SAS flyger till Atlanta för att möta SkyTeam och Delta

Publicerad den 2024-01-19 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:12
Kommentarer
SAS har lagt till en ny transatlantisk rutt och flyger därmed till nio nordamerikanska destinationer under sommaren. Det är en del i att SAS lämnar Star Alliance för SkyTeam.
Från och med den 17 juni startar SAS upp en linje mellan Copenhagen Airport och Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport. Linjen ska trafikeras dagligen under sommaren med Airbus A330-300, och minskar sedan till fem gånger per vecka under vintern och flygs då med A350-900.
 
Atlanta blir den nionde destinationen som SAS trafikerar i Nordamerika, tillsammans med Boston, Chicago, Los Angeles, Newark, New York, San Francisco, Toronto och Washington.
 
SAS program visar att man anpassar sitt nätverk för att det ska passa in med övriga SkyTeam-medlemmars utbud. Atlanta är huvudnavet för SkyTeam-medlemmen Delta Airlines. Köpenhamn-Atlanta har ingen direktlinje idag, däremot trafikerades den tidigare av Delta Airlines. 
 
– Genom ett avtal med Delta Air Lines kan våra passagerare fortsätta sin resa på andra Delta-servade destinationer utanför Atlanta, säger SAS vd Anko van der Werff. Våra passagerare kan nu nå flera nya och spännande destinationer i södra USA, Karibien och Latinamerika, alla lättillgängliga från Atlanta.
 
Utöver den nya Atlanta-rutten planerar SAS att öka frekvenserna från Köpenhamn till Boston Logan International Airport, New York John F. Kennedy International Airport och Toronto Pearson International Airport under sommaren. Bland annat blir det två dagliga flygningar mellan Köpenhamn-New York (JFK) och dagliga flyg från Köpenhamn till Boston. Dessutom lägger man till en fjärde veckoflygning från Köpenhamn till Toronto.
 
Som Flygtorget skrev den 4 januari lanseras också nio nya europeiska rutter till bland annat Italien, Montenegro och Spanien. Däremot återupptar man inte rutterna till New York från Aalborg och Göteborg som trafikerades med A321 under sommaren 2023.  
Skriv en kommentar

Kommentarer

Alex
2024-01-20 11:01

SAS kommer direkt in i värmen med joint venture i Sky Team och vilket gör Atlanta rutten klart mer relevant och attraktiv.

Nej
2024-01-20 10:08

Långlinjer kräver en större volym av passagerare och hubbar än det SAS har via sina egna kunder och CPH. SAS vägrades deltaga i Star Alliance “Atlantic JV” som bestod av LH, UA och AC och det finns inget som talar för att Sky Teams stora bolag kommer att se annorlunda på saken. Norwegian försökte sig på långlinjer och föll stort på detta. Att leva på några lönsamma linjer under sommarmånaderna räcker inte.

Daniel
2024-01-20 09:51

At du hellere ville svømme over Atlanten end flyve gennem CPH står dig frit for. Jeg tror ikke hverken SAS eller CPH kommer til at savne din ene rejse om året.

Nej det er ikke danskere der undgår AMS fordi de synes bedre om CPH. Det er alle der ikke gider bruge min 2 timer i transit, uendelige køer i paskontrol og bagage der ikke kommer med.

Floda Reltih
2024-01-19 23:32

Flyger till ATL 1-2 ggr/år via AMS av familjeskäl. Har gjort så i 7 år och kommer aldrig att byta till CPH. Då simmar jag hellre över Atlanten. CDG förstår jag, men vilka hatar AMS som pesten, Daniel? Danskar som inser att AMS brädar CPH på alla fronter?

M.P
2024-01-19 20:49

Vart kommer allt prat om att långlinjerna är en förlustaffär? Det verkar snarare som att kan kom fler långlinjen i framtiden…Är det någon som kan redovisa några siffror på just långlinjetrafiken? Om/ När SAS går in i ett Joint venture m AF/ KL/ DL och VS kan det snarare bli fler destinationer på långt.

Jens
2024-01-19 15:53

En stor del av svenskarna påbörjar sin resa i Köpenhamn. En majoritet av Sveriges befolkning har inte Arlanda som sin närmsta internationella flygplats. Arlanda har huvudsakligen Stockholmsområdet som upptagningsområde och kommer att tappa ytterligare i betydelse när fler regionala flygplatser får matartrafik till internationella flygplatser.

Daniel
2024-01-19 15:07

Nu står der ingen steder at denne rute er rettet mod hverken svenskere eller nordmænd. Den er mere rettet mod det enorme marked der findes ind og ud af Atlanta, der gør at Delta selv har haft en daglig rute til København med stor belægning især om sommeren.
Du behøver ikke sidde og håbe på at SAS langlinietrafik lukker, for så kommer du til at vente længe.
Og du har ret i man kan flyve gennem AMS, CDG, osv, men der mange passagerer der hader disse lufthavne som pesten

Giao Lumme
2024-01-19 14:41

Ligger väl som ett krav kan jag gissa. KL/AF/DL sfären vill ha en linja utan större risk, mer än codeshare. Imponerande nätverk från CPH till Nordamerika framledes. JFK, EWR, BOS, IAD, PHL, ATL, LAX, SFO, MIA, ORD. ARN är tillbaka i stenåldern med SAS på långlinjer. Dock förståeligt med stora danska ägarandelar plus KL/AF som trycker på med sin ägarandel. Lycka till SAS och CPH.

@Nej
2024-01-19 13:24

Att ni fortfarande inte fattar att ATL inte till för svenska resenärer. Det är för att mata in amerikaner still Skandinavien via ATL. SAS är bara en bricka i Deltas spel. DETTA är det nya SAS, när ska ni FATTA detta?

pf
2024-01-19 13:21

jeg må si nei til deg. Med dagens valutakurs vil det være amerikanere som vil dominere denne linjen som passasjerer.

Det er neppe “gamle SAS”, men de nye eiere som styrer mer og mer av rutelogistikken. F-vik bare utförer ordre.

Saltkammargutten
2024-01-19 13:10

Delta gjorde försök på CPH-ATL och ARN-ATL. Båda gick dåligt. SK satsar ju redan på JFK. Denna kommer att gå si sådär. Nu får CPH stor konkurrens från AMS. Och KLMs nätverk slår SAS med bassänglängder. Speciellt då AMS även är ett nav fär DL med flera destinationer nonstop plus KLMs från AMS. Men kul att det händer för CPH. Som sagt tidigare är ARN rätt avpoletterat i dagsläget. HUr det går i hand med att bli Nordens ledande flygplats är för mig en gåta.

Nej
2024-01-19 11:04

Att SAS nu öppnar en ny förlustbringande långlinje ligger helt i linje med de senaste årens katstrofala strategier och dåligt underbyggda analyser. Atlanta är ingen turistdestination och varför skall svenskar och norrmän välja SAS via CPH och Atlanta med två komplicerade byten när AF/KL/LH och BA flyger till de flesta stora destinatioer i Nordamerika, Centralamerika och Sydamerika? Frågan är om SAS långlinjetrafik överlever efter sommarens rekonstruktion och bildandet av det nya SAS?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten