Hur går det för Continental på Arlanda-New York?

Publicerad den 2005-06-15 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Flygtorget ställer fem frågor till Steve Knackstedt (bilden), ansvarig i Tyskland och Skandinavien för Continental Airlines - som den 3 juni startade en linje New York-Stockholm.  

Hur ser bokningsläget ut för linjen?  

- Det gick lite trögt i starten men det har verkligen förbättrats. Flygen (dagliga) är i stort sett fulla till i september. Först drar vi nytta av semestrarna och de skollediga här och sedan skolledigheten i USA som sträcker sin in i september. - Vi hade nog trott att trafiken från USA skulle svara för 60 procent till att börja med, men intresset från Sverige är större än väntat så nu är den 50/50. Jag tror bl a att det är alla våra 150 anknytningsdestinationer som intresserar, med runt 400 dagliga Continental-flighter ut från New York.

Hur vill du beskriva konkurrensen med SAS och Malaysia Airlines?


Continental TO ArlandaMalaysian tar en del av New York-trafiken, men när passagerarna väl är där, That´s it, de kan inte flyga vidare med samma bolag. Det gäller SAS också. I övrigt så har vi mångårig vana av konkurrens. Vad gäller priser så har vi specialpris på business class på sommaren. Rent allmänt är vi konkurrenskraftiga. Vissa dagar är det ena bolaget lite billigare beroende på bokningsläget, andra dagar ett annat.

Bilden: Continental startar för första gången på Arlanda


En annan fördel vi erbjuder är att vi har en egen terminal i New York, också för vidareflygningar, där vi också kan anpassa vår tidtabell till pass- och tullprocedurer.


EUROBONUS Har SAS en avgörande fördel i konkurrensen med Continental genom att man har en stor hemmamarknad genom sitt Eurobonus-program?  


Visst har SAS en fördel av detta. Men vi är starka i USA och vi har vunnit priser för vårt bonusprogram Onepass. En styrka för vårt bonusprogram sett ur t ex en svensks synpunkt är att vi ingår i alliansen Skyteam. Bonus kan alltså inte bara användas i USA, utan med t ex KLM, Air France, Alitalia och tjeckiska CSA.


 Kan du säga något om vilka destinationer era svenska passagerare huvudsakligen flyger vidare till från New York – och om ni har någon samarbetspartner i Sverige, som ni sänder era passagerare hit vidare med, och vart de flesta flyger vidare?


Continental –Jag kan ännu inte säga så mycket om vart våra New York-passagerare flyger vidare eftersom jag ännu inte har hunnit få någon rapport om det. Men jag vet att en hel del flyger vidare till Florida och till Centalamerika.


När det gäller inkommande till Stockholm så har vi ingen partner här. De flesta av våra kunder under sommaren flyger bara till Stockholm och så åker de med båt på Östersjön, eller runt i Skandinavien med landtransporter. Vi har bara ett tiotal passagerare dagligen som flyger vidare (trafiken sker med en Boeing 757 – se bilden -med 16 säten i Business First och 156 säten i economy).  


Har ni några planer på att flyga direkt från Stockholm till några andra destinationer i USA än New York?


 – Nej, inte från Stockholm. Vi har redan en linje från Oslo. Vi har alltid en lista med tio nya möjliga destinationer i Europa. På den finns Köpenhamn, men när det kan bli verklighet vet jag inte. Och i år har vi startat och startar till Belfast, Bristol, Stockholm, Hamburg och Berlin (1 juli).


 Anders Hasselbohm byline             
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten