Pressen på flyget ger även vinnare
I flygkrisens svallvågor kan även spår av positiva effekter skönjas. På en marknad där lågkostnadsbolagen tar allt fler andelar, blir passagerarna vinnare med lägre biljettpriser. Det konstateras i Luftfartsverkets rapport Flygets utveckling 2003.
Inget annat land har lägre privatpriser på inrikesresor än Sverige, och affärspriserna ligger på en genomsnittlig nivå i jämförelse med övriga länder i LFVs undersökning. Driftskostnaderna för nätverksbolagen fortsätter dessutom att minska. Den exceptionellt långdragna trafiknedgången skapar prispress på flygets underhållstjänster. Förutom lägre underhållskostnader sjunker också kapitalkostnaderna.
- En orsak är att nätverksbolagen genomfört olika besparingsåtgärder, säger generaldirektör Lars Rekke (bilden). Samtidigt har kronan stärkts med över 15 procent mot dollarn, vilket gett en draghjälp till minskade kostnader.
Ändå kan ingen ljusning i trafikutvecklingen skönjas ännu. För tredje året i rad fortsatte antalet passagerare att minska, vilket aldrig tidigare inträffat i flyghistorien.
– Förutom den svaga konjunkturutvecklingen, som den kanske viktigaste faktorn, har även händelser som SARS-epidemin och Irakkriget påverkat efterfrågan på flygresor, menar Lars Rekke.
Flyget ligger långt fram när det gäller passagerarnas rättigheter. Genom EUs bestämmelser, som väntas träda i kraft under 2004, kommer resenärerna inom Europa få kompensation vid nekad ombordstigning, inställda flygningar och kraftiga förseningar, oavsett vilket flygbolag det gäller. Även när det gäller tillgängligheten för funktionshindrade får flyget toppbetyg. Jämfört med de andra trafikslagen ligger flyget i täten. 89 procent av personer med funktionshinder anger att de kan resa med flyg.
Flyget ska vara ett jämställt transportsystem enligt regeringens mål, men enligt LFVs undersökning är det kvinnliga perspektivet dåligt representerat inom flygvärlden i dagsläget.
– Kvinnors möjligheter att påverka flyget ska vara lika goda som mäns. Därför måste hela branschen arbeta för en förbättring, menar Lars Rekke.
För ytterligare fakta, läs rapporten på länken nedan
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

