SAS flyger till Atlanta för att möta SkyTeam och Delta
Kommentarer
SAS kommer direkt in i värmen med joint venture i Sky Team och vilket gör Atlanta rutten klart mer relevant och attraktiv.
Långlinjer kräver en större volym av passagerare och hubbar än det SAS har via sina egna kunder och CPH. SAS vägrades deltaga i Star Alliance “Atlantic JV” som bestod av LH, UA och AC och det finns inget som talar för att Sky Teams stora bolag kommer att se annorlunda på saken. Norwegian försökte sig på långlinjer och föll stort på detta. Att leva på några lönsamma linjer under sommarmånaderna räcker inte.
At du hellere ville svømme over Atlanten end flyve gennem CPH står dig frit for. Jeg tror ikke hverken SAS eller CPH kommer til at savne din ene rejse om året.
Nej det er ikke danskere der undgår AMS fordi de synes bedre om CPH. Det er alle der ikke gider bruge min 2 timer i transit, uendelige køer i paskontrol og bagage der ikke kommer med.
Flyger till ATL 1-2 ggr/år via AMS av familjeskäl. Har gjort så i 7 år och kommer aldrig att byta till CPH. Då simmar jag hellre över Atlanten. CDG förstår jag, men vilka hatar AMS som pesten, Daniel? Danskar som inser att AMS brädar CPH på alla fronter?
Vart kommer allt prat om att långlinjerna är en förlustaffär? Det verkar snarare som att kan kom fler långlinjen i framtiden…Är det någon som kan redovisa några siffror på just långlinjetrafiken? Om/ När SAS går in i ett Joint venture m AF/ KL/ DL och VS kan det snarare bli fler destinationer på långt.
En stor del av svenskarna påbörjar sin resa i Köpenhamn. En majoritet av Sveriges befolkning har inte Arlanda som sin närmsta internationella flygplats. Arlanda har huvudsakligen Stockholmsområdet som upptagningsområde och kommer att tappa ytterligare i betydelse när fler regionala flygplatser får matartrafik till internationella flygplatser.
Nu står der ingen steder at denne rute er rettet mod hverken svenskere eller nordmænd. Den er mere rettet mod det enorme marked der findes ind og ud af Atlanta, der gør at Delta selv har haft en daglig rute til København med stor belægning især om sommeren.
Du behøver ikke sidde og håbe på at SAS langlinietrafik lukker, for så kommer du til at vente længe.
Og du har ret i man kan flyve gennem AMS, CDG, osv, men der mange passagerer der hader disse lufthavne som pesten
Ligger väl som ett krav kan jag gissa. KL/AF/DL sfären vill ha en linja utan större risk, mer än codeshare. Imponerande nätverk från CPH till Nordamerika framledes. JFK, EWR, BOS, IAD, PHL, ATL, LAX, SFO, MIA, ORD. ARN är tillbaka i stenåldern med SAS på långlinjer. Dock förståeligt med stora danska ägarandelar plus KL/AF som trycker på med sin ägarandel. Lycka till SAS och CPH.
Att ni fortfarande inte fattar att ATL inte till för svenska resenärer. Det är för att mata in amerikaner still Skandinavien via ATL. SAS är bara en bricka i Deltas spel. DETTA är det nya SAS, när ska ni FATTA detta?
jeg må si nei til deg. Med dagens valutakurs vil det være amerikanere som vil dominere denne linjen som passasjerer.
Det er neppe “gamle SAS”, men de nye eiere som styrer mer og mer av rutelogistikken. F-vik bare utförer ordre.
Delta gjorde försök på CPH-ATL och ARN-ATL. Båda gick dåligt. SK satsar ju redan på JFK. Denna kommer att gå si sådär. Nu får CPH stor konkurrens från AMS. Och KLMs nätverk slår SAS med bassänglängder. Speciellt då AMS även är ett nav fär DL med flera destinationer nonstop plus KLMs från AMS. Men kul att det händer för CPH. Som sagt tidigare är ARN rätt avpoletterat i dagsläget. HUr det går i hand med att bli Nordens ledande flygplats är för mig en gåta.
Att SAS nu öppnar en ny förlustbringande långlinje ligger helt i linje med de senaste årens katstrofala strategier och dåligt underbyggda analyser. Atlanta är ingen turistdestination och varför skall svenskar och norrmän välja SAS via CPH och Atlanta med två komplicerade byten när AF/KL/LH och BA flyger till de flesta stora destinatioer i Nordamerika, Centralamerika och Sydamerika? Frågan är om SAS långlinjetrafik överlever efter sommarens rekonstruktion och bildandet av det nya SAS?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

