KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Direkttåg till Skavsta flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, 2024-11-09
Nu blir det lättare att ta tåget till Skavsta Airport. Ostlänken ska förbinda Södertälje med Linköping och med en 11 kilometer lång bibana förbinds Skavsta resecentrum/station med den dubbelspåriga järnvägen. Det kan göra Skavsta Airport till ett fullvärdigt komplement till Arlanda, menar flygplatsens vd Brett Weihart.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

Tråden startades av: Johnny  2024-11-15 11:04:09
KopplingDirekttåg till Skavsta flygplats 
Stockholms södra flygplats…
Skavsta är Nyköpings flygplats, inget annat.
Om Skavsta får någon vidare flygtrafik, får vi väl se.
Men Stockholm är inte att jämföra med London , Paris, eller Rom .
Stockholm behöver bara en flygplats , tyvärr har idiotiska politiker placerat den ” in the middle of nowhere” i Sigtuna kommun.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sham
2024-11-23 22:12:17
SV: Direkttåg till Skavsta flygplats
Är Skavsta av nationellt intresse eller bara ett kommunalt lockbete, för framtida röstintäkter
@ reklamkonsulten
2024-11-23 13:05:26
Okej, hur är det med rullbanor på Nyköpings flygplats, då ?
Finns knappast möjlighet för långlinje flygplan..
Östlänken är inte Skavsta
2024-11-22 11:28:22
Att vissa i denna tråd tror att Östlänken byggs för att förbinda Skavsta med Stockholm visar bara på hur okunnig man är om satsningarna i svensk infrastruktur. En av dem hårdaste belastade järnvägssträckorna i Sverige är för närvarande Katrineholm-Södertälje pga stambanorna och alla andra anslutande banor går ihop till ett dubbelspår på den sträckan. Med andra ord förbinder den 9 utav dem 10 största städerna i Sverige (Undantaget är Uppsala) och hela Mälardalsregionen. Östlänken byggs för att avlasta denna sträcka, att Skavsta råkar ligga mitt på den aktuella dragningen är bara ett bra sammanträffande.

Ganska smart av staten och Trafikverket att ta vara på det och bygga en anslutning direkt till flygplatsen. Ibland får folk det att låta som här på flygtorget som att den byggs bara för att Skavsta ska bli ett alternativ till Arlanda vilket givetvis inte stämmer.
Håkan
2024-11-22 11:24:22
@Reklamkonsulten. Tack för dagens skratt, helt i linje med dina tidigare trådar!
Reklamkonsulten
2024-11-22 10:50:36
Ja, vad var det jag sa, då är det som jag hela tiden fastställt konfirmerat. Snabbtåg direkt till terminalen på Skavsta. Nu kommer flygbolagen att stå i kö för att etablera sig där och därmed överge Arlanda. Detta är helt enligt den plan jag själv varit med och tagit fram. Enligt initierad uppgift har flera bolag redan förberett sig på detta och fler följer självklart efter. Nästa steg är nya terminalbyggnader för ökad kapacitet, helt enligt plan. Jag skulle kunna säga mer eftersom jag sitter i en position med insikt men väljer att just nu låta detta vara nog. Förändringens snöboll är redan i rullning och därmed basta.
S018cn
2024-11-16 19:45:29
@ Bertil 1.
Kalla asfaltsbanan för NYO. Nyköping Oxelösund airport. Det är ju där den ligger.
Kan väl bli en söndagsutflykt för hungriga barnfamiljer från Norrköping att åka dit för för en hamburgare.
Bertil 1
2024-11-16 11:47:22
@Tyr, ja visst rimmar det väldigt illa. Statens alla konstiga avregleringar är ett stort skämt.
Tyr
2024-11-15 23:08:01
Ändå lite bra planering av staten. Säljer ut rälsen till Sveriges viktigaste flygplats, men bygger en för 10-tals miljarder till en avdankad landsortsflygplats
@Bertil 1
2024-11-15 13:39:21
Håller med.
Dyrbara fånigheter av tredje graden. Om 10 år finns bara platsen kvar, utan nämnvärd trafik, om ens någon.

/Malmö-Kastrup Airport
Bertil 1
2024-11-15 12:22:33
Vi pratar om något som ligger minst 10 år framåt i tiden. Sedan är det ett himla trams med att döpa flygplatserna till ”fel” namn. Detta görs bara ur ren turistsynpunkt och är en ren geografisk felaktighet att uppge fel plats på en flygplats. Se bara sådan skräckexempel som att kalla Trollhättan flygplats för Göteborg och Kristianstad flygplats för Österlen.

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev