KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Hot mot flygen i Västerbotten

Debatt, Se artikel, 2015-01-23
Flygtrafiken från Västerbotten är en viktig del i länets fortsatta utveckling.
En eventuell nedläggning av flygplatsen Bromma i Stockholm skulle äventyra den, skriver företrädare i branschen.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Kajsa Noname  2015-01-28 09:00:08
KopplingHot mot flygen i Västerbotten 

Tänk att jag tänker modernt istället

Flytta över allt flyg till Arlanda
Byt till större maskiner = färre rörelser


OCH man har gjort en stor besparing av miljön för såväl
Norrbottningar som alla stackars Bromma-bor som har
flygplan vinande över husen stup i kvarten

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ba
2015-01-31 07:18:45
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Idag finansieras Bromma enbart av Stockholms Stad som hyr ut marken för 1 krona per år. Ingen, inte ens Swedavia skulle kunna bedriva flygplatsverksamhet utan denna subvention.

Det är naivt att tro att Swedavia på något sätt finaniserar detta. Hur mycket går Bromma med vinst egentligen? Hur mycket går Swedavia med vinst egentligen?

Skattebetalare
2015-01-31 03:02:24
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Klart Bromma ska vara kvar så att sossepolitiker och trädkramare kan använda sina privatflyg......
CFIT
2015-01-31 00:08:35
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
PS: Och affärs- och privatflyg finansierar lugnt bibehållet av en flygplats mitt i Stockholms expansions område?
Tål att upprepas
2015-01-29 15:26:21
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
När det gäller Västerbotten är det bra Umeå som har en förbindelse till Bromma.
De passagerarna kan utan problem flyga med något av de två andra flygbolagen som trafikerar Umeå. Det blir ingen ökad trafik på Arlanda.

För trafik från de större orterna utanför Stockholm kan alla passagerare åka med befintlig trafik till Arlanda. De bolag som trafikerar Arlanda sätter gärna in större flygplan på sträckan. Alla passagerare kommer till Arlanda och de totala antalet flygplansrörelser minskar. Ingen nackdel för miljön eller passagerarna.

PS! Bromma bör vara kvar och tjäna affärs och privatflyg.

piloten
2015-01-29 13:07:43
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Att ingen har tänkt på det förut? En riktigt stor flygmaskin 1 gång i veckan och det gäller ju även många orter i sydsverige som flyger till Bromma. Problemet kan ju vara att MP anser att dessa släpper ut Chemtrails över våra huvuden, det kommer ju ut vita strimmor bakom dom.
Vad trött man blir på dessa idioter med dessa strålande lösningar de klurat ut. Undrar hur många som flyttat till området runt våra flygplatser efter flygplatsen byggdes. Blundade ni för verkligheten då eller? Flytta därifrån om ni inte gillar det och MP ska läsa på om hur dessa vita strimmor bildas. Det finns studiematerial. Idioter!
Skattebetalare
2015-01-29 03:47:44
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Ska man vara modern och inte efterbliven så ska vägar och bilparkeringar byggas ut för bekvämare biltransporter, bensinskatten elimineras helt, flyget utvecklas till fullo med flygplatser som ligger bekvämt till, som BMA tex, och stenålderstransporter som skattevansinnessubventionerade persontåg läggas ner. Vi är trötta av allt buller från tåg och trötta på slöseri av dyrbar markareal för järnvagsspår/linjer. Vi vill inte ha järnvägsövergångar där folk kan omkomma genom kollision med tåg. Vi vill inte ha transportmedel som inte fungerar om det är litet för varmt eller om det är 10 cm med snö. Vi vill inte använda elkraft från brunkolsdrivna kraftverk.Tänk hur många centralt belägna och fina bostäder man skulle kunna bygga på Stockholms Central istf hektarer med rostiga spår, och asfula look/vagnar/kraftledningstolpar.
Sture Lövén
2015-01-28 23:09:47
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Helt otroligt vilken smörja.

Swedavia har tubbat fem flygplatschefer att skriva under en av Swedavia producerad pressrelease om att en nedläggning av Bromma flygplats negativt påverkar flygtrafiken för Västerbottens län och därtill länets utveckling.

Sant är att från fyra av de fem flygplatserna förekommer det överhuvudtaget ingen reguljär flygtrafik till och från Bromma.
På den femte flygplatsen utgör trafiken till Bromma en dryg tredjedel av rörelserna. Arlandatrafiken dominerar klart.

Bromma är idag en bromskloss för Stockholms Stads utveckling och därigenom indirekt en broms för övriga landets utveckling. Det borde Handelskammaren förstå.
CFIT
2015-01-28 21:09:31
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Ska man vara riktigt modern så ska man förbjuda all personbilstrafik vilket stör långt fler än bara Brommabor och står för bra mycket mer co-utsläpp än flyget. Men det ligger som inte i den stora massans intresse av nån anledning?
Olle
2015-01-28 18:08:03
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Men att sätta in större plan än 738 som går idag på arlandalinjerna under är väl inte realistiskt?
Mittbenan
2015-01-28 12:31:02
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Och de där stackarna i Bromma som har flygplanen vinande över huvudet - de har naturligtvis varit tvugna att flytta just dit...
Sv Olle
2015-01-28 11:56:13
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
När det gäller Västerbotten är det bra Umeå som har en förbindelse till Bromma.
De passagerarna kan utan problem flyga med något av de två andra flygbolagen som trafikerar Umeå. Det blir ingen ökad trafik på Arlanda.

För trafik från de större orterna utanför Stockholm kan alla passagerare åka med befintlig trafik till Arlanda. De bolag som trafikerar Arlanda sätter gärna in större flygplan på sträckan. Alla passagerare kommer till Arlanda och de totala antalet flygplansrörelser minskar. Ingen nackdel för miljön eller passagerarna.
Olle
2015-01-28 11:25:56
SV: Hot mot flygen i Västerbotten
Jag ser att man ifrågasätter hur orter som idag inte har trafik till Bromma kan protestera mot en nedläggning. Det handlar ju självklart om att om trafiken ska flyttas till Arlanda så kommer det att innebära att det blir svårt att få landningstider mellan 7-8.30 när alla plan från landsorten ankommer. I själva verket är det väl landsortsborna som drabbas mer än stockholmarna av en nedläggning. Ingen affärsresenär vill landa 10.00 och åka hem 20.00!
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn