Nya flygbullerregler i EU på gång
Då EU tar över ICAO:s system med en “god avvägning” för att minska bullret inom lufttrafiken byter EU samtidigt system. Hittills har flygplanstyper sorterats bort för att minska bullret eller så har användningen av bullriga flygplan i allmänhet stoppats. Härefter kommer man att utgå från de enskilda flygplatserna för att minska bullret och för att vid behov införa driftsrestriktioner för flygplan. Kommissionen skall noggrant undersöka om det här lufttrafiken i den erfarenhetsrapport som den skall lägga fram efter fem år. För närvarande innebär systembytet framför allt två fördelar: 1. Det här nya sättet att minska buller är ett enhetligt globalt angreppssätt och förhindrar sålunda att olika bullerskyddsnormer uppstår inom den internationella lufttrafiken, något som är en stor fördel för denna näringslivssektor med tanke på lufttrafikens globala karaktär. 2. Det här steget gör att “hushkit-förordningen” kan upphävas och att konflikten med Förenta staterna är över. Denna konflikt skulle annars ha tillspetsats, eftersom det i förordningen fastställts att även flygplan från tredje land som utrustats med ljuddämpande anordningar skall stoppas från och med den 1 april 2002. Rapporten antogs av utskottet med siffrorna 46 för, 2 emot och 1 avstod. (Två gröna röstade emot och en avstod)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

