Arlandas tillväxt i europabotten
Om man särskådar den internationella flygplatsorganisationen ACI´s trafikstatistik för november 2002 illustreras tydligt att trafikåterhämtningen i Sverige är väsentligt svagare än i resten av Europa. Med undantag för Basel – som påverkas av Swissairs fallisemang – visar Arlandas novembersiffror (+1,4%) den minsta ökningen av samtliga jämförbara flygplatser (i snitt +9,3%). Zurich – som tidigare tappar rejält – ökade däremot med 25% och Bryssel – som drabbats av Sabenas konkurs – ökar nu med 16%.
Arlandas tillväxt när det gäller flygfrakt är även den i europabotten. 1,5% tillväxt när Helsingfors har 23% !
ACI´s analytiker Stefano Baronci skriver att man allmänt inom flygbranschen, trots den svåra ekonomiska och geopolitiska situationen, är mer och mer övertygad om att trafiken gradvis kommer att återvända till den tidigare stabila tillväxten. Utvecklingen på kontinenten ger stöd åt en sådan slutsats men frågan är om den är giltig även för utvecklingen i Sverige?
Det finns anledning att befara att Arlanda behöver en högkonjunktur för att tillväxten skall återkomma. Telecom-krisen och den mot US-dollarn allt starkare kronan slår mot export och tillväxt och det påverkar särskilt Stockholm. Även charter – och regionalflygets minskade utbud påverkar Arlanda negativt. De höjda avgifterna på Arlanda är inte positiva för nya satsningar på flygplatsen även om en del marginella nystarter ser ut att äga rum.
Stockholmsregionens flygtillväxt under året ser istället ut att hamna på Bromma, Skavsta och Västerås. Man får räkna med ätt dessa 3 flygplatser år 2003 kommer att stå för 15 % av Stockholms flygtrafik (2,5 miljoner av 18 miljoner resenärer.) Detta leder till ökade marktransporter i regionen och ett sämre underlag för Arlanda Express.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

