Innehåll nr 7 - 2007
Försäkringsbolaget Interhannover höll nyligen ett marknadsmöte. Bland talarna fanns läkaren David Eberhard. Han föreläste kring ämnet trygghetsnarkomani. Ämnet får mig att tänka på den amerikanske piloten, Chuck Yeager. Mannen som flög genom ljudvallen 1947. I slutet av 1986 var Chuck i Sverige för att marknadsföra sina memoarer. Eftersom Flygrevyn och ett bokförlag delade på värdskapet fick dåvarande chefredaktör Bo Sehlberg möjlighet att genomföra sitt drömreportage. "Flygrevyn testar Viggen med Chuck Yeager som provflygare". Men Viggen imponerade föga på världens tuffaste pilot. "Det är ett gammalt flygplan och det märks!", sa han. Vad han däremot reagerade på knöt an direkt till Eberhards föreläsning. Han slogs av alla de säkerhetsåtgärder som vi svenskar vidtog för att skydda våra piloter. Chuck Yeager tyckte att omsorgen om piloten var så stor att han hindrades i att utföra sitt stridsuppdrag. Chuck berättade vidare i artikeln att han hade fått många oroliga frågor om den amerikanska erfarenheten av "fly-by-wire". Då, i mitten av 1980-talet, hade de som Chuck påpekade, flugit med sådana system i mer än 20 år utan problem! Även rädsla för att JAS 39 var ett instabilt flygplan var något som man passade på att diskutera med Yeager. Men Chuck förklarade på sitt jordnära sätt att det finns massor av sätt man kan dö på i en luftstrid - men att flygplanets inbyggda instabilitet skulle utgöra en risk var ändå det minst troliga. Lite tillspetsat sammanfattade han den svenska ängslan. "Ni förbereder en krasch vid varje uppdrag." Trygghetsnarkomani är kanske trots allt ett svenskt problem?
Christina
4 ... DIREKTÖRS JETEN
Läs hela artikeln i PDF-format Knappt har "Very Light Jet" lanserats förrän ett nytt begrepp dyker upp - "Personal Jet". Exakt vad som utmärker den nya klassen är något oklart. Men i allmänhet har de en startvikt på två till tre ton, är enmotoriga och tar sällan fler än sju personer.
6 ... BULLDOG I KAMERASIKTET
SK 61 Bulldog tjänstgjorde under två decennier i flygvapnets utbildning. Så sent som för några år sedan användes den vid Trafikflygarhögskolan. I dag finns bara ett fåtal exemplar kvar i landet. Daniel Karlsson har med hjälp av sin kamera dokumenterat SK 61 nr 11 i hisnande vackra bilder.
24 ... RYSK FLYGMÄSSA
Vartannat år arrangeras den ryska flygmässan MAKS. Förutom ett massivt inhemskt deltagande dominerades de utländska inslaget av USA. På den omfattande markutställningen fanns över 250 flygplan och helikoptrar av olika typer.
28 ... A380 I TRAFIK
Oaktat senaste tidens problem kunde Airbus nyligen, efter nästan två års försening, äntligen överlämna premiärflygplanet A380 till första kunden Singapore Airlines.
37 ... BD-5 - FRÄCKT HEMBYGGE
Trots att BD-5 har sina elaka sidor så imponeras vår provflygare Bob av det lilla hembygget. Sikt, prestanda och ekonomi gör den helt enkelt till ett fantastiskt litet flygplan anser han.
45 ... KALLA VINGAR ÖVER SVERIGE
Spänningen mellan Ryssland och USA har ökat igen under senare år. Åter flyger ryska strategiska bombare över världshaven och NATO:s incidentberedskap startar för att möta dem i luften. Minnen från det kalla kriget väcks till liv igen.
54 ... FLYGDAGAR ÄNNU EN GÅNG
Så var det dags för årets sista flygdagskavalkad. Karlstad, Borås, gården Bondeström och Visingsö är platserna som sätter punkt för sommarens flygevenemang.
... PLUS MYCKET, MYCKET MERA ...

 

Mer information: Flygrevyn.se