Hur går Finnairs USA-trafik från Sverige?
Fem frågor till Riku Helminen (bilden), försäljningsdirektör i Sverige för Finnair - som idag startar en "sommarlinje" till Boston, från Helsingfors via Skavsta.
1.Hur bokar Boston-linjen?
- Just nu har vi 60 procents beläggning, vilket inte är tillräckligt. Men vi tror att det blir betydligt bättre efter midsommar då semesterperioden börjar. Vi är f ö den enda som erbjuder direktflyg (tisdagar och torsdagar) från Skandinavien till Boston. Att flyga på Skavsta är ett lite speciellt försök. De flesta av våra passagerare är ju från Finland och genom att gå ned på Skavsta betyder inte så höga kostnader för oss - och därmed tror vi inte att det gör våra passagerare från Finland så mycket att vi gör ett stop där. Vi flyger f ö också på Toronto i sommar.
2. Det verkar som ni säljer Atlanten-flyg väldigt bra, era majsiffor visar att ni hade en kapacitetsökning på 44 procent jämfört med motsvarande period förra året, likaså en passagerarökning på 44 procent och en beläggning på 82,5 procent. Vilken är din kommentar?
– Kapacitetsökningen beror på att vi i sommar flyger på New York sju gånger per vecka, jämfört med fyra förra året. Det är en jättebra route och vi är väldigt glada. Dessutom har fler svenskar funnit vägen till Finnair när de ska till Nordamerika. Genom att jorden är ett klot och vi flyger över Grönland så blir skillnaden mindre än man tror genom att först flyga till Helsingfors. Men vi får också alltfler passagerare från S:t Petersburg och från Baltstaterna.
Bilden: Finnairs Boeing 757-200 som från 14 juni flyger Helsingfors-Skavsta-Boston.
3. Ni ökade trafiken till Miami i vintras från två gånger, till tre gånger per vecka – kan du säga hur många av era passagerare dit som var svenskar?
–Cirka 10 procent var svenskar, dessutom hade vi en del passagerare från Ryssland, Baltstaterna och Mellaneuropa.
4. Hur ser du på konkurrensen från Sverige till USA från Malaysia Airlines och Continental – och det lågprisflyg som Sterling har aviserat att man ska komma med?
– De kan ta lite av våra svenska passagerare. Ökningen från Sverige var 40 procent under årets fyra första månader. Med den nya konkurrensen kan vi inte räkna med samma ökning som hittills. Men volymerna ökar. 11 september är nästan bortglömt, fler och fler vill åka till USA. Vi upplever nu lite av den USA-boom som vi hade på 90-talet, förstärkt också av den låga dollarkursen. Sterling kommer säkert också att ta en del av kakan. Prispressen blir då ännu hårdare, något som förstås konsumenterna drar nytta av. Sedan får man se vilka av flygbolagen som blir kvar.
5. Har ni några andra nyheter på gång, till USA eller Asien, kan det t ex bli aktuellt att starta en Finnair-linje till Indien?
–Vi kommer med några spännande destinationer nästa år. Som svar på din fråga om Indien kan jag säga att vi ser på Indien. Det är mycket trafik dit. I övrigt så får vi en sjätte MD-11 och så håller vi ju på att bygga om våra longhaul-stolar.

Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

