Hyrflyg blir en permanent del av flygbranschen
Kommentarer
Xflys ATR gjorde en Circling Approach i Kalmar på ca 200′ (ILS minima) för några år sedan. Ca 60m över marken, precis över trädtopparna. Även det en så kallad “Close Call”.
Flera ACMI bolag har stor personalomsättning så det är nästan konstant träning av nya pågående. När folk får erfarenhet tenderar de att gå vidare till andra bolag.
Instämmer Bertil. Många incidenter och close call hos ACMI bolag. Varför, pressade piloter eller sämre säkerhet?
Marathon ops Air Serbia
https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0
Avion Express i Vilnius
https://avherald.com/h?article=5147d9d5&opt=0
GetJet ops Norwegian, Paris
https://avherald.com/h?article=4f9bcc51&opt=0
Smartlynx Landing Training, Tallinn
https://avherald.com/h?article=4b57c3dd&opt=0
Cityjet ops SAS, Åbo
https://avherald.com/h?article=4b02cbfb&opt=0
Räcker att se på arbetsplatsolyckorna som sker
Men tragiskt att flygbranschen är det mer norm att man jagar billig kapacitet
Där spelar bolagen en stor roll. researrangörer som Ving, TUI , Apollo , SAS bla borde sluta med tredjepartsflyg.
@Money Talks. Naturligtvis behöver ett medelstort flygbolag som SAS förlita sig på ACMI. Utan inhyrd personal klarar sig ett flygbolag i den storleksklassen inte konkurrensen från bolag med stordriftsfördelar. Skulle inte bli överraslkad om vi får se det nya SAS som ett flygbolag utan egen flygpersonal. Hur skulle de annars kunna bli lönsamma?
Har det inte varit ganska många ”near calls” och
Incidenter med dessa bolag? Tänker framförallt på ”DYs” flygning till Paris, även i Bergen.
Kraschen i Tallinn och nu senast avåkningen i Tallinn också.
Viktigt skriva om ACMI. Avia Solution är globalt störst. Visst finns tveksamheter, även andra än du nämnt, men jag kommer väl dit också. Deras plan är dock inte alltid gamla, en del nu fabriksnya, underhåll görs på märkesverkstäder. Smart Lynx A320 var årsbarn med SAS 320ceo. Men ACMI kommer påverka alla bolag framöver därför värt följa.
Varför detta eviga hyllande av Avia Solutions Group från ”flygexpert” Jan Olsson? Det är ett par artiklar per år på samma tema! Aldrig någonsin nämns baksidan av myntet, nämligen hur Avia Solutions Group slingrar sig från socialt ansvar genom att erbjuda dåliga villkor och otrygga anställningar samt erbjuder en usel produkt läs gamla, smutsiga flygplan, personal som inte pratar engelska osv. Skriv gärna nästa artikeln ur den vinkeln.
SAS underleverantör Cityjet incident i Åbo för några år sedan. En piruette som höll på sluta illa. Det gick bra den gången men hur mycket påverkade det SAS inhyrning. Ingenting.
Källa:
https://avherald.com/h?article=4b02cbfb&opt=0
Det uppges även stora problem med Xfly och deras styrning. SAS har koll på via sina audits. Men tyvärr är det bara pengar som styr.
Billigast vinner.
Källa:
https://news.err.ee/1609250964/michal-nordica-audit-shows-how-a-company-should-not-be-managed
Det här kommer aldrig fungera, flyget är en förtroende bransch, när folk får reda på detta väljer de nog flygbolag med mer solid struktur, det går fort efter ett haveri.
Man kan inte outsourca säkerhet.
En del av dessa bolag pressar sina anställda väldigt hårt. Piloter och Cabin anställda är dagkontraktare och egenanställda så de får enbart betalt när de arbetar och förväntas arbeta när de blir tillsagda annars kan man få sparken ibland med omedelbar verkan.
Vilket påverkar flygsäkerheten.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

