Ingen återhämtning för inrikesflyget
Kommentarer
@PnF. Stationsavgiften på Arlanda går rätt ner i fickan på Arlanda Express. Varken SL eller Swedavia får en krona av denna avgift. Vi kan tacka Kristdemokraterna genom gamle kommunikationsministern Mats Odell för denna innovativa gåva som skulle visa att OPS (Offentlig-Privat Samverkan) skulle vara överlägsen ett kommunal, regionalt eller statligt ägande av järnvägar.
Sanningen är att inrikesflyget tidigare till stor del bestod av överdagen-tjänsteresor och dessa har idag till stor del ersatts av digitala möten. Efterfrågan på inrikesflyg kommer aldrig komma tillbaka till tidigare nivåer. Därmed finns heller ingen anledning att behålla Bromma. Inrikesflyget får plats på Arlanda.
Dags att samla all flygtrafik på Arlanda och stänga ner Bromma. Samtidigt ser man till att förbättra kommunikationerna till Arlanda genom att utöka Pendeltågtrafiken och ta bort SLs (Swedavias) stationsavgift. Pendeltåg mot Uppsala och Stockholm-Nynäshamn var 15:e minut. Och Arlanda Express behöver ett vettigt pris.
Man har ju drivit att det är BMA som ska ha trafik… utan BMA så stannar sverige! 🙂
Vad är det som gjort att det svenska inrikesflyget så totalt rasat ihop, tittar man 30-40 år tillbaka så hade vi ju ett fungerade och utbyggt inrikesflyg med bra tidtabell.
Vad har vi idag, stora städer som Kalmar, Växjö, Halmstad, Trollhättan har inte ens direktflyg till landets huvudflygplats Arlanda. Visby har inte längre morgontrafik till Arlanda så flyga vidare för resa över dagen är inte att tänka på.
Detta är ett tydligt bevis på ineffektiviteten i att upprätthålla den ABSURDA skattepolitik som flygtrafikanvändare lider av. Vi har INTE råd att fortsätta med detta INEFFEKTIVA flygskatten som i verkligheten INGEN miljönytta gör.
Frågan är även om erbjudandet mot marknaden är rätt. Sjäkvlart går det att tjäna pengar på inrikesflyget men alla kör på i samma gamla affärsmodeller trots rekonstruktioner.
Gör om och gör rätt.
Bygg ett modent bolag från grunden med ett vettigt erbjudande mot marknaden så kommer svensktinrikesflyg gå bra.
Frågan om BRA kan hålla ut med sitt inrikesflyg under dessa dåliga odds
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

