SAS reviderar sin Chapter 11-plan
Kommentarer
Ja men i så fall säger vi väl grattis till SAS. Långlinjer från CPH går bra tydligen. Halleluja! Alla som varit oroliga för SAS kan andas ut. Eller?
HongKong och LAX har flyttat från ARN till CPH och de fick andra flygtider samt framför allt en helt annan matning. CPHs styrka är inte att destinationen är markant bättre än ARN utan att SAS har byggt upp betydande matning dit jämförelsevis, så att fler transferpax nås.
Hva er din mening om (norsk) innenriks og hovedstadstriangelet for SAS ?
De nye eiere vil sitte, analysere SAS bit for bit, rute for rute. Det som ikke går vil bli kraftig endret, eller kuttet.
Startade nyligen i SAS och gör en typerating. Har bas i CPH men hela träningen är i Olso med hotel och Traktamente i ca 4 månader.
Att bolaget inte kan planera bättre när det finns simulator i Köpenhamn och man genomför kurser där. Flera som har liknande upplägg. Känns som att såhär ser det ut på varje avdelning och pengar är inget problem. Detta hade Aldrig hänt i tidigare bolag. Känns som en statlig myndighet inom SAS.
dokumentera dit helt osannolika påstående, tack.
Långlinjer från CPH till USA och Kanada går bra. Långlinjer till Asien har det svårare. Långlinjer från ARN har alltid varit ett svart hål ekonomiskt, därför helt rätt av SAS att satsa på CPH.
Oinsatta missunnsamma Stockholmare har tydligen svårt att fatta att CPH är ett internatinellt nav och att ARN är en matarflygplats till olika nav runt om i Europa.
Vad kan SAS göra lönsamt överhuvudtaget? Finns det någon del av verksamheten som tjänar pengar i nuläget (eller historiskt för den delen)?
För att maximera vinsten gissar jag att de måste fokusera på de tjockaste linjerna inom Europa, ha vältajmade hubmatarflyg med Codeshare till LHR, AMS, CDG, FRA och flyga fullsatt charter eller reguljär till Medelhavet och Kanarieöarna när kapacitet finns.
Långlinjerna ligger pyrt till ja.
Långlinjer från Köpenhamn har kostat SAS ganska många tiotals miljarder. Det är en total flopp som de måste upphöra med för att få lönsamhet i bolaget.
CPH ska liksom OSL och ARN sikta på att mata trafik till större hubs i Europa.
Tyvärr kommer det nya rekonstruerade SAS behöva ett ytterligare kapitalstillskott inom ett år om de fortsätter generera förluster under innevarande år. Att innevarande år skall bli lönsamt är omöjligt. Skall bli spännande att se vad som kommer att slaktas (SGH, Cargo, gamla konsortiet och Technical?) och ännu mer intressant hur deras nya nätverkstruktur kommer att se ut. Tror att de sneglat på Norwegians lyckade omstöpning och då ryker långlinjerna.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

