Uppgörelse i natt – flygrabatt till Norrbotten !
I samband med de kärva budgetförhandlingarna mellan regeringen och stödpartierna blev man i natt - trots ajournering från vänsterpartiet - överens om en svår knäckfråga. Det är språkröret Peter Erikssons prestigefråga i det 21-punktsprogram som miljöpartiet avkrävde socialdemokraterna som villkor för att ingå det nuvarande regeringsunderlaget.
Nu har man kommit fram till en lösning av oenigheten om den så kallade Norrbotniabanan mellan Umeå och Haparanda som var ett absolut krav från (mp) för att stödja Göran Person. Man har enats om att skjuta upp denna investering till 2015 mot att boende i Norrbotten får flyga till och från Stockholm för 100 kronor enkel resa. Finansieringen av flygrabatten är - genom senareläggning av det stora tågprojektet - därmed ordnad under hela mandatperioden och Bosse Ringholm har därför inga invändningar. Även vänsterpartiets taleskvinna Karin Svensson-Schmidt är med på förslaget erfar @irmail. Kirunapartiets Lars Törnman stöder överenskommelsen under förutsättning att det kompletteras med snabbussar från Kalix och Haparanda till Luleåflygplatsen Kallax.
Bilden: En nöjd finansminister Bosse Ringholm efter uppgörelsen.
De flygplatser som är aktuella för norrbottningarnas 100-lappsresor till Arlanda är Luleå, Kiruna, Pajala, Arvidsjaur och Gällivare. Regeringen skjuter till 400 miljoner till att handla upp de sänkta flygpriserna från flygbolagen och snabbussarna Haparanda – Kalix – Luleå.. Pengarna tas från en del av räntan på den tänkta Norrbotniabanan som totalt hade uppgått till 1,6 miljarder per år, räknat på 8% av hela projektet som kostnadsberäknats till 19 miljarder. Därmed sparar regeringen över en miljard årligen i framtida investeringskostnad ända fram till 2015.
Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson – tillika kommunalråd i Kalix – är nöjd med uppgörelsen. – Vi ser detta som en seger för glesbygden och miljön. Vi är många hundra lappar häruppe som vill resa oftare till Stockholm och demonstrera för torskstopp och trängsel -avgifter!
Även Lars Törnman stöttar förslaget fullt ut men vill ha större inflytande på SAS tidtabell Kiruna – Arlanda. – Skall staten stötta flyget med ofantliga medel så skall inte några stockholmare i Frösundavik eller danskar sitta i Stockholm och bestämma när och hur hundra lappar skall flyga söderut. Det avgör vi !
Flygbolagen har ännu inte konfronterats med förslaget men statliga Rikstrafiken i Sundsvall som svarar för upphandling av trafiken i Sverige har kontaktats och Generaldirektör Kjell Dahlström räknar nu med att avsätta resurser för att fördela pengarna bland lapparna.
Flygexperten Bo Sehlberg säger till @irmail: Klokt beslut av politikerna att satsa på flyg till övre Norrland istället för skenbara och plågsamma tågförsök. Det viktiga är att flygplanen är tillräckligt stora så att det går in minst hundra lappar på same flight ! Annars blir det bara kö lappar.
I förslaget ingår även gratis parkering på fllygplatserna. Därmed kan man dra in en hel del tjänster för lapp-lisor som nu istället kan jobba inom barnomsorgen.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

