KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Risk för pilotbrist bland regionalbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2012-11-28
Fler piloter måste till för att säkra utvecklingen för de regionala flygbolagen. De menar den amerikanska organisationen för regionalflyget som spårar en kommande brist på piloter. En liknande situation kan vara på gång i Sverige.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Var är SPF?  2012-12-08 10:08:41
KopplingRisk för pilotbrist bland regionalbolagen 
En missvisande artikel, men den ledde åtminstone till debatt.
Hur jobbar SPF för att preventivt se till att pilotmarknaden inte kollapsar av överetablering? Det måste väll ändå vara deras ansvar att se till att korrekt information kommer ut till medierna, just nu verkar de bara sitta och vänta på att media ska ringa och ställa rätt frågor.
Res på er och berätta hur branschen ser ut för piloterna. Det hjälper inte att ha interna möten!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

tung luftfart
2012-12-10 14:55:16
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Ett stort problem är idag att det finns alltför många som betalar för sin utbildning, det betyder ev. att dom som är dom bästa piloterna inte får arbete för dom inte har pengarna det kostar, och dom som har "rika" föräldrar osv är dom som flyger våra barn i framtiden..
dom som kanske inte hade tänkt bli pilot från början som inte har ett kall eller stort intresse utan bara vill se tuff ut i uniform framför värdinnor och andra "brats"
Nåja..det brukar sortera sig självt så småningom, men jag kommer nog ta tåget i framtiden "ler" för när vår generation går i pension finns det inga kaptener kvar..
"skojar"
ps. se bara på Ryanair och deras intag..killar om inte blivit av med oskulden och har 150 tim cessna 20 tim 2 motor..
ska "köpa sig" en typ utb. på 737..
seriöst?
X
2012-12-10 12:57:39
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
tung luftfart:

Precis som du säger krävs det idag mindre skicklighet än förr för att framföra ett modernt passagerarflygplan.

Hade vi saknat hjälpmedel som:
- GPWS/TAWS
- TCAS
- Sofistikerade varningssystem
- Två- eller tredubbla uppsättningar av nödvändiga system
- Tydliga regler om var säkerhetsgränserna går och procedurer och utbildning som ser till att vi följer dessa
- Etc...

Olycksstatistiken hade definitivt varit betydligt högre än idag då det i många fall är dessa system som är sista räddningen innan det går åt skogen. Många av de olyckor som ändå sker idag, i Europa, beror på att ett eller flera av ovan varit ur funktion eller att piloterna ignorerat eller misstolkat ovan. "Pilot error" kommer sannolikt i ännu högre utsträckning vara den avgörande orsaken, i haveriutredningar, till olyckor och incidenter i framtiden.

Det satsas stora resurser på att hela tiden förbättra säkerheten i luftfarten, framförallt på den tekniska sidan, men när det kommer till den numera oftast bidragande (enligt officiella uppgifter) orsaken handlar det snarare om att minska resurserna. Piloter skall arbeta mer, utbildas mindre, "marknadskrafter" reducerar löner och villkor löpande.

Civil luftfart är fortfarande det absolut säkraste sättet att transportera sig på. Allt annat än nolltolerans mot olyckor och incidenter är oacceptabelt för myndigheterna men framförallt den resande allmänheten.

När det gäller debatten kring FTL är det inget tvivel längre. EASA har lagt fram ett förslag till våra beslutsfattare som enligt all forskning är en klar försämring av säkerheten för luftfarten. Åsikterna kan förstås gå isär om man gillar den utvecklingen eller ej, men beslutsfattarna har ett ansvar att antingen:

a) Rösta ner det förslag som presenterats och hänvisa till att säkerheten äventyras.

b) Rösta för liggande förslag och samtidigt informera allmänheten att flygsäkerheten i Europa försämras och står tillbaka för att kunna hålla biljettpriserna på en lägre nivå.

Man kan INTE rösta igenom liggande förslag och därefter påstå att säkerheten är lika god som den varit innan eftersom det helt enkelt inte är sant. Frågan är väl vilken väg populistiska politiker väljer?

När det gäller artikeln och trådens frågeställning är det helt klart att artikelförfattaren dragit slutsatser från situationen i USA utan att ta hänsyn till skillnaderna mot Europa och Sverige. I USA kommer man under nästa år, som redan skrivits i tråden, att införa nya regler:

- För att få agera som styrman i större trafikflygplan krävs att du har ett ATPL (minimum 1500 flygtimmar således)
- De amerikanska reglerna för flygtjänstgöring skärps och piloterna blir mindre effektiva

Då det väntas stora pensionsavgångar bland de stora nätverksbolagen i USA räknar man med att många piloter från de regionala bolagen får anställning där. Risken är då att det uppstår ett vakuum där det finns för få piloter som uppfyller minsta krav för anställning (ATPL). Detta är dock en prognos som gjorts av särintressen och skall förstås kritiskt granskas.

I Europa ser situationen helt annorlunda ut. EASA har redan genomfört förändringar som minskar efterfrågan på piloter samt kortar tiden från utbildningsstart tills dessa att man är tillgänglig för flygbolagen.

- EASA FTL, om det antas, tvingar alla stater i samarbetet att införa de betydligt mindre restriktiva flygarbetstidsregler som till viss del redan finns i vissa stater.
- MPL-utbildningen har redan införts och kortar utbildningstiden.

Demografin bland de stora nätverksbolagen i Europa är snarlik situationen i USA. Skillnaden i Europa är att demografiproblemet inte behöver innebära en efterfrågan på nya (nya som i utbildningsbehov de närmsta åren) piloter. Många av de prognoser som gjorts på dessa bolag är gjorda med faktorn att piloter pensioneras vid 60 års ålder. De senaste åren är trenden att fler och fler piloter arbetar efter 60 års ålder och vissa har t.om. stämt sina arbetsgivare för att de tvingats sluta vid just 60 års ålder och dessutom vunnit i EU-domstolen. Samtidigt finns det tusentals arbetslösa piloter i EU som bara väntar på att hitta ett nytt eller ett första jobb. När regionala flygbolag i Sverige eller Norge annonserar efter piloter dimper det in flera hundratals ansökningar direkt.

De stora flygplanstillverkarna fortsätter att prognosticera ett stort behöv av nya piloter de kommande åren. Framförallt räknar man med en kraftigt tillväxt i utvecklingsländer eller de semi-utvecklade länderna. Stora flygplansbeställningar finns från flygbolag i Kina, Indien, Indonesien etc. och dessa beställningar är främst gjorda för att tillgodose en ökad efterfrågan på resande regionalt. En viss ökning efterfrågan på kontinentalt resande finns visserligen, men är betydligt mindre i sammanhanget. Detta förutsätter dock att den globala tillväxten och den regionala tillväxten i Asien fortsätter på en hög nivå, i annat fall kommer prognosen att vara starkt överdriven. Länderna i Asien är också betydligt mer protektionistiska än länder i Europa och kommer endast att importera arbetskraft från Europa eller USA så länge deras egna utbildningssystem inte hinner med att tillgodose efterfrågan på piloter. I takt med att den inhemska utbildningsapparaten blir bättre kommer behovet av "expats" att minska drastiskt.

Även flygbolagen i Mellanöstern har gigantiska ordrar på flygplan. Man förutser en enorm kapacitetsökning framförallt på Emirates, Etihad och Qatar. Den absolut största skillnaden här ligger i att dessa länder inte har någon egen efterfrågan på resande. Den inhemska populationen är obetydlig i sammanhanget och i princip all tillväxt måste ske genom att använda respektive stat som hub för transferpassagerare mellan främst Europa och Asien, men även USA och Asien. Alltså skapar man själv inte någon tillväxt utan "stjäl" marknaden från Europeiska och Asiatiska bolag. Nettobehovet av piloter lär därmed vara nära noll eller endast marginellt jämfört med nuvarande behov.

Så kommer vi att se någon pilotbrist bland regionalbolagen i Sverige? Knappast...
Flygarn
2012-12-10 12:09:45
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
@ Tung luftfart

Men har utvecklingen gjort det mycket enklare för oss när saker och ting inte fungerar som de skall?
Pilotlöner skall inte enbart baseras på vad vi gör varje dag på jobbet när allt går rutinmässigt utan även vad vi skall kunna och förväntas kunna göra i ett nödläge eller vid irregulariteter. Dessutom måste man komma ihåg att pilotjobbet innebär mycket mer än att flyga och att det inte alltid går att förlita sig på autopiloten när man flyger.

Just nu baseras pilotlönerna på ett pilotöverskott som gör att piloter tvingas betala för att jobba.
Att gemene man tror att det är hur lätt som helst att flyga, att bara trycka på autopiloten, gör det naturligtvis inte bättre.

Jag har haft passagerare i cockpit som efter landning i helt normala förhållanden har förvånat mig med att konstatera att vi piloter förtjänar varje krona vi får i lön. Tyvärr har de allra flesta passagerare aldrig upplevt detta, tyvärr inte heller alla flygbolagsdirektörer.
tung luftfart
2012-12-10 11:26:54
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
svar till NEO

Nejdå Neo det är inte så att jag säger det är så lätt alltid, men så märkvärdigt är det inte..
Om vi inte hade autopilot och alla duktiga flygledare som finns..och om vi idag skulle flyga med basic intrument såsom vor så vore det nått att skryta om

Jag har själv jobbat i branschen nu i 25 år+ och utvecklingen har verkligen gjort det mkt enklare för oss
det är det jag ville visa

Neo-fan
2012-12-09 23:50:17
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Bra där, Neo!
Pilot
2012-12-09 23:50:02
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Varför tas inte orsaken till bristen upp? Hela artikeln blir missvisande.
Regionalflygbolagen i USA kommer att få det svårt att hitta piloter nu när det nya kravet på 1500 timmar träder i kraft.
Neo
2012-12-08 22:11:17
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
"ähh överreklamerat att vara pilot
planet flyger själv, man programmerar det och sen kopplar ur på minima..
ndb är borta nästan åtminstone på stora plan..som inte opererar med mindre än vor idg
så svårt..N E J inte alls...
för många som tycker man är så speciell bara för man har lite glitter på armen...
löjligt..

svårare att backa en boggi långtradare.. eller åtminstone lika.."

Autopilot, FD, FMC, driftcentraler är till för att vi ska orka med 13-timmarsdagar och 60-timmarsveckor. Det är avlastning så att vi är pigga i skallen nog att klara av eventuella problem. Antingen vill du ha piloter som sitter och handflyger i onödan för att förtjäna sin lön på riktigt, eller så vill du ha flygande taxigubbar med brevkurs på tre veckor som inte vet vad han ska göra när något onormalt sker. Det är samma med kabinen, de är där för att släcka bränder och starta hjärtan som inte fungerar, inte sälja kaffe. Att de gör det är för att de ändå kan dra in pengar när tid finns.

Branschen är för duktig är det enkla svaret. Det är såpass ovanligt med något allvarligt tillbud inom skandinaviskt flyg att folk tar för givet att allt går säkert och bra. De som jobbar kan inget, är överbetalda och borde skämmas. Sedan sitter de tyckarna på 3F inför landing med stuck flap, med vita knogar i snöstormen och bölar. Svensson-experten. Killen som står i grabbgänget på medelåldersfesten och snackar vitt och brett om sin brorsas förre rumskompis kusin som "jobbar på SAS eller nåt i den stilen" och aldrig jobbar. Vem ska lösa problemet då tycker du, taxi-bengan med tre veckors kvällskurs från kamratposten eller vad? Jag har sex års erfarenhet inom luftfart och jag har redan varit med om alla möjliga tekniska frågeställningar, medicinska tillbud och väder. Inflygningar där man till slut hamnar på alternativflygplatsen och ska fixa med 100 saker trots att man är helt slut, teknik med 6 timmars försening och argt folk, tjänstgöringstid på väg att gå ut. Det är, min vän, ett fullständigt mirakel att det fungerar så pass smärtfritt som det gör idag.

Men, sätt dig du i kabinen med allan ballan truckförare därframme du. Jag sätter mig vid datorn och läser om hur det gick på aftonbladet.
Matsson
2012-12-08 20:54:46
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Tack Örjan. Bra skrivet. Tror de som försöker degradera pilotyrket är misslyckade piloter som nu avundas och vill smutskasta yrket. Detta gör att bolagen sänker lönerna för piloter såklart, eftersom de får för sig nu att det är så lätt att vara pilot.. Visst när allt går som det ska går det smidigt normalt men då ska man ha i åtanke hur mkt man utbildat sig och slitigt (ibland omedvetet) för att få denna rutin. Men vetskapen av att saker och ting kan gå väldigt snett, att man befinner sig i komplett onaturliga tillstånd för människan, och kan ha ansvar för så många liv, ställer vissa krav på individen. Inte minst motivation, och för att kunna hålla piloter fortsatt motiverade, fodras en gedigen lön för den arbetsbelastning det innebär. En pilot med ekonomiska bekymmer kan resultera till en deprimerad pilot och det leder till en farlig pilot... Så
Örjan Khilström
2012-12-08 18:46:28
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Nej Olle, det är inte vem som helst som kan bli pilot. Problemt är att vi piloter är väldigt dåliga på att marknadsföra oss.
Utbildningen är i sig krävande. Många strävar med teorin liksom den praktiska biten. Sen när du äntligen blir klar och får ditt efterlängtade jobb så ställs höga krav på dig att hålla dig underrättad om de senaste regeländringarna. Du ska klara minst två oftast tre eller fyra simulatorpass varje år som kräver noggranna förberedelser. Sen är det jobbet i sig som innebär många viktiga beslut varje dag.

Flygyrket är unikt med att man efter V1 tar med sig alla ev. problem, väder, tekniska fel, sjuka passagerare även terrorism upp i luften. Man kan inte bara stanna vid vägkanten och ringa kåren eller polisen eller ambulans. Detta gör att vi behöver rätt killar och tjejer som sitter där framme. Att man som passagerare sätter sig i ett litet kabin som med vingar fyllda med 10, 20 ja ibland 150 kubik fotogen, flyger i nästan ljudets hastighet på höjder högt över Mt Everest med det absolut billigast bolaget man kan hitta (ingen nämnd ingen glömd) är över mitt förstånd.

Vi måste få tillbaka respekten för denna bransch, för alla som jobbar med den, från säkerhetskontrollen till tekniker till trafikledare och ja, piloterna som är "last line of defense" om något trots rigorösa kontroller på marken skulle hända uppe i luften.

Örjan
tung luftfart
2012-12-08 17:47:52
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
ähh överreklamerat att vara pilot
planet flyger själv, man programmerar det och sen kopplar ur på minima..
ndb är borta nästan åtminstone på stora plan..som inte opererar med mindre än vor idg
så svårt..N E J inte alls...
för många som tycker man är så speciell bara för man har lite glitter på armen...
löjligt..

svårare att backa en boggi långtradare.. eller åtminstone lika..
TS
2012-12-08 17:00:51
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Avgifterna för att bedriva flygutb ökar med 400%...Detta borde rimligtvis betyda att det blir dyrare att utbilda sig vilket borde leda till att det blir färre hotshots som har råd?
Mattson
2012-12-08 16:24:05
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
@Olle Goop. Du skrämmer mig med din dåliga insikt av pilotyrket. Att du jämför yrkeschafföryrket med pilotyrket är ju skrattretande. Finns INGEN likhet mer än att man transporterar ett "tyngre fordon". En pilot är i klass med en tjänsteman och bör besitta socialkompetens och en ledarskapsförmåga över det normala. Att råka ut för en nödsituation på 10.000m är en psykologisk utmaning som inte går att beskriva.
Olle Goop
2012-12-08 13:14:08
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Marknaden kommer att självreglera sig. Tiden för Biggles och Luftens Hjältar är över. Jag säger inte att alla kan bli piloter, men handen på hjärtat. Så svårt är det inte och samma människor som kan bli bra bussförare, lastbilschauförer och taxiförare kan också bli bra piloter om de bara är villiga att investera tid och pengar. Så lönerna kommer att fortsätta att röra sig nedåt tills antalet som är villiga att investera i utbildning (och har rätt anlag) möter behovet av piloter. Med andra ord lagen om tillgång och efterfrågan gäller här som på alla andra varor och tjänster.
PG
2012-12-08 12:05:13
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
BALPA gjorde äntligen något tidigare i år när de släppte denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=DyZxahxMD2Q
Göran
2012-12-08 10:23:17
SV: Risk för pilotbrist bland regionalbolagen
Håller med. Tyvärr verkar det inte finnas någon som vågar..

Det kommer bara bli sämre och sämre flyg flygande personal i Sverige eftersom fler och fler utbildar sig. Det är en ond cirkel som endast politik kan stoppa, eller att det helt enkelt går för långt där man inte ens får betalt för att flyga.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev