Featured article image

Norse Atlantic behöver mer pengar för att klara vintern

Publicerad den 2023-11-02 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:12
Kommentarer
Tredje kvartalet var ljus: Norse Atlantic har fördubblat omsättningen och går med vinst. Men samtidigt behöv kassan stärkas med en halv miljard för att klara vintern. Nu ryktas också om att Norse kan vara på väg att bli uppköpt.
Norse

Norse Atlantic
 
Det har varit både upp och ner för Norse Atlantic de senaste dagarna. I tisdags presenterades siffrorna för det tredje kvartalet i år och där fanns en visserligen tunn, men ändock vinst att visa upp, 1,6 miljoner dollar. Dessutom har det tredje kvartalet dubbelt så hög omsättning som kvartalet innan och landar på dryga två miljarder. Likaså var antalet passagerare ombord dubbelt så många som under kvartalet innan och det gav en kabinfaktor på i snitt 83 procent under de tre månaderna. Det pekar alltså uppåt för flygbolaget som trots allt bara har varit i luften i 17 månader.
På onsdagen spreds dock en viss oro från huvudkontoret sedan det blev klart att Norse behöver cirka 500 miljoner kronor för att ta sig igenom den kommande vintersäsongen. Det ska ses som ett sätt att slippa upprepa de tunga månaderna i början av året då flygbolaget tappade cirka 800 miljoner de tre första månaderna. Uppgifterna om kapitalbehovet kom vid ett möte med befintliga och tilltänkta investerare, ett möte där media inte var inbjudna.
De 500 miljoner som nu behövs ska läggas till de 1,9 miljarder kronor som redan är investerade i flygbolaget. Norska affärssajten dn.no har räknat ut att om den summan slås ut över de 4400 flygningar som Norse genomfört sedan starten den 30 juni förra året, så innebär det att investerarna har stöttat varje flygning med närmare 430 000 kronor. 
Ett frågetecken finns också kring det faktum att grundaren själv, Björn Tore Larsen, inte längre är största aktieägare i Norse. Istället är det investmentbolaget Scorpio Holding, som i sin tur ägas av den italienska redafamiljen Lauro, som numera äger 20,16 procent av flygbolaget. Varför de intresserar sig för ett norskt flygbolag med affärsidén att flyga långlinjer till lågkostnad är fortsatt oklart.  
Ytterligare en del i det pågående dramat kring Norse Atlantic är uppgifterna om att det pågår ”diskussioner om att utreda de industriella möjligheterna”, som dn.no uttrycker det. Enligt vissa analytiker pekar det mot att Norse kan vara på väg att bli uppköpt. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

NotSas
2023-11-04 14:29

Varför alla så negativa??? Avundsjuka eller?
Vad alla tycks missa är att Norse till skillnad från Bra, SAS och de flesta andra flygbolag har 0 i skuld.
De US45 miljonerna tog 2 dagar att skaffa.
Ni som hoppas att Norse ska försvinna får nog tänka om.

Aaron
2023-11-03 16:47

Är vi svenska skattebetalare befriade från ännu en bolagsflopp? Eller får vårt grannland ta detta?

Pilot
2023-11-03 11:36

Det sitter redan med i skiten så blir illa tvunga.
Med den lilla profiten under de bra månaderna räcker inte 500 miljoner långt.
Får man inte tillknutet en riktig freeder är man körda. Norwegian är inte intresserade så vilken marknad ska man satsa på? Återigen motorproblem kommer, då är det god natt.

Johan
2023-11-03 10:44

Tydligen Scorpio och BT Larsen med 150 mill var, resten från andra investerare så de har just fått in 501 mill.

Pilot
2023-11-03 01:09

1,6 miljoner dollar i vinst under bästa månaderna? Jisses vintern blir lång. Vilken idiot vill satsa pengar här?
RR motorproblem är sakta intågande, det finns NOLL marginal här. Tyvärr kk inom 12-18 månader.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten