Featured article image

PLAY utökar flottan när efterfrågan ökar

Publicerad den 2023-08-21 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:11
Kommentarer
Rekordbeläggning och fortsatt efterfrågan. Nu ska PLAY utöka flottan men fler än 15 flygplane blir det inte. Annars riskerar flygbolaget att gå samma öde till mötes som WOW.
Juli blev en rekordmånad för isländska PLAY: 191 577 passagerare flyg med bolaget vilket gör det till den bästa månaden någonsin i flygbolagets historia och 19 procent upp jämfört med juni månad. Dessutom var det i princip fullt ombord, kabinfaktorn landade på 91 procent.
Över huvud taget går det bra för flygbranschen på Island. Den stora konkurrenten Icelandair hade 577 000 passagerare ombord under juli vilket gör att de två flygbolagen tillsammans står för den absoluta merparten av de 980 000 passagerare som passerade Keflavik Airport i juli. Det gör att siffrorna för flygplatsen nu ligger bättre till än innan pandemin.
Den stadigt ökande efterfrågan gör att PLAY nu måste utöka flygplansflottan. Vid starten för två år sedan, i juni 2021, fanns tre A321neo, ett antal som sedan dess växt till idag sammantaget 10 maskiner: fyra A321neo och sex A320neo. Nu är det dags för ytterligare ett flygplan under 2024 och sedan fyra året därpå. Det ger i så fall en flotta på 15 flygplan vilket är vad vd Birgir Jonson tidigare konstaterat är den optimala storleken.
–       I det läget är det dags att stanna upp och tänka efter. Fortsätter över gränsen 15 flygplan är jag rädd att vi tappar vår flexibilitet. Då kommer vi inte att kunna svara mot den efterfrågan och de variationer som finns under de olika säsongerna, säger vd Birgir Jonsson.
Han bör veta vad han talar om eftersom han, tillsammans med ett flertal personer i ledningen för PLAY, har ett förflutet i WOW Air. Och det var just det faktum att flottan tilläts växa över den ”magiska gränsen” femton flygplan och de allt vidlyftigare planerna på trafik till andra världsdelar som gjorde att WOW gick i konkurs. Det är alltså ett misstag som inte ska upprepas än en gång av de som var med då. 
Mycket pekar på att det då blir tal om att dels fortsätta med A320-familjen, dels att ta in någon av modellerna med längre räckvidd. Enligt tidigare planer skulle en A321LR tillförts redan förra sommaren men det sköts på framtiden. Men nu finns både A321LR och A321XLR med i utvärderingen. De skulle, om de fasas in ge bättre förutsättningar att flyga till västkusten i USA. I dagsläget är de amerikanska destinationerna koncentrerade till östkusten: Boston, Baltimore, Washington, Newburg/New York och Toronto.
Under sommaren flyger PLAY från både Göteborg och Stockholm till USA via Reykjavik. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

ABC@sv
2023-08-23 13:30

Journalistisk text kan vara svår att läsa ibland om man inte har vana eller har något handikapp att förhålla sig till. Men övning ger färdighet vilket kan vara till stor nytta den dag man t.ex. vill göra Högskoleprovet. Som många i den här branschen vet är det stor skillnad mellan vad ett flygplan “kan” och vad det “gör”.

sv ABC
2023-08-22 20:20

“Men nu finns både A321LR och A321XLR med i utvärderingen. De skulle, om de fasas in ge bättre förutsättningar att flyga till västkusten i USA. I dagsläget är de amerikanska destinationerna koncentrerade till östkusten: Boston, Baltimore, Washington, Newburg/New York och Toronto.”

ABC
2023-08-21 19:43

WOW hade fokus på transatlantisk transfer vilket Play nästan helt tycks sakna. Inte ens hälften av maskinerna “fortsätter” över atlanten och antalet destinationer i nordamerika räknas på ena handens fingrar. Trafiken tycks vara helt fokuserad på Island och även en del semesterdestinationer för islänningar att besöka.
Men konkurrensen är hård och i stort sätt varenda flygbolag trafikerar idag Island.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten