Featured article image

Nu lyfter det för SAS – hoppas vi

Publicerad den 2023-10-13 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:11
Kommentarer
SAS är tillbaka i spåret men med med ett positivt resultat för tredje kvartalet i år om än med något färre passagerare. Nu gäller det att inte upprepa misstagen från sin historia. Därför finns en viss oro för satsningen på bland annat Bangkok. Men trots allt finns en förhoppning att det nu lyfter för SAS, menar Lars Brynielsson i en fredagskrönika.
SAS visar positivt resultat för sitt tredje kvartal maj – juli 2023. Senast SAS redovisade ett positivt kvartalsresultat var fjärde kvartalet augusti – oktober 2019 just före utbrottet av Corona pandemin. Sedan följde tre svåra år i flygindustrin 2020, 2021 och 2022 som tycks ha lättat 2023. Nya världsproblem har tillkommit under perioden såsom lågkonjunktur, högre räntor, krig och den låga svenska kronan mot USD och EURO.
Före pandemin hade SAS två lönsamma kvartal innan förluståret 2020.  Resultatet, nedbrutet på Skr per flugen stol, redovisas nedan i ordning Q319, Q419 och FY20:
 
Intäkt:    
Kvartal 3/2019: 1 302:-
Kvartal 4/2019: 1 221:-
Helår 2020: 972:-
 
Kostnad
Kvartal 3/2019: 1 151:-
Kvartal 4/2019: 1 113:-
Helår 2020: 1 424:-
 
EBIT
Kvartal 3/2019: 151:-
Kvartal 4/2019: 108:-
Helår 2020: – 452:-
 
Passagerare
Kvartal 3/2019: 8 301 000
Kvartal 4/2019: 8 540 000
Helår 2020: 12 610 000
 
Kabinfaktor
Kvartal 3/2019: 80,3 procent
Kvartal 4/2019: 78,1 procent
Helår 2020: 60,5 procent
 
Från två hyfsade kvartal med över 8 miljoner passagerare och ett positivt driftsresultat på över 100 Skr per stol hamnade bolaget i ett årsresultat 2020 på 12 miljoner passagerare och ett negativt driftsresultat på över 450 Skr per stol. Marknaden svek, intäkterna minskade, kostnaderna steg och förlusterna ökade.
SAS fortsätter att flyga och expandera under konkursskyddet i Chapter 11 i avvaktan på nya finansiärer och kommande ägare. I takt med att flygmarknaden har återhämtat sig och bolagets interna rationaliseringar ger effekt förbättrades SAS resultat. Resultatet, nedbrutet på Skr per flugen stol, redovisas nedan i ordning Q223 och Q323 
Intäkt
Kvartal 2/2023: 1 238:-
Kvartal 3/2023: 1 536:-
 
Kostnad
Kvartal 2/2023: 1 244:-
Kvartal 3/2023: 1 347:-
 
EBIT
Kvartal 2/2023: – 6:-
Kvartal 3/2023: 189:-
 
Passagerare
Kvartal 2/2023: 5 354 000
Kvartal 3/2023: 6 974 000
 
Kabinfaktor
Kvartal 2/2023: 74,3 procent
Kvartal 3/2023: 81,5 procent
 
Resultaten från SAS Q323 är snarlika resultaten från SAS Q319. Intäkten per stol har ökat med 234 Skr (1 536 – 1 302), kostnaden per stol har ökat något mindre med 196 Skr (1 347 – 1 151) och driftsmarginalen har därmed ökat med 38 Skr (189 – 151). SAS är tillbaka i spåret men med något färre passagerare. Nu gäller det att inte upprepa misstagen från sin historia. Sommarkvartalen har som regel gett betydande överskott som ätits upp av vinterkvartalens underskott vilket resulterat i förlust eller ett magert årsresultat. Som ett reguljärt flygbolag, fokuserat på affärsresandet och med fast antal anställda, har SAS inte lyckats skära ner och anpassat verksamheten, och därmed kostnaderna, på vinterhalvåret. Det sitter i väggarna i SAS sedan gammalt.
Man blir därför betänksam när SAS nu ökar kapaciteten inför hösten och vintern med nya linjer till Bangkok och Agadir. Två långa charterdestinationer med låga intäkter och relativt höga kostnader och därmed svåra att få lönsamma trots höga kabinfaktorer. Hur ser kalkylen ut?
För att bryta den gamla trenden har SAS utnämnt Ginger Hughes till Chief Transformation Officer, förkortat CTO, med tre decenniers lång karriär som rådgivare till flygbolag över hela världen. Hon har nyligen guidat SAS genom Chapter 11 processen och kommer att vara avgörande för att driva SAS förändringsresa framåt, säger SAS VD Anko van der Werff.
Som ny kommersiell chef, Chief Commercial Officer, förkortat CCO, har SAS utnämnt holländaren Paul Verhagen. Han har 25 års chefserfarenhet inom flygbolags- och besöksnäringen och har arbetat i 11 olika länder. Med sin omfattande globala erfarenhet från flygbranschen kommer han att vara en avgörande faktor för att driva SAS till nya höjder av konkurrenskraft, säger Anko van der Werff.
Det tidigare skandinaviska ledarskiktet med lokal kunskap ersätts och kompletteras med personer med internationella kunskaper. Det finns därmed en betydande risk att SAS tappar fokus på sin hemmamarknad.
SAS har nyligen offentliggjort det vinnande konsortiet i sin kapitalanskaffningsprocess. Detaljerna ska godkännas av den amerikanska konkursdomstolen enligt Chapter 11, vissa borgenärer och av flera olika myndigheter. Gruppen består av Castlelake LP, en amerikansk fond specialiserad på flygindustrin, Air France/KLM, kärnan i Sky-Team gruppen, den danska staten, med huvudintresse i Köpenhamns flygplats och Lind Invest, ett privat investeringsbolag från Aarhus. Den överenskomna investeringen i det rekonstruerade nya SAS är 12 925 miljarder SEK. Nuvarande innehavare av SAS aktier beräknas inte få någon ersättning. Företagsrekonstruktionen planeras bli klar någon gång under 2024.
Den tidigare skandinaviska ägarstrukturen ersättes med danska och internationella ägare. Tveksamt om det går att locka några investerare till det nya SAS från Sverige och Norge för att markera bolagets skandinaviska ursprung. Norge har sedan länge dragit sig ur SAS då de har egna flygbolag delvis i konkurrens med SAS. Tidigare största privata ägaren Wallenbergsfären var ju mest med av nostalgiska skäl. Målet för investerare är ju att åtminstone inte förlora pengar.
De nya ägarna jobbar på att återställa en bra balansräkning för SAS och den nya organisationen ska se till att framtida resultaträkningar inte urholkar balansräkningen.
Hoppas det nu lyfter för ett skandinaviskt SAS!
Skriv en kommentar

Kommentarer

Tobias
2023-10-15 16:08

Till Ekonomen. Håller med dig, men…
Vi har inga svenska flygbolag värda funktionen internationell kapacitet. Detta kommer ej heller att någonsin ske. Historien visar på detta.

Kan vi skyffla pengar utomlands när det gäller ex.vis skola, vård, energi etc kan vi lika gärna låta utländska flygbolag kamma hem vinst och låta andra länder glädjas av vår egen oförmåga till något vettigt inom flygbranchen

Ekonomen
2023-10-14 22:08

Vi har Svenska flygbolag. Varför skall vi då nyttja utländska flygbolag.

Det är som att kasta pengarna i sjön.

Ett Svenskt bolag skattar i Sverige och har merparten av anställda i Sverige.

Det ger pengar till staten och de kommuner där de anställda lever.

Det är stora intäkter som gagnar oss all i Sverige.

Erik
2023-10-14 18:49

Vadå lyft?
6Det SAS har gett oss svenskar är omvägen via CPH och minus i kassan.

@ thomas
2023-10-14 13:12

helt utan grund i verkligheten.
Något ” Svenskt flygbolag” behövs inte. Svenska verksamheter är inte så korkade att man ” satsar” en massa pengar på ett flygbolag som inte har en chans.
Utbudet som finnsfrån olika utländska flygbolag räcker gott och väl

Tobias
2023-10-13 22:35

Att ta skattebetalarnas medel för att driva ett av Danmark regisserat bolag och sedan bli blåst på det som är kvar, anser jag vara såväl stöld som bedrägeri.
Men svensk undfallenhet och knäböjning är grunden till vad som jag anser vara just stöld, bedrägeri och kanske förskingring av skattemedel

Danskt!
2023-10-13 21:39

SAS blir nu det det alltid egentligen varit, dvs danskt. Ingenting alls som gynnar Sverige. Nu blir det tydligt. SAS hör hemma i Köpenhamn men behöver inte besvära sig med att flyga långdistans från Stockholm längre. Tur att det äntligen blev tydligt var SAS hör hemma. Inte i Sverige i alla fall.

thomas
2023-10-13 21:01

Jag är ganska säker på att Svensk industri samlar sig för att starta ett nytt Svensk flygbolag som tillvaratar Svenska intressen. Felet med SAS var att flera länder ägde och alla hade sina egna intressen, det blir motstridigigt och för många kockar för många kravmaskiner för många fack, blir omöjligt driva effektivt. Nu har dessutom Anko anställt flera f.d KLM are så allt styrs via AMS
Nu är läget på noll så bara börja om och gör allt rätt. (rykten florerar redan att detta är på gång)

Andreas
2023-10-13 20:20

“Man blir därför betänksam när SAS nu ökar kapaciteten inför hösten och vintern med nya linjer till Bangkok och Agadir.”

Det handlar väl inte om en ökning av kapaciteten? Det är att man vinterpausar Chicago, och Agadir är bara en gång i veckan, antagligen istället för någon annan linje som inte är populär på vintern.

Kalkylen är rimligtvis att dessa linjer gör mindre förlust under vintern än linjerna som de ersätter.

Tobias 2
2023-10-13 16:33

Vadå stöld?
Våra folkvalda politiket har stöttat bolaget medvetet och har fått återbetalning genom arbetstillfällen, arbetsgivareavgift och mycket annat.

Att det sen inte är en transsaktion som heter återbetalning lån/stöd spelar ju ingen roll.

Den kan man prata om staten skulle ha fortsatt stötta SAS så pass länge men det är ju passé nu.

Tobias
2023-10-13 13:50

Jag anser att SAS har stulit pengar från svenska staten/skattebetalarna gång på gång och när det inte passar längre får vi inte ett öre tillbaka och detta betraktas som ett “lyft”!

Sten
2023-10-13 10:27

Trendbrott: Ja
EBIT helår 2023: Negativt resultat
Helår: SAS går med förlust

Gh
2023-10-13 09:52

Det var ju lagom till försäljningen

Daniel
2023-10-13 09:14

SAS har endelig fået en ledelse der er valgt ud fra deres kvalifikationer og ikke deres nationalitet. De kommer til at drive SAS benhårdt uden at tage hensyn til danske, svenske eller norske interesser, hvilket har været SAS problem i årtier.

Med hensyn til Bangkok har man endelig fundet ud af hvad folk vil om vinteren, og det er ikke Chicago og Los Angeles. Sidste vinter betalte folk gladeligt 12.000 – 18.000 for en economy til Bangkok med Thai, så der er plads til konkurrence.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten