Featured article image

SAS tränar med A350 mellan Stockholm och Köpenhamn

Publicerad den 2023-12-29 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:12
Kommentarer
Businesskabin och flatbeds på flygningar mellan Köpenhamn och Stockholm. Det är möjligt att uppleva just nu när SAS tränar piloter på A350 med korta flygningar inom Skandinavien.
Det är fredagarna som gäller för den som vill flyga A350 mellan Arlanda och Kastrup när SAS sätter in den stora långdistansaren på den regionala linjen i Skandinavien. Idag är avgången 17.05 när SK1408/1409 startar från Köpenhamn för en turnaround till Stockholm och sedan fortsätter flygningarna de flesta fredagar fram till den 2 februari. Det är behovet av träning för de piloter som flyger A350 som ligger bakom att de vanliga flygplanen i A320-familjen byts ut mot de nya långdistansmaskinerna.
I sin tur ger det möjlighet att resa i business mellan de två huvudstäderna. I vanliga fall är SAS Plus den maximala servicenivån ombord på flygningar inom Europa och inledningsvis hade SAS tänkt stänga business-kabinen de gånger som maskinen flög träningsflygningarna. Det förklarades med det tämligen självklara faktum att SAS inte har businessclass på flygningar inom Europa.
Men sedan testperioden planerades i oktober har SAS tänkt om och håller nu även businessdelen i kabinen öppen under den relativt korta flygturen. Det gör att de passagerare som väljer en plusbiljett mellan Köpenhamn och Arlanda har möjlighet att boka ett business-säte. Däremot sker ingen business-servering utan det är vanlig Plus om än i betydligt mer sofistikerade och rymliga omgivningar än i vanliga fall. Vid sidan av business-kabinen finns även den ordinarie Plus-kabinen ombord på en A350 att tillgå för resenärer med den dyrare biljetten.
Att använda kortare regionala flygningar med ett flertal starter och landningar för att träna piloter på nya flygplanstyper, särskilt långlinjemaskiner, är inte ovanligt. Bland andra Finnair har gjort det med nya A350 och när Norwegian fasade in B787 i flottan gick testflygningarna bland annat till London.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Piloten Per
2024-01-01 15:18

Fast, nu tränar inte SK på dessa rutter. Man gör det för att visa sitt servicekoncept i Airbus A350.

Pratat med SAS
2023-12-30 15:51

Bokade detta med frugan 19 januari. Kunde inte heller lägga till platser men efter samtal med SAS så går det inte boka platserna dom får man när man checkar in.

Bertil 1
2023-12-30 14:09

Tack för era synpunkter. Jag försökte boka i business på en resa i dec och det gick inte då att välja plats i riktiga Business. Har inte försökt denna gång efter jul så det är ju toppen att det fungerar för de som vill prova en riktigt bra Business stol.

cph4ever
2023-12-30 09:34

@Bertil!
Igår den 29:e fick A350 teknik i CPH och blev ersatt av en A320 och en CRJ.

Lars
2023-12-29 23:04

@Bertil 1, där har du fel. Nu i december har det endast varit möjligt att boka i Plus men i januari och fram till sista avgången i feb är det möjligt att boka Plus-biljett och välja plats även i Business sätena. Kolla själv får du se, själv har jag redan bokat till den 12/1.

To
2023-12-29 20:42

Bertil 1 – du bokar SAS Plus och kan sedan välja sittplats i Plus kabinen och SAS Business kabinen 🙂 Inte business produkt men du kan prova stolen iallafall:)

Planerar själv att flyga i mitten på januari!

SAS kritiker
2023-12-29 19:01

Typiskt SAS att inte anstränga sig och löpa linan fullt ut. Varför inte erbjuda riktig C Cl. Löses enkelt i både GDS och on ground så produkten redan opereras på långlinjer. SAS insisterar alltid på att vara “stuck in the middle”; inte sämst , inte bäst. Varför trivs de i denna position trots alla bevis på att det inte funkar? Står förövrigt i alla business strategy böcker, kapitel ett.

Bertil 1
2023-12-29 17:47

Det går inte att boka platser i Business kabinen med Flatbed. Går bara att boka platser i Plus kabinen och där finns inte Flatbed.

Hmm
2023-12-29 16:26

Flög med a350 på sträckan i Go fram och tillbaka i december i jobbet. Idag hade jag bokat business säte men planet blev utbytt mot en a320 1,5 timme innan avgång.
Gick inte att få svar på varför och att då tillbaka det extra man betalade för sätet kan man ju glömma.

Svakob
2023-12-29 13:31

Så trevligt.
Blir väl enda gångerna vi får se dem på ARN.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten