrenset innenriks trafikk.

Slik jeg forstår det blir ARN mindre, fordi andre transportformer, Sveriges betydelige utbygging av et godt fungerende høghastighetstog, tar mange pax fra innenriks fly. Dette høghastighetstoget server også CPH fra søndre del av Sverige.
John Joseph
2013-12-23 10:57:10
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
@Pirre

Snygg klipp och klistring! Riktigt impregnerad!! :-D

CPH byggdes i slutet av fyrtiotalet av svenska biståndspengar, så namnet Skånes flygplats är inte taget ur luften.

Däremot så är tillgången till flighter ut i världen mycket bra om man jämför med Gardermoen och Arlanda. Arlanda har dessutom halkat ner på tredje plats bland Skandinaviens storflygplatser. SAS är, som signaturen Martin skrev, absolut största operatör på CPH, så om det blir ändring så kommer det naturligtvis påverka flygplatsens status i negativ riktning. Men, danskarna är innovativa!

Å andra sidan så gör inte Arlanda mycket för att påverka sin situation. Det finns ingen lobbyverksamhet som ska ha som uppgift att påverka beslutsfattarna i t ex miljöprövningar. Andan på Arlanda verkar uppgiven.
Martin
2013-12-23 09:34:01
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Kastrups storlek stavas SAS. Det är absolut enda anledningen till CPHs storlek idag. Och något måste ju vara extremt fel med tanke på hur dåligt SAS har gått de senaste 20-25 åren.
Det är rent ut sagt löjligt att de jämför sig med hubbar som AMS och MUC det går liksom inte att göra med tanke linjenätet från dessa flygplatser i jämfört med CPH.
Berätta gärna vad som är så fantastiskt med CPH i jämfört med AMS, FRA och MUC.

Harlad
2013-12-23 09:27:27
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Så fort SAS konkar så står CPH med byxorna nere.
stefan
2013-12-23 08:41:52
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
tror inte så många bryr sig om utifall CPH är Skandinaviens viktigaste flygplats som inte ser sig själv konkurera med dom övriga,däremot är det många som är trötta på att behöva mellanlanda där,men nu kommer det ju bolag som upptäcker att det faktiskt går att flyga direkt från ARN och det är bra tycker jag.
Jag bor inte i 08 området,men använder våran svenska huvudflygplats så ofta jag kan,jag är mer lojal mot den än mot ett säskilt flygbolag,men skiter högaktningsfullt i vem som har störst,bara den fungerera ;)
MaxPax
2013-12-23 07:08:11
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
Aggen kommer från 08or som inte förstår att Stockhom inte är en storstad där flygbolag etablerar rutter till höger och vänster.

Att inte vilja göra transfer i CPH av princip visar bara hur barnsliga de är. CPH är en bra transferhub. Nästan lika bra som AMS.
Pirre
2013-12-23 03:24:39
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
För Europatrafiken är CPH nog den bästa hubben men för interkontinentaltrafiken blir avstånden kortare ju längre norrut man kommer, åtmintone för trafik på norra hemisfären. En flygning till t ex BKK är 380 NM kortare från KRN än från CPH och till SFO skiljer det 500 NM till KRN fördel. Gå in på Great Circle Mapper och jämför!
John Joseph
2013-12-23 01:07:49
SV: Kastrup - den viktigaste flygplatsen i Ska ...
För Europatrafiken är CPH nog den bästa hubben men för interkontinentaltrafiken blir avstånden kortare ju längre norrut man kommer, åtmintone för trafik på norra hemisfären. En flygning till t ex BKK är 380 NM kortare från KRN än från CPH och till SFO skiljer det 500 NM till KRN fördel. Gå in på Great Circle Mapper och jämför!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev