Nu lyfter det för SAS – hoppas vi
Kommentarer
Till Ekonomen. Håller med dig, men…
Vi har inga svenska flygbolag värda funktionen internationell kapacitet. Detta kommer ej heller att någonsin ske. Historien visar på detta.
Kan vi skyffla pengar utomlands när det gäller ex.vis skola, vård, energi etc kan vi lika gärna låta utländska flygbolag kamma hem vinst och låta andra länder glädjas av vår egen oförmåga till något vettigt inom flygbranchen
Vi har Svenska flygbolag. Varför skall vi då nyttja utländska flygbolag.
Det är som att kasta pengarna i sjön.
Ett Svenskt bolag skattar i Sverige och har merparten av anställda i Sverige.
Det ger pengar till staten och de kommuner där de anställda lever.
Det är stora intäkter som gagnar oss all i Sverige.
Vadå lyft?
6Det SAS har gett oss svenskar är omvägen via CPH och minus i kassan.
helt utan grund i verkligheten.
Något ” Svenskt flygbolag” behövs inte. Svenska verksamheter är inte så korkade att man ” satsar” en massa pengar på ett flygbolag som inte har en chans.
Utbudet som finnsfrån olika utländska flygbolag räcker gott och väl
Att ta skattebetalarnas medel för att driva ett av Danmark regisserat bolag och sedan bli blåst på det som är kvar, anser jag vara såväl stöld som bedrägeri.
Men svensk undfallenhet och knäböjning är grunden till vad som jag anser vara just stöld, bedrägeri och kanske förskingring av skattemedel
SAS blir nu det det alltid egentligen varit, dvs danskt. Ingenting alls som gynnar Sverige. Nu blir det tydligt. SAS hör hemma i Köpenhamn men behöver inte besvära sig med att flyga långdistans från Stockholm längre. Tur att det äntligen blev tydligt var SAS hör hemma. Inte i Sverige i alla fall.
Jag är ganska säker på att Svensk industri samlar sig för att starta ett nytt Svensk flygbolag som tillvaratar Svenska intressen. Felet med SAS var att flera länder ägde och alla hade sina egna intressen, det blir motstridigigt och för många kockar för många kravmaskiner för många fack, blir omöjligt driva effektivt. Nu har dessutom Anko anställt flera f.d KLM are så allt styrs via AMS
Nu är läget på noll så bara börja om och gör allt rätt. (rykten florerar redan att detta är på gång)
“Man blir därför betänksam när SAS nu ökar kapaciteten inför hösten och vintern med nya linjer till Bangkok och Agadir.”
Det handlar väl inte om en ökning av kapaciteten? Det är att man vinterpausar Chicago, och Agadir är bara en gång i veckan, antagligen istället för någon annan linje som inte är populär på vintern.
Kalkylen är rimligtvis att dessa linjer gör mindre förlust under vintern än linjerna som de ersätter.
Vadå stöld?
Våra folkvalda politiket har stöttat bolaget medvetet och har fått återbetalning genom arbetstillfällen, arbetsgivareavgift och mycket annat.
Att det sen inte är en transsaktion som heter återbetalning lån/stöd spelar ju ingen roll.
Den kan man prata om staten skulle ha fortsatt stötta SAS så pass länge men det är ju passé nu.
Jag anser att SAS har stulit pengar från svenska staten/skattebetalarna gång på gång och när det inte passar längre får vi inte ett öre tillbaka och detta betraktas som ett “lyft”!
Trendbrott: Ja
EBIT helår 2023: Negativt resultat
Helår: SAS går med förlust
Det var ju lagom till försäljningen
SAS har endelig fået en ledelse der er valgt ud fra deres kvalifikationer og ikke deres nationalitet. De kommer til at drive SAS benhårdt uden at tage hensyn til danske, svenske eller norske interesser, hvilket har været SAS problem i årtier.
Med hensyn til Bangkok har man endelig fundet ud af hvad folk vil om vinteren, og det er ikke Chicago og Los Angeles. Sidste vinter betalte folk gladeligt 12.000 – 18.000 for en economy til Bangkok med Thai, så der er plads til konkurrence.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

