KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Gigantisk brist på piloter i framtiden

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2012-08-08
En kommande pilotbrist ”utan motstycke”. Det spår Boeing kommer att uppstå de närmaste 20 åren. Bara i Europa saknas över 100 000 piloter, menar flygplanstillverkaren.

– Det är siffror som vi ska ta med en nypa salt, säger det svenska pilotfacket.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Piloten  2012-08-17 12:26:08
KopplingGigantisk brist på piloter i framtiden 
Pilotbrist eller Pilot-fällan ?

Varför går Boinge ut med en sådan här information, om det inte är för att lura in ännu fler människor i en bransch som håller på att fallera.
Den stora skillnaden idag o förr var att många flygbolag utbildade sina piloter efter det behov de hade framtida produktion.

Expv skulle man på Lufthansa besluta att man behövde 100 piloter till 20st nya A320, gjorde man en planering för detta med, nyanställning, typutbildning, uppgraderingar etc.
Allt skedde hos bolaget som skötte balansen mellan produktion o behov av piloter.
Detta var en lång utbildnings- kedja som balanserade noggrant för att behov o produktion skulle ligga inom ramen för produktionskostnaden.

Behövde man exp köpa 50 st B737NG, utbildade man piloter till detta och lät andra piloter komma in på de äldre kärrorna.

Idag finns inte denna balans, då nya bolag inte tillämpar denna balans.
Är det ett behov av piloter på en flygplanstyp som ett bolag använder, så direkt rekrytera man ifrån bemanningsbolag för att få denna kompetent.
De piloter som redan arbetar för flygbolaget, ges inte möjlighet för vidareutbildning utan stannar kvar på den post som den anställdes för vid anställningstillfället.
Den enda utvägen för dessa piloter att utvecklas är att typutbilda sig för att kompetensutvecklas i bemanningsbolagen.
Detta blir en kugge i systemet för Boinge då de börjar at inse att piloter, utbildar sig inte på deras nya typer i dagens Pilotkris som råder, och får ännu mera utbildnings- Lån

Den senaste tiden har det blivit 3-400 piloter arbetslösa när Sterling, Cimber, Skyways o CityAirlines gick i konkurs.
Vi piloter har många års erfarenhet inom flygbranschen och har fruktansvärt svårt att få jobb.
Hur svårt skall de då inte vara för nya piloter att få jobb i framtiden ?

Nä, jag hoppas inte att ungdomar luras in i en bransch som håller på att kollapsa i fråga om arbetstrygghet, Löner o den psykosociala arbetsmiljön.
Så varför Boeing går ut med denna stora lögn är att de börjar bli oroliga för vem som skall betala typutbildningarna, när inte flygbolagen vill göra det, inte heller bemanningsbolagen vill betala o slutligen står arbetslösa piloter som heller inte vill betala i dagen pilotkris.
( har man redan 1 miljon i studieskulder vill man ju inte få en kvarts miljon Skr till)

Så man går ut med vilseledande information, för att mer piloter skall privatfinansiera en pilot o typutbildning, för att sedan hamna i pilotfällan, med stora studieskulder.

Tack för ordet

Pilot som ångrade sitt yrkesval


Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

En av 99%!
2012-08-20 10:33:04
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
@Dr Watson:

Alldeles riktigt, vi är dom 99%:en.
suck
2012-08-20 01:42:13
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Flyget ökar, antalet som utbildar sig ökar.
Brist blir det aldrig.
Dr. Watson
2012-08-20 01:13:20
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
@ konsult. Många är av den åsikten att man måste anpassa sig till vad marknaden vill. Det kanske är dags för marknaden att anpassa sig till vad rättsstaten vill? I en rättsstat är det medborgarna som utformat regelverket via ombud i form av politiker och tjänstemän,
konsult
2012-08-19 21:07:22
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Piloten:

Det kommer att finnas tillräckligt med piloter och annan personal, som tex flygmekaniker, för att möta behovet av en växande global flotta av flygplan. Det spelar ingen roll var personalen kommer från. Sök jobb hos ett bemanningsföretag om det så behövs. Det gäller att anpassa sig till marknadens krav om man vill ha jobb.
mamma
2012-08-19 19:52:57
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
asdf:

Nu snackar vi inte bara om 737 och A320, utan också alla varianter av MD-80, MD-90, 717, 757, ryska flygplan, DC-8/707, DC-9, 767, A300, A310, A330, A340, 747, 777, DC-10, MD-11, passagerar/cargo/combi flygplan, osv. Du kan säkert hitta Boeings prognoser på internet......De vet vad de sysslar med. Om 20 år kommer de första 777 att vara 37 år gamla, tex, medan oekonomiska flygplan som tex MD-80 skrotas/ersätts redan nu.
Sv: Piloten
2012-08-19 18:51:19
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Boeing's globala prognoser tar bla hänsyn till naturlig befolknings, trafik och BNP tillväxt, plus ersättning av skrotade äldre flygplan och piloter :). Tillväxten i andra delar av världen är ofta högre än i Europa. Kolla deras långtidsprognoser sen 20-30 år tillbaka i tiden. De överenstämmer mycket bra med verkligheten. Trafikflygplan ligger i produktion 20-30 år, eller mera, och Boeing använder dessa prognoser för egen långtidsplanering och produktutveckling. Att den relativt obetydliga och icke konkurrenskraftiga svenska flygmarknaden inte följer den globala utvecklingen är vårt eget lilla problem och inte Boeings.
asdf
2012-08-19 15:21:50
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
re mamma

Kommer den globala flygflottan att öka?
Bara för att Boeing & Airbus levererar rekord-många 737NG/320, så betyder inte det att alla flygplan levereras för tillväxt...

Många flygplan levereras in i US-/Europeiska bolag, för att ersätta befintliga Classic-modeller.

Dessa classic-maskiner skickas till Östeuropa/Afrika, där de ersätter gamla 717 och liknande.

Och dessa gamla modeller scrappas...

Så leveranstakten tycks mer handla om att man uppgraderar den globala flottan, snarare än att man bygger ut den (förutom sydost-Asien/Kina...)
Men kanske är det någon som har siffror att visa på, istf bara tomt prat som det här :)
Rune
2012-08-19 12:34:24
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Nu var det ju inte om SAS jag skrev, utan om den globala pilotsituationen som den beskrevs och fortfarande beskrivs i t ex Flight och Aviation Week.

Samma tidningar samt Airbus och Boeing skrev förra århundradet också om "Gridlock 2012". Dvs 2012 skulle all flygtrafik i Europa och USA kollapsa eftersom det skulle vara så många plan i luften att de helt enkelt inte skulle få plats. Inte ens med RVSM och andra metoder.

Jag har inte sett något Gridlock 2012? Har ni?
mamma
2012-08-18 19:08:07
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Vad har svenska pilotförbundet för kvalifikationer att bedöma den globala utvecklingen? Resten av världen roterar inte kring misslyckad svensk flygverksamhet. Boeing brukar ha rätt i sina prognoser och man behöver inte vara en rocket scientist för att räkna ut att en globalt ökande flygplansflotta kräver mera piloter.
Fred
2012-08-18 14:38:57
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Den enda bristen som eventuellt kommer att uppstå är på personer som är villiga att offra allt och prostituera sig för bolag som Ryanair, norwegian etc.

Riktiga piloter kommer det alltid att finnas att få tag på.
Vem tillverkar?
2012-08-18 14:11:17
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Lol @ rune. Jo världen kretsar kring sas. NOT. Dom anställer ju en gång på varje blå måne som visas på skottåret.
Re: Rune
2012-08-18 10:52:30
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Märk väl alla brister som varit genom alla år har en sak gemensamt!
Det blev aldrig någon brist!
Känner så många piloter och de flesta av oss är positiva och optimistiska killar eller män!
Problemet är att många inte vill vara realistiska och se till verkligheten!
Hör man bara ordet brist så lever man på det trots ett enormt överskott på pilotmarknaden!
Pilotbrist har det aldrig varit och kommer aldrig heller att bli!
Tekniker
2012-08-18 10:46:37
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Satt och läste vad Rune skrev och det stämmer bra med vad man kan läsa om på andra ställen.

Det konstiga är väl att just framförallt Boeing kommer undan med sina prognoser som om man tittar på siffrorna är helt groteska.

Om man sansat tänker efter då inser man att en så jättestor brist borde föregås av indikationer, såsom att lönerna börjar röra sig uppåt. Skulle detta hända så tar det ju faktiskt ganska kort tid att utbilda nya förare. Hur lång tid tar det? max 2 år? Förmodligen mycket kortare eftersom det redan finns en hel del i pipen som nu får se fram emot arbetslöshet.
Rune
2012-08-18 01:00:40
SV: Gigantisk brist på piloter i framtiden
Efter snart 30 år på SAS så kan jag konstatera följande:

1984 kom första varningen om framtida pilotbrist. SAS anställde för fullt.
1989 kom första nedgången, men det skulle bli brist längre fram. Ca 5-10 år.
1994 blev det kris igen, men starx efter 2000 skulle pilotbristen vara ett faktum.
1999 vände det uppåt. Piloterna på marknaden skulle ta slut inom 2 år.
2002 var det präktig kris, men pilotbrist skulle inträffa efter cirka 5 år.
2008 var det samma visa en gång till, men pga expansionen i framtiden så skulle det bli akut pilotbist om 5-10 år.

Känns mönstret igen?

Av någon anledning kom jag att tänka på Alfons Åberg, ska bara...

 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev