Inrikesflyg över Atlanten

Publicerad den 2023-07-19 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Linjen är upphandlad av franska staten och räknas som inrikestrafik. Men det handlar om att flyga från Frankrike till Kanada.
Ögruppen Saint-Pierre är det enda kvarvarande franska territoriet i Nordamerika, 25 kilometer ut från kusten av Newfoundland i Kanada. Det blev franskt i fredsavtalet 1763 och glömdes bort. Här lever 6 000 inbyggare, mest av normandisk härkomst och därmed en och annan med vikingarötter. De har en hög grad av självstyre, men Macron är deras president. Hummer, torsk och senare spritsmuggling gjorde dem relativt rika och valutan är euro. Därför kan de flyga mellan huvudön och lilla Miquelan, med Cessna 406 i inrikestrafik; fransk inrikestrafik. Bolagets två franskregistrerade ATR 42 flygs till Halifax, St John och Montreal, huvudstad i det franskspråkiga Quebec, för kontakt med yttervärlden. 
 
Men invånarna längtar då och då till moderlandet. Därför har man inrättat en non-stoplinje sommartid Paris-Saint Pierre. Men banlängden 1 966 meter sätter sina begränsningar. Det blev ASL Airlines i Frankrike som antog anbudet från Air Saint-Pierre att flyga den statsunderstödda linjen en gång i veckan med Boeing 737-700, med begränsningen 100 passagerare och biljettpriset 582 euro enkel resa. Linjen startades på prov 2020 och blev då i stort sett utsåld! Den flygs dagtid och planet blir stående 16 timmar på Saint-Pierre för besättningsvila. Den stora fördelen för Saint-Pierreborna är att de slipper en baklängesanknytning till Montreal och dessutom kan resa bara på sina franska pass. De missar ju tax-freeförsäljningen eftersom det räknas som inrikestrafik, men om ön är känd för spritsmuggling så…
 
Om någon annan udda Atlantlinje ska nämnas kan det vara Atlantic Airways på Färöarna som flyger från Vagar till Stewart International utanför New York med A320Neo, en gång i veckan i sommar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-07-21 14:21

Med inrikes, ingen tull og passkontroll.
I fölge https://france-visas.gouv.fr/ er ingen franske oversjöiske områder i Schengen, altså passkontroll ankomst Metropolitan France. Neppe inrikes. Blir som LYR-OSL/TOS, oppfattes som inrikes, men behandles som utrikes. Spitsbergen inte Schengen. Å ta -mayotte/Reunion over Atlanteren, da har man vel hatt “teknisk stopp” på Systembolaget.

Lenny
2023-07-21 02:43

Men Tahiti i Franska polynesien, Franska Guyana, Mayotte, Reunion och inte heller Adelieland, Wallis och Futuna, Nya Caledonien, Clipperton, Franska Antarktis eller resten av Franska Polynesien ligger ju inte i Nordamerika … och det var väl det som stod i artikeln om Saint Pierre och Miquelon

Janne
2023-07-20 18:39

Som det står den enda franska inrikeslinjen i Nordamerika och med 737-700. Är två unika saker. Frankrike har massor med långa inrikeslinjer med långdistansplan, inte något unikt med det. Ryssland har det också. Men det var som sagt inte poängen.

@pf
2023-07-20 02:59

Martinique och Guadeloupe ligger i Karibien. Tahiti i Polynesien är ett självstyrande territorium fritt från EU. Du missade att även blanda in Franska Guyana, Mayotte och Reunion och tur var väll det…

pf
2023-07-19 21:40

må man ta med Guadalope og Martinique, innenriks Frankrige. Man flyr også til Tahiti inrikes over Atlanteren, men har teknisk stopp for fuel et sted på det nord-amerikanske kontinentet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten