Ryanairs VD i exklusiv intervju !

Publicerad den 2003-03-05 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Åttio procent av europalflyget är en lågprismarknad ! Det säger Michael O´Leary i en intervju på onsdagen med Bo Sehlberg på FLYGREVYN EXPRESS. Analytiker och journalister brukar ange andelen 25 % som en trolig marknadsandel för lågprisflygbolagen i Europa då etableringarna har fullföljts. - Helt fel! säger Michael O`Leary, Ryanairs dynamiske chef i en exklusiv intervju till Flygrevyn Express som även publiceras i sin helhet här. (Bilden: Ryanairs VD Michael O´Leary, klädd för besök i Sverige under fotbollsVM 2002. Foto Peter Billing )

Siffrorna är hämtade från den amerikanska marknaden där prisskillnaden mellan hög- och lågprisbolagen är mindre. Alla som flyger “bakom skynket” har markerat att de är intresserade av ett lågt pris. Av det förstår vi att omkring 80 – 90 % av euro-pamarknaden har potential som lågprismarknad. Den andelen tror jag inte att vi – Ryanair och easyJet – kan ta. Men jag tror på 50 %!


 O´Leary är i Sverige för att tala om Ryanairs nya Europabas – Stockholm Skavsta och om en marknadsföringssatsning på hela 50 000 biljetter som ska säljas från 99:- styck från Skavsta. Officiellt är detta för att fira att Ryanair sedan trafikstarten här 1997 nu har passerat 4 miljoner passagerare från Skandinavien – med över 1,5 miljoner bara mellan Skavsta och London!


 Häromdagen redovisade det irländska flygbolaget åter rekordsiffror och en stark tillväxt – trots alla rykten om motsatsen!
  – Vår tillväxt styrs bokstavligt av Boeings leveranstakt. Innevarande räkenskapsår får vi inga fler flygplan och beräknar att vi når 24 miljoner passagerare. Nästa år får vi ytterligare 20 nya B737-800 och räknar då med att ha 30 miljoner passagerare under 2004. Det europeiska lågflyget – Ryanair och easyJet – kommer att fortsätta växa i 3-5 år till och under de fem åren vill jag fortsätta att vara med och jobba med detta, sen får vi se. Jag började på Ryanair 1990 – då bolaget var ett vanligt högkostnadsbolag. När jag kom in tittade vi på Southwest i USA. Det bolaget är vår ledstjärna – så enkelt de gjort allting! Sedan dess har vi drivit samma policy och varit lågprisbolag!   


  Hur påverkas Ryanair av ett eventuellt krig i Irak
  – Blir det kortvarigt, kring två veckor, gör vi som vi gjorde efter den 11 september – fortsätter att flyga som vanligt, utan att ställa in några turer, men sänker biljettpriserna. Blir det däremot långvarigt förändras bilden mer dramatiskt och då kan vi skadas. Skulle det i ett “värstascenario” kombineras mot terrorattacker mot flygplatser i Europa kan det slå mycket hår. Ingen vågade flyga i USA efter 11 september!  Fast vi är bättre rustade än våra konkurrenter där de flesta av de stora etablerade flygbolagen snabbt kan komma i likviditetskris i ett sånt fall.


  Hur ser du på de galopperande kostnaderna inom flygsektorn, nya skatter, höjda avgifter osv?
 
Vi är bättre rustade än våra konkurrenter, som redan nu måste ta mycket mer betalt än vi gör. Vartefter vi får in de nya flygplanen sjunker våra operationella kostnader med 30 % per flygsäteskilometer. Därför klarar vi pålagorna utan att vi behöver höja priserna, vilket i sin tur skapar ännu större skillnad mellan oss och högkostnadsbolagen, och det gynnar oss.


  Vad tror du om konkurrenterna? Finns till exempel SAS kvar om tre år?
 – Absolut! Men det är mindre och har 10-20 % färre passagerare än de har i dag. De kommer också att ha färre inrikeslinjer, men ett fortsatt grepp om affärsresenärerna. Hittills har vi tagit över 30 piloter från Maersk och SAS och har runt 100 ansökningar från SAS-piloter som vill börja hos oss. Det är 737-piloter. 


  Vad händer nu med BUZZ som Ni köpt från KLM?
Ännu är det KLM som äger företaget och det är KLM som förhandlar med fackföreningarna. 200 av de anställda erbjuds nya kontrakt, med högre lön hos oss. Efter ett år erbjuds de dessutom aktieoptioner. Vi förhandlar inte om det här – de som erbjuds möjligheten kan välja att skriva på eller att försvinna! Om inte myndigheterna lägger hinder i vägen tar vi över BUZZ den 1 april. BUZZ förlorar en miljon euro i veckan så vad finns det för val? Vi behåller sex B737 och fram till sommaren även två Bae 146.


 Ni tycks ändrat er marknadskommunikation från “bara billigt” till att också omfatta “punktlighet och bästa service”?     
 
Det är en riktig iakttagelse. Vi ÄR punktligast och det vill vi förmedla. Vi väntar oss inte att SAS kommer att svara på vårt brev som du publicerade häromdagen, men vi skulle önska att de gjorde det! 


  Hur många flygtimmar tar ni ut på piloterna nu?
Snittet ligger på 815 timmar/pilot och år, så det ligger väl under maximala 900. 


  Ni förhandlade med Luleå om inrikestrafik men det sprack?
Vi förhandlade med Luleå, Umeå och platser som jag inte ens kan uttala namnet på. Det har inte spruckit – men Luleå har vi inte fått dit vi vill komma, ännu. Men de kommer nog…


  Hur ser bokningsläget ut på de nya linjerna från Skavsta?
Tammerfors går jättebra, till och med bättre än Paris och har den högsta förbokningen nu! Århus är betydligt lugnare.


  Michael O´Leary är dagsaktuell i världens alla medier för att ha skaffat sig en licens a´ 50 000:- – för taxibil! Anledningen är att han tröttnat på att sitta i långa bilköer i Dublin, med taxilicensen får han lagligt köra i bussfilerna!
 



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten