KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2014-01-08
LFV har ställt de operativa kraven och SAAB har levererat tekniken. Efter närmare ett decenniums samarbete är tekniken för att fjärrstyra flygtrafiken på en flygplats klar och under januari kommer den slutliga certifieringen av Remote Tower Systems. Se Flygtorgets TV-inslag!

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Sten  2014-01-14 08:22:42
KopplingFjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet 
Kan någon, trovärdig, berätta vad kalaset kostar för en flygplats och vem ska finansiera det hela? SESAR får väl inte göra detta då det finns privata aktörer med i projekten som ska maximera sitt vinstintresse? Kan någon förklara som inte är rädd för reprisalier.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

FL
2014-01-16 01:02:49
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Den rapporten är i förlängningen dödsstöten även för NUAC och Öresunds TMA! Försvarsmakten kommer aldrig att tillåta något av det P F så gärna vill.
Lägg nu ner NUAC och lägg pengarna på systemintegrering istället! Det skulle skapa effektivitet!
Hela NUAC-projektet är ett kostsamt "skämt" som fått leva alldeles för länge enbart pga en mans fåfänga.
FL TWR
2014-01-16 00:44:03
SÄLJ!!!
Jag skulle nog inte behålla några aktier i ACR...! :D Hehehe!
FL TWR
2014-01-15 23:54:34
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Intressant läsning: Trafikanalys konsekvensutredning av en delvis återreglering av lokal flygtrafiktjänst enligt riksdagens tillkännagivande till regeringen. Den redovisades till Näringsdepartementet idag.
http://www.trafa.se/PageDocuments/Rapport_2014_1_Konsekvenser_av_regleringsfoeraendringar_paa_flygtrafiktjaenstomraadet.pdf
FL
2014-01-15 22:55:23
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
LFV vill inte... ha konkurrens och tvingas till att möta verkligheten. LFV vill inte - låter som tonåringar i dagens samhälle! Hur tror de kunder och marknaden tycker?

Ingen större skillnad på Waterfront och Vikboplan och ändå 40% lägre priser till de kunder som upphandlat flygtrafiktjänst. Hur går det till? Hade marknaden inte varit avreglerad så hade priserna för våra tjänster nått nya rekordnivåer.
Peter
2014-01-15 19:48:52
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Återigen, LFV ville inte men blev tvingade. Återigen har ACR skapat sämre förutsättningar för ATC i Sverige.
FL
2014-01-15 19:32:01
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Det är för övrigt Transportstyrelsen som beslutat att sektor Norrköping ska ligga kvar hos ÖKC och inte ACR eller LFV.

FL
2014-01-15 19:30:43
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Skojar du? Varför uttala dig när man har absolut noll koll?

Varken LFV eller ACR ansåg att det fanns operativa förutsättningar för att bedriva ATC i sektor Norrköping från tornet fr o m januari. Det handlar knappast om bristande kompetens hos någon part.

Och är det någon som har intresse av att bevara sektor Norrköping inom ÖKC så är det ju LFV som driver just ÖKC...

Läs på innan du uttalar dig!
Peter
2014-01-15 19:21:49
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Jo, det stämmer. LFV tvingas bedriva ATC i sektor Norrköping för att ACR inte har kapacitet/möjlighet att göra det. LFV ville egentligen inte men som vanligt tvingas man hålla beredskap för att konkurrenter inte klarar av sina uppdrag. Hur lätt är det att konkurrera då? Helt sjuk avreglering!
FL
2014-01-15 18:26:38
@Lena
Nej, det stämmer inte.
Lena
2014-01-15 15:44:15
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Stämmer det att ACR ska lämna över ett antal flygledningsuppdrag till LFV och i så fall när och vilka?
Sjukt
2014-01-14 18:40:36
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Fattar inte vad man ska ha Fjärrstyrd flygledning till för!
Bara försämringar!
Gör om och gör rätt!
Bertil
2014-01-14 18:30:47
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Det är väl inte hela världen om man blandar ihop investeringskostnader med driftkostnader. Båda slagen av kostnader får flygplatsen betala. Jag har inte heller sett någon kostnad (investeringskostnad) för systemet men det borde väl ligga på 20-40 Mkr per system inkl anläggningskostnader (=investeringskostnad). Sedan är väl driftkostnaderna minst 10% av investeringskostnaden per år. Det vill till att man kan räkna hem detta. LFV skall väl också ha en slant för varje system SAAB säljer eftersom LFV lagt ner massor av Projekttid i utvecklingsarbetet med SAAB.
Magnus
2014-01-14 12:30:49
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Brister i redundans kommer att äventyra hela projektet. 100% säkerhet kommer aldrig att kunna levereras via en central på annan ort. Tack och lov har vi flygledartorn på samtliga flygplatser idag.
ole..
2014-01-14 10:38:54
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
man kan ju anta att det är fältpersonal som sköter banan..o ATC sköter sitt som på de flesta flygplatser..ävem om man sitter på ett annat ställe, dimma ska inte heller vara ett problem.. IR kamera...
joflin
2014-01-14 10:02:39
SV: Fjärrstyrd flygledning närmar sig verklighet
Blanda inte ihop investeringsKronor, med driftsKronor i eventuella kostnadsdiskussioner. Dock återstår ju att besvara hur man lokalt undersöker banbeskaffenhet, utan ATC-personal på plats? !

(Jag tänker till exempel på en parallell med TrV-urspårningsincidenten kring STHLM-södra för en vecka sen, då operationella brister påtalades över RT - men FjärrTågsKlareraren (ungefär flygledare, men 1,5dimensioner bara) till synes lät trafik fortgå utan visuell kontroll).

Jag undrar om driftsbesparingen utav ATC-personal på plats är 100%?, eller ifall man ändå måste ha AFIS-personal på plats för speciella händelser! ?
(Så som IT-fel, eller lokala förhållanden - så som dimma eller ovan nämnda...)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev