KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - Casablanca

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2012-10-03
Arlanda får en direktförbindelse till Casablanca från april nästa år. Det är det nationella flygbolaget i Marocko som starar en första linje till Sverige. Men det blir konkurrens från både Norwegian och ett marockanskt lågprisbolag.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Bagage ombord  2013-03-24 18:54:27
KopplingRoyal Air Maroc börjar flyga Stockholm - Casab ... 
Jag har bokat flyg med Royal Air Maroc men det framgår inte hur mycket bagage man får ha med sig. Någon som vet eller kan hjälpa mig med länk?

Tack

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Resenär
2013-09-06 14:46:23
Bagage från köpenhamn till maroco
Vad är max tillåtet bagage att ha med sig och handbagage om man åker från Köpenhamn till Agadir i Maroco med Royal Air Maroc?
OBS Mellan landinig sker i Cassablanca. Gör detta också någon skillnad beroende på vilket flyg som tar dig från cassablanca till agadir?
khadija böckman
2013-05-27 18:56:16
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Man har rätt till 23 kg + 10 kg i handbagage. Åker man till Egypten, lybien, Algeriet och resten av Afrika har man rätt till det dubbla.
Menzies rules.
2013-04-12 09:26:50
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Vi på Menzies får handlingen,vi tar över hela Arlanda snart.
Fåröga
2013-04-11 22:25:02
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Här kan du se vad som serveras:
http://www.youtube.com/watch?v=qUgkCo7X_gQ
Service?
2013-03-28 16:10:25
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Någon som vet hur det är att flyga med Royal Air Marock, är det gratis mat t.ex. eller de ett lågprisbolag?
Olle
2013-03-26 19:33:54
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
@ Re: Olle! Vi är både överens och inte överens! Stämmer tyvärr att det blivit allmänt accepterat att man får betala för sin typerating. Men absolut inte att man betalar för sin LT. Man får normalt lön när man börjar producera, d.v.s. när LT börjar.

När det gäller Air Maroc som enligt rykten har samarbete med Eagle Jet så betalar man till bolaget både under LT men också under hela sin "anställning" d.v.s även när man är klar med sin LT och är ute i produktion fullt ut. Helt sjukt att betala ca 40-50 000 US$ för att jobba!

Varför har PARC och andra oftast ett minimikrav? De seriösa flygbolagen som anlitar PARC och andra bolag är flygbolag i ett direkt behov av piloter som har rating, har flugit typen nyligen och kan läggas ut i produktion tämligen omedelbart under allt mellan några veckor till ett par år. Sedan har vi ju mindre serösa flygbolag som Norwegian som utnyttjar detta för att få billig arbetskraft utan kollektivavtal.

Är man som pilot beredd att gå en kostsam genväg via exempelvis Eagle Jet bör man också vara medveten om vad konsekvenserna för ett sådant agerande kan komma att bli när man, om allt går vägen, landar en intervju hos ett seriöst flygbolag. Tror man att represantanterna för den fackliga delen av anställningsintervjun kommer att ställa sig upp och applådera så tror man nog väldigt fel!
Englishman
2013-03-26 13:43:15
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
BA till Gibraltar och sen båten över, trevlig resa.
NotRoyalAirMaroc
2013-03-26 13:40:19
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Nån som har tips på hur man tar sig till Casablanca utan att flyga med RAM?
Re: Olle
2013-03-26 12:45:19
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Idag och även sen en tid tillbaka har det blivit ett accepterat sätt att betala för sin TR och även sin LT!
Helt sjukt men så är det idag!

Lätt för dom som fick arbeten under tid då det var bättre tider inom flyget och man slapp prostituera sig på det vis man måste göra idag för att komma fram.

Varför har exempelvis de bolag som finns på marknaden typ Parc och andra som anställer piloter till flygbolag ett minimum krav på minst 300 eller 500 timmar på typen?
Jo för det skapar en marknad för vissa att tjäna pengar på det!
Säg till dessa bolag att ta bort sina minimi krav istället slipper ni klaga på piloter som måste betala för att få jobb idag!

Tyvärr blir det bara värre och värre hela tiden!
Olle
2013-03-26 12:27:54
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Betala för en typerating har tyvärr blivit väldigt vanligt när man byter arbetsgivare. Men att betala en hög med pengar när man borde haft lön istället för att få 500 h på en typ när man flyger linjetrafik är tack och lov ovanligt än så länge. Enda sättet att få bukt med detta är att bojkotta sådana bolag och ej anställa piloter som bidrar till lönedumpning och försämrade arbetsvillkor.
@Olle
2013-03-26 11:30:55
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Man kan också se det som att de betalar för utbildning vilket är vanligt i hela vårt samhälle.
Olle
2013-03-26 10:12:58
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
Ett bolag som borde bojkottas p.g.a. att de har styrmän som betalar bolaget pengar (betalar för att få jobba och alltså arbetar utan lön) för att få flygtid/erfarenhet!
thomas
2013-03-26 09:29:37
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
det är nu nästa månad 2 april första flighten går inte nästa år
bokningsläget är bra ca 65% av platserna är redan bokade
Incheckningen
2013-03-24 23:34:24
SV: Royal Air Maroc börjar flyga Stockholm - C ...
10kg handbagage och 23kg incheckat bagage om du flyger economy.

Trevlig resa!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev