Wideroe vill expandera i Europa

Publicerad den 2003-03-29 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Flygbolaget Wideroe, som ingår i SAS-koncernen, har stora planer. Bolaget vill ta upp direktflyg med lågprisfokus till nya destinationer med mer än 200.000 innevånare och tittar också på att utveckla baser i det allt mer avreglerade Europa. Och det är bråttom!

Bolagets VD Per Arne Watle säger till norska Aftonposten att man inspirerats av lågkostnadsbolag som Ryanair. Det handlar om att anpassa sig till lägre servicekrav och utnyttjande flygresurserna mer effektivt.
Wideroe kommer enligt Watle, som en av tre strategier, att satsa på direktlinjer som går förbi stora trafiknav ( t ex Kastrup ). Exempel på destinationer man tittar på är Rostock och Kiel i norra Tyskland. Ryanair startar i nästa vecka en linje mellan Stockholm/Skavsta och Lybeck/Hamburg vilket indikerar lågkostnadsflyget intresse för Tyskland som är Europas största flygmarknad. Om bolagets start av trafik Bromma - Oslo är ännu inget avslöjat i detalj, men det kan bli trafikstart redan i maj.

Bilden: Wideroes än så länge största flygplan, DASH8-400 med plats för 72 passagerare.

 

Jag ser framför mig att Wideroe flyget till utlandet och mellan punkter i utlandet, säger Watle. Jag kan heller inte utesluta att vi sätter upp besättningsbaser i utlandet.


Hur det blir med bolagets fortsatta planer på trafik på Sverige där man senast aviserat att flyga Bromma – Oslo är ännu oklart. Wideroes svenska trafikprogram kommer sannolikt att kopplas till vilka åtgärder SAS Airline vidtar när man nu ser över det totala trafikutbudet som skall redovisas för styrelsen den 10 april.


Förutom den nya strategin med utlandssatsningar så kommer Wideroe – enligt Watle – att fortsätta att vara det ledande regionalbolaget mer kortbanetrafik i Norge. Dessutom är bolaget fortsatt matarbolag till SAS trafik från Oslo och andra stora trafiknav i Skandinavien.


Wideroes VD säger att man inte vill bli kallade Lågprisbolag med sin nya strategi med fokus på utlandet, men kommer att sänka kostnaderna för att kunna erbjuda lägre priser. Det finns en antal skäl till detta. Inom SAS-koncernen pågår nu en tävlan om vilka bolag som bäst upprätthåller olika linjer och har förutsättningar för lönsamhet. SAS-Airline/SASCommuter tävlar med Braathens, Wideroe, Air Botnia och Spanair och vem som har lägsta enhetskostnad. Vitt Wideroe expandera så är det alltså bara en väg att gå – sänkta kostnader på alla områden genom högre effektivitet. Och det är bråttom ! Konkurrenterna flåsar i nacken.



Fakta Wideroe:
Bolaget flyger på 34 destinationer i Norge och 6 destinationen i Nordeuropa, bl a Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och destinationer i norra Storbritannien.
Bolaget har 29 flygplan av typ Bombardier DASH8 med plats för mellan 30-72 passagerare. Flygplanen gör tillsamman över 300 flygningar per dag, alltså 10/flygplan.
Bolaget har 1300 anställda och omsatte under 2002 drygt 2 miljarder och gjorde en vinst på 67 miljoner NOK. Bolaget ingår som dotterbolag i SAS-koncernen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten