Skriv ut   Tipsa en vän  

Ombord på Lufthansa LH 2417 till München

Resereportage, Anders Carlsson, den 13 juni 2013
”Nonstop you”. Det är Lufthansas senaste slogan och fokuserar på service och passagerarna i högsätet.
Flygtorget tog planet till München för en snabb koll av hur reklamen fungerar i verkligheten, när det verkligen gäller.

Ombord Lufthansa

Det är en Airbus A320-200 som trafikerar sträckan Arlanda - München en tisdag i början av juni. Flighten är välbokad, bakom skynket är det i princip fullt, däremot är det glest i business. Av de 18 stolarna, Lufthansa har tre i bredd också i business, är bara åtta upptagna och som vanligt är mittplatsen ledig.

Enligt tidtabell är avgång satt till 16.05 men eftersom maskinen kom in försenad från München blir det fördröjning. Men efter en snabb turnaround slutar den på bara åtta minuter innan det är dags för push-back. Start från bana 01 på Arlanda och så snabbt upp genom molnen.
Ombord Lufthansa
         
Väl uppe på flight-lever dröjer det inte länge förrän servicen är igång med en stillsam fråga om jag behöver en tidning eller ett magasin, trots att jag redan sitter med en svensk kvällstidning uppslagen över knäna. Strax därpå serveras en lättare måltid, varligt utburen på brickor, en och en från galleyt av den värdinna som i första hand ansvarar för gästerna i business. Inget slamrande med serveringsvagnen alltså. Det som i färdhandlingarna kallads "snack" visar sig vara färsk sparris med två sorters skinka, garnerad med äggröra och en tomat- och löksallad. Menyvalet beror på att det nu är sparristider, förkunnar en liten broschyr som följer med maten. I övrigt är brickan fylld med diverse sötsaker och, naturligtvis, riktiga bestick. En korg med tre-fyra olika sorters varmt bröd bärs runt och strax är också serveringsvagnen framme med öl, vin och vatten. En öl passar bra till och det är flasköl som hälls upp i glasen.
         
Den enkla men smakfulla måltiden avnjuts medan flygningen passerar söderut längs den svenska östkusten. I höjd med norra Öland är det molnfritt och utsikten in mot Sverige anslående: Kalmar, Kristianstad, Ystad glider förbi och så tvärs över Bornholm med flygplatsen vid Rönne fullt synlig.
         
Kaffe efter maten, självklart, och till det en efterrätt gjord på tärnad mango i vaniljsås på en bättre av Jello, illgrön och lätt att låta bli. Dessutom innehåll brickan, som för övrigt plockades bort så snart maten var uppäten, en ask med två chokladpraliner. Som om inte det räckte bjöds också en stund senare på en ask med Lyckogodis, röda segisar med smak av granatäpple och himbeere. Sammantaget en väl avvägd och mättande omgång "snack".
         
I höjd med den tyska kusten är allt omsorgsfullt bortplockat och det är lätt att breda ut sig ordentligt över de tre stolarna i raden med dagens Herald Tribune uppslagen. Tjockt molntäcke gör det svårt att orientera sig under flygningen över Tyskland och det blev ingen hjälp från flightdeck. Det gör det å andra sidan lätt att när tidningen är skummad, plocka upp iPaden och arbeta lite utan att distraheras av utsikten och viljan att försöka jämföra karta och verklighet. I och med att det är glest bland raderna störs inte heller arbetsron och det är lätt att breda ut lite papper under ett arbetspass på en knapp timme.
         
Lång inflygning mot Franz Josef Strauss-flygplatsen och mot bana 08L genom en del turbulens och dessutom i tät rote med en annan av Lufthansas A320 som landade på parallellbanan. Enligt tidtabell ska flygningen från Arlanda till München ta två timmar och 15 minuter och trots förseningen från Stockholm dockar vi, med tysk precision, vid gaten på utsatt tid.
         
Tack och adjö och under vandringen mot nästa flygning, är det dags att sammanfatta arbetet ombord:
         
Vänlig och självklar service från personalen ombord, i synnerhet från den värdinna som ansvarade för business-kabinen. Eftersom det enbart var åtta passagerare fanns tid till lite extra uppvaktning med tidningar, smågodis och allmänna frågor om välbefinnandet. Att kabinpersonalen i business även hade ansvar för economy märktes inte mycket av, de fanns på plats när de behövdes. Allt flöt på utan att egentligen märkas och om det här är Lufthansas normalstandard för flygningar inom Europa är både bolaget och passagerarna att gratulera.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@ inte sas
Skrivet av K-d pax, 2013-06-16 07:55:08
Prova Iberia long haul så får vi höra vad du säjer sen. Jag jobbade i sydamerika ett tag och tvingades att flyga Iberia då och då. Jag trodde inte att det fanns ett europeiskt long haul bolag med så låg standard.
Anmäl inlägget
answer Solen
Skrivet av inte SAS, 2013-06-15 16:05:59
Du skriver skit om Iberia, som är det säkraste bolaget söder om alperna, jobbat i Madrid, alternativet att köpa biljett av SAS och få åka md80 med Spanair, det hade jag unnat dig gnällspik!!!!!
Anmäl inlägget
@Solen
Skrivet av K-d pax, 2013-06-13 22:16:19
Hur kan nån kalla Iberia får ett riktigt bolag? Då var det nog längesedan du flög med Iberia. Självservice bar business.
Anmäl inlägget
=)
Skrivet av Rajjabbrajjan, 2013-06-13 20:07:20
Hejja hejja Rajjan-är, hejja hejja Rajjan-är, hejja Rajjan-är hej hej hej!! =)
Anmäl inlägget
Economy
Skrivet av mengretadå, 2013-06-13 18:15:30
Jag upplever att economy är väl så god på LH. Lusläste och trodde det var det det handlade om. Med tanke på att det inte skiljer så mkt så är LH economy väl värd pengen. Jag håller det som det bästa inom Europa tillsammans med BA. / Tysk flasköl
Anmäl inlägget
Service?
Skrivet av Anniqa, 2013-06-13 15:57:07
Hög tid för LH att börjar sälja enkel biljetter till vettiga priser. Det skulle vara service!!
Anmäl inlägget
Economy
Skrivet av Benkas, 2013-06-13 15:30:44
Bra att ni speglar Business för det är ju som sagt många som flyger där(ironi). På trippen tillbaka vore det ju kul med en likadan analys av Economy, för det är väl i alla fall de som håller LH och de flesta flygbolagen i luften.
Anmäl inlägget
Lufthansa
Skrivet av Jocke, 2013-06-13 13:08:52
Som en del sagt tidigare i business är det för det mesta riktigt bra service och mat hos Lufthansa. ingen jäkla wrap här inte...
Anmäl inlägget
Tillbaka till smörbröd kriget på NAT !!
Skrivet av AKTIONÄR, 2013-06-13 13:07:59
For oss som var med på den gamla tiden så skulle SAS i dag vinna många poeng om dom tog upp "Service konceptet" ifrån DC7C tiden
på NAT; hvor HELA kabinen blev serverad med Open Danish Sandwich till stor glede for alla i dag ombord på EU flygningarna.

liten kostnad = STOR glede med ++ poeng. !!
f.d.DNL.
Anmäl inlägget
LH kabinpersonal är nonchalant
Skrivet av Bertil, 2013-06-13 13:03:42
Du hade nog tur med en trevlig besättning. Jag åker ( åkte) ofta med LH i Business och jag har för det mesta haft snorkig och på snudd på otrevlig besättning. Detta tycker jag är typiskt för LH. Numera undviker jag detta bolag. Det är faktiskt så att kabinpersonalen på SAS är mycket trevligare om den inte är norsk. Det enda som motsäger SAS just nu är deras nya servicekoncept som inte är bra.
Anmäl inlägget
Lh =toppservice!
Skrivet av Solen, 2013-06-13 12:45:34
Självklart toppservice, LH/Iberia/BA/KLM riktiga flygbolag som fortfarande vet hur man tar hand in sina passagerare.....till skillnad från andra bolag, inga nämnda, inga glömda!

Go Lufthansa!!!!
Anmäl inlägget
@Acer
Skrivet av Per, 2013-06-13 12:18:52
Artikeln är väl inte dålig för att den handlar om business? Vi är nog tillräckligt många på den här sidan som känner igen oss...
Lufthansa har en bra produkt och kan med rätta kalla sig fullservicebolag. Flygbolaget har ju både geografiska fördelar och fördelar i form av stark hemmamarknad.
Även om även Lufthansa har synnerligen tuff konkurrens från Air Berlin och andra så tror jag det kommer gå bra för tyskarna.
Anmäl inlägget
Business
Skrivet av Magnus, 2013-06-13 12:18:35
Bra artikel, finns ju även dom som är intresserade av business.
Anmäl inlägget
Business
Skrivet av Acer, 2013-06-13 11:42:29
En dåligt avvägd artikel. När man som du sitter i business är det inte många som kan relatera till det då de flesta sitter i economy och får en helt annan och till det priset anpassad service.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev