Boom för flygfrakten i Danmark

Publicerad den 2023-10-23 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Den svenska flottan av renodlade fraktflygplan krymper. Men i Danmark växer Maersk med ytterligare en maskin.
Maersk Air Cargo med 22 Boeing 767 F i flottan, expanderar nu med ett par Boeing 777 F, lite tvärtemot fraktkonjunkturen. I Sverige har West Atlantic krympt de senaste åren från drygt 40 flygplan till bara två Boeing 737-800BCF, sedan den tredje lämnade till SwiftAir i Spanien i juni. En mycket nygammal Boeing 757 F kommer in på svenskt register, främst för fiskexport från Vagar på Färöarna. Amapola håller sig med två Fokker F50 för frakt, varav en på fast kontrakt i Norge. Postkontraktet i Sverige flygs fortsatt av Zimex med ATR-plan registrerade i Schweiz. I Norge finns inga norskregistrerade fraktflygplan, men fiskexporten per flyg växer kraftigt. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-10-25 16:43

Varför flyger ingen in färska grönsaker från Marocko och Spanien, nu med dagens grönsaks och fruktpriser.
Air cargo har en stor flotta som flyger in färska grönsaker varje natt till Liege från TLV.

Hepp
2023-10-23 16:18

Lite typiskt för Sverige att backa istället för att satsa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten