Air France/KLM vill se SAS i fler samarbeten

Publicerad den 2023-10-31 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Ensam är inte alltid stark. Det menar vd:n för Air France/KLM som nu ser möjligheten att SAS ska ingå i fler joint-venture i framtiden.
Sverige släpper sitt ägande i SAS och Danmark ökar sitt. Det förstärker av allt att döma fokus på Kastrup, Danmarks största arbetsplats. Frågan blir då vilken roll Arlanda har i framtidens SAS sedan en del analytiker spått att den danska flygplatsen ska bli den centrala hubben i än större utsträckning än vad den är idag. 
Några konkreta besked om det finns ännu inte, men på ett pressmöte nyligen där Ben Smith, koncernchef i Air France/KLM deltog, lyftes en del framtida möjligheter vad gäller trafiken. Inledningsvis menade han att SAS historiskt gått miste om en del intäkter i och med att antalet samarbeten och joint-ventures varit få. Bland annat stod SAS utanför det samarbete på atlanttrafiken som Lufthansa, United Airlines och Air Canada drog igång för tiotalet år sedan. Att på det sättet stå ensam har påverkat intäktsmöjligheterna, enligt Ben Smith.
– SAS är ett flygbolag som de senaste 25 åren presterat svagare på marknaden än vad de behövt eftersom de har saknat täta band andra flygbolag, sa han, enligt ett reportage i dn.no. 
En förändring på den punkten kan bli att SAS blir del av det biljettsamarbete som Air France/KLM och Delta Air Lines har på linjerna över Atlanten. I det fallet fyller SAS luckan i norra delen av Europa. Ben Smith tror heller inte att den nya konstellationen, där alltså SAS nu ingår, kommer att tappa passagerare till andra, utomstående flygbolag. Framför allt KLM har sedan tidigare ett starkt fäste i Skandinavien och i samarbete med SAS befästs det och gagnar båda flygbolagen, menade han. 
Arlanda finns av allt att döma med i de diskussioner som förs idag. Ben Smith var tidigare vd för Air Canada och har därför egen erfarenhet av konkurrensen mellan två flygplatser inom det egna flygbolaget. Då gällde det Montreal och Toronto och nu alltså Arlanda och Kastrup. Ytterligare en faktor som kan gynna de två skandinaviska flygplatserna är det faktum att Schiphol nu av miljöskäl måsta begränsa en del av trafiken, flygningar som kan komma att flyttas någon annan stans.
– Det finns exempel där två medelstora städer kan fungera tillsammans på ett finansiellt lönsamt sätt, konstaterade han, enligt di.se. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten