Gåtfullt Gothia Airlines

Publicerad den 2002-04-14 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Det virtuella bolaget Gothia Airlines fortsätter att planera för en krafig expansion med regionalflyg från Landvetter. Bolagets trafikeringsplaner väcker förvåning genom ett - enligt flygekonomer - fullständigt orealistiska trafikprogram. Bolaget saknar egna flygplan och uppger inget kontrakterat flygbolag men anger trafikstart på många linjer redan i maj. Nu beskyller Gothia Airlines dessutom Luftfartsverket för att ha smutskastat bolaget i media.


Gothia Airlines flygavdelningschef Peter Jansson(ännu utan flygplan/red anm) säger till media i Blekinge att: Luftfartsverket har kostat oss miljoner genom att smutskasta oss i media. De har talat öppet om vår ekonomi, något som är olagligt när man diskuterar affärsavtal.


Att Luftfartsverket kräver Gothia Airlines – eller dess ännu okända flygbolag – på bankgaranti är inte så konstigt. Personerna bakom projektet har tidigare visat sig okunniga om flygets ekonomiska villkor och regler. För några år sedan ville man starta ett annat bolag – Viking – och flyga Malmö – Landvetter till Sundsvall och norrut med större flygplan, Boeing 737. Luftfartsverket gjorde vissa investeringar på flygplatserna men fick aldrig någon trafik. De tidningar i vilka man annonserade fick någon ersättning och projektet gick i konkurs.


Det nu aktuella projektet är om möjligt ännu mer vidlyftigt. Enligt flera bedömare @irmail talat med saknas nödvändigt passagerarunderlag på alla linjerna och med de priser man anger kommer det att krävas ett rejält kapital för att täcka förluster. På linjer som normalt har trafikunderlag på mellan 5.000 och 10.000 resenärer per år (100 – 200 per vecka) satsar Gothia Airlines med ett utbud på långt över 1000 stolar per vecka. Det gäller till exempel från Göteborg till Norrköping, Berlin, Ronneby, Karlstad, Stavanger, Trondheim. Även om man genom låga priser och transfertrafik lyckas dubbla antalet resande så kommer flygplanen – som anges vara Fokker 50 med 50 platser – att flyga nästan tomma. Och biljettintäkterna kommer inte att räcka till kostnaderna.


Gothia Airlines synes sikta på en trafik av den typ som lågprisbolagen driver med viss framgång i Europa. Men problemet är – enligt flygekonomer vi talat med – att denna typ av trafik inte fungerar med små flygplan. Kostnaderna blir för höga per resenär eftersom det blir för få som är med och betalar för bränsle, personal och landningsavgifter. Men framför allt är det efterfrågan på flygresor som saknas. -Det flygsystem som Gothia Airlines nu bokar biljetter på är ett luftslott som aldrig kommer att kunna fungera ekonomiskt ens delvis, säger en norsk analytiker vi talat med som dock vill vara anonym.


Frågan är om det räcker med en bankgaranti till Luftfartsverket. Det kanske är konsumentmyndigheter som behöver agera för att få det gåtfulla projektet att redovisa en hel del grundläggande saker. Gothia Airlines tar redan nu emot bokningar på sin hemsida och har ett callcenter.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten