Braathens första A320 nära leverans
Publicerad den 2023-08-14 00:00av Redaktionen BRA fortsätter infasningen av nya jetmaskiner. Den första A320 som ska komplettera A319-maskinerna är målad och väntar på att påbörja flygningarna.
I slutet av april i år gick de första charterflygningarna, till Kanarieöarna och därmed började också en ny era i BRA som återigen är ett flygbolag med jetmaskiner. Dessutom har även varumärket Braathens uppstått på de nya A319 som används i både charter och linjetrafik. Vid sidan av de A319 som är i trafik ska Braathens International Airways även flyga de större A320 och den första är nu målad, men ännu inte klar för leverans. Den har hittills ägts av Macquarie AirFinance och kom som ny till mexikanska Interjet 2007 där den förblev till 2020. Sedan dess har den varit avställd och är nu drygt 16 år. Den kompletterar nu de fyra A319 man redan har.
Enligt planerna ska bli upp till fyra A320 och de kommer vara i trafik för Ving och Apollo framöver. De kan visserligen inte gå ned på Bromma, men det hindrar inte BRA att eventuellt använda dem även i sin egen övriga trafik på andra linjer. A319-maskinerna används kontinuerligt i linjetrafiken på svensk inrikes.
Braathens International Airways fyra A319, från början tänkta att bli fem, har lite olika bakgrund. SE-RGV, bär fortsatt huvudsakligen tyska Sundairs gråvita dekor, tidigare i Easyjet och chilenska SkyAirline och är drygt 19 år. SE-RGC är 15 år och flög tidigare för Air Alaska och Virgin America, där den bar namnet Fog Runner, nu målad i BRA-färg. Det är också SE-RGD i samma ålder, tidigare i Air Berlin och Air Namibia. 19 år gamla SE-RGE är målad i HiFly:s dekor och har tidigare flugit i Mexicana, Avianca och Cobalt Air på Cypern. Det betyder att två av planen är lite yngre än SAS fyra A319 och två något äldre. De två äldsta är alltså inte målade i BRA-dekor, vilket kan betyda att de blir först att ersättas, om de inte målas om nu till säsongsskarven. Den femte maskinen i trafik under sommaren 2023 blev främst en inhyrd A320 från Bulgarien.