KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Visby Flygplats åter aktuellt för remote tower?

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2018-09-19
Försvarsmakten sa nej till fjärrstyrning av Visby flygplats. Men nu ska frågan utredas igen av LFV.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Rikard  2018-09-24 10:25:08
KopplingVisby Flygplats åter aktuellt för remote tower? 
Det har blivit oerhört dyrt med RTS (ca 1 miljard) och det innan system kommer ens börjat genera intäkter. Hur är detta möjligt och varför ska flygbolag och staten betala LFV och SAAB för detta ineffektiva projekt. Det kommer krävas ett antal centraler i Sverige och desto fler personer än vid traditionell flygledning. Blir spännande att följa utvecklingen och se vilka som kommer drabbas hårdast ekonomiskt av denna absurda satsning. Blir det staten, LFV, flygplatser, flygbolag, kommuner eller vi skattebetalare som får dra det längsta strået och ta det ekonomiska ansvaret. Tiden får avgöra!

Fd infrastruktur minister Anna Johansson och nuvarande Tomas Eneroth borde höras och ta ansvar för de tydliga ministerstyre som gjorts under S regeringen för att påskynda utvecklingen av RTS. T o m vår tillsynsmyndighet Transportstyrelsen vågar inte stå emot och stoppa dumheterna. De har fått delegerat ner till sig att stödja RTS utveckling och certifiering av RTS. Ett stort skämt och kan bara hända i naiva Sverige.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Cilla
2018-10-01 07:42:24
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
När ska LFV förstå att ingen vill betala för eller ha fjärrstyrd flygledning. För en gång skull var lyhörda för vad kunder och andra säger. Även om, att lyssna på andra, aldrig varit LFVs ledning starka sida.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lansstyrelsen-sager-nej-till-fjarrstyrning
Janne
2018-09-28 22:42:53
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Om det ligger något i det som påstås om det norska lufttillsynet, så kommer det att bli ett rejält bakslag för LFV och SDATS. Fler tillsynsmyndigheter runtom i världen kommer att undra vad som har tillåtits ske i Sverige. Inte undra på att LFV:s ledning är lamslagen. Man försöker dock dölja det med tystnad och en hög takt i RTC-projektet för att ge sken av att man har kontroll.
C
2018-09-27 14:16:39
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Ett tydligt underkännande av svenska Transportstyrelsens hantering av ärendet. Norrmännen har onekligen hårdgranskat de svenska tillstånden och kommit till en helt annan slutsats. Väldigt intressant och ställer dessutom en hel del frågor kring vår svenska tillståndsmyndighets oberoende.
Jon
2018-09-26 08:50:58
Norge tvingas avvakta
Då det inte finns ett internationellt regelverk för RTS idag så har Luftfartstilsynet sagt nej till någon typ av godkännande. Skiljer sig mot Transportstyrelsen arbete kring godkännanden. Myndigheten är påhejad och pressad uppifrån. ICAO och IATA bör ifrågasätta Sverige.
Intresserad
2018-09-25 22:16:16
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
@Lusekoften. Berätta mer! Vad har hänt i Norge som fått dem att ändra sig?
Lovikkavanten
2018-09-25 21:40:46
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Varför har Norge lagt det på is? Källa?
Lusekoftan
2018-09-25 20:52:24
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Nu har Norge lagt sitt RTC projekt på is. LFV kör dock vidare fulltankad med prestige.
Digi
2018-09-25 16:30:51
Re: Hoffa
Fast det kommer ju inte att hända när dom autonoma flygledarrobotarna tar över som många verkar tro att RTC egentligen är...! :-)
Oftast tror man nog iofs att det är så för att man vill att det ska gå illa för en yrkesgrupp man vet för lite om.
Än så länge har det ju bara gjorts en utredning om detta projekt. Förvisso en konsult beställd av arbetsgivarorganisationen men den är ju inte direkt positiv till RTC!
På tok för liten besparingspotential i förhållande till risk!
Tror nog att de flesta som tittar nyktert på detta och inte förblindad av ett obegripligt hat inser att RTC är fel väg att gå.
Investeringen är helt orimlig i förhållande till hur många (få) flygningar det handlar om!
Hoffa
2018-09-25 09:27:07
Hoffa is alive
Kristallkulan säger att LFV om tio år sitter och kliar sig i huvudet när dom inser att de centraliserade RTC-flygledarna kräver "remote-tillägg"!
Insyn
2018-09-25 08:13:56
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Nej, med egen idé.
De flesta regionalflygplatserna har lite mindre flygtrafik. Därför börjades redan för 15-20 år sedan effektivisering genom att flytta ut TMA till tornen. En flygledare sköter båda jobben ifrån tornet. Sverige är fortfarande unika i världen med enmanstjänst i torn. Det är svårt att slå ekonomiskt även med RTC där bara CTR sköts och TMA ska skötas av en annan flygledare. RTC måste då sköta minst två flygplatser med en flygledare för att ens komma i närheten.
ACR fortsätter på den tidigare vägen att förlägga fler uppgifter, ex overhead, på den ensamma flygledaren i tornet och effektiviserar därför ännu mer på den inslagna vägen. Konkurrensen står mellan självgående enmansbetjänade torn och fjärrstyrda torn där bara delar av arbetsuppgiften sköts av flygledaren. Det skall till mer tekniker, extra teknisk utrustning och administrativ personal för RTC.
Det kommer dröja många år innan RTC kan konkurrera med pris mot ACR. Det är endast genom att påtvinga kunder ett RTC som RTC överhuvud kommer in på banan.
Detta är inga obskyra motargument mot RTC utan bara kalla ekonomiska fakta.
Till detta tillkommer att den enskilde flygledarens förmåga att lösa uppgiften med bortfall av teknisk utrustning är avsevärt bättre i det fysiska tornet jämfört förmågan från ett centraliserat kameraövervakande RTC. Driftsäkerheten blir sämre i RTC såvida man inte tripplar tekniken och då blir kostnaden ännu svårare att hantera mot konkurrerande ACR.
KALLA FAKTA HELT ENKELT.
@C
2018-09-25 07:19:04
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
På grund av militären? ??
Anders
2018-09-24 22:56:22
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Luften utanför TMA och CTR ä ju centraliserad till ATCC, det är ju lika känsligt som ett RTC. Flygplatsen kan man ju åtminstone i en krissituation bedriva från en TLF-vagn eller handhållen radio. Krig och kris känns som ett dåligt argument mot RTS.

En förutsättning för att kunna rationalisera och effektivisera är en centralisering. Effektiv schemaläggning, behörighet på flera flygplatser och sannolikt i framtiden multipel. Att jämföra dagens torn med RTC-lösningen är inte rättvist då RTC innehåller så mycket mer. Att RTS blir dyrt beror bland annat på all extra lull-lull med e-strip mm som man ska ha. Är det nödvändigt?

Alla förstår att det är investeringskostnader för att kliva in i RTC tidigt och driva utvecklingen innan produkten är en hyllprodukt. Tekniken har på område efter område drivit utveckling och kostnadssänkningar, varför går inte det med torntjänst och RTC? Det är typiskt svenskt att bara säga nej utan att ha en egen idé om hur det ska gå till.
P
2018-09-24 13:55:20
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
Ett försämrat omvärldsläge skulle göra även de aktuella 4 tornen mycket sårbara med RTS. Kiruna och Östersund speciellt är mycket strategiska. Att fylla centralen med 20-24 torn är då förstås ett ännu större vansinne. Men som sagt, vem bryr sig?
C
2018-09-24 13:06:09
SV: Visby Flygplats åter aktuellt för remote t ...
När Malmö flyttat till Stockholm ligger Landvetter på tur. Beroende på hur många andra kontrakt SDATS kan vinna. Visby blir väldigt väldigt svårt att få igenom med tanke på militären.

Visst kan folk klaga och lägga fram de mest övertygande fakta på vad som är galet med RTS men inse att det är ingen som bryr sig. Ingen som kan påverka vad som händer bakom stängda dörrar. SAAB och Wallenberg är mäktiga och styr i princip Sverige.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev