Innehåll nr 2 - 2009
Att statistiskt ranka flygbolag säkerhetsmässigt kan tyckas vanskligt. Det är många faktorer att ta med i beräkningen. Bland annat spelar flottans ålder, arbetsrutiner och vilka sträckor bolaget trafikerar säkert en stor roll i sammanhanget. När så en norsk tidning nyligen publicerade en lista baserat på flygningar mellan år 1989 och 2008 så kom Lufthansa högst medan Aeroflot hamnade på jumboplats. Men olyckor är just olyckor och därmed inte förutsägbara. På den vanliga frågan vilket flygbolag som är säkrast att flyga med finns följaktligen inget entydigt svar.
Däremot kan man fråga sig om den ekonomiska krisen som pressar flygbranschen så hårt just nu håller på att få genomslag på flygsäkerheten. Enligt IATA så ökade antalet olyckor förra året till 109 att jämföra med 100 år 2007. Å andra sidan visar det sig att överlevnadschanserna har ökat i samband med haverier. Under fjolåret dog 502 passagerare jämfört med år 2007 då 692 miste livet. Förra året flög vi allt mindre men det berodde nog snarare på att vi håller hårdare i plånboken än misstro gentemot flygbolagens säkerhet.
Trots att vintern gjort sig påmind igen har våren redan gjort entré. Under snötäcket hukar snödropparna intill husväggen. Både katt- och pärlugglan har hoat in sina revir i skymningen. Ute på fälten nedanför mitt hus tog åtta sångsvanar en välbehövlig rast häromdagen innan de åter lyfte mot de norrländska insjöarna. Under fågelborden har ett gäng glupska sidensvansar, till koltrastarnas förtret, hackat i sig de till dem utlagda äpplena med rekordfart.
Stora flockarna med gråsiskor sveper över himlen och blir alltmer sällsynta för var dag. En vintergäst som hör hemma norröver.
En hög med svarta dun vittnar om att sparvhöken har varit i farten. I kalabaliken flög en av alla hundratalet gråsiskor rakt in i ett fönster. Innan jag hinner vända ryggen till så är den döda fågeln borta. Återvinning på hög nivå - åtminstone om sparvhöken får bestämma.
Christina
4 ... Flygvapenklassiker
Läs hela artikeln i PDF-format Vid F 7 Såtenäs håller Swedish Air Force Historic Flight till med sin veteranflygverksamhet. En imponerande samling av klenoder som Sk 16, Safir, Bulldog, Tunnan, Hunter, Vampire, Lansen och Draken. Har du tur kan du få se dem under sommarens flygdagar.
19 ... En sväng med MiG-29
René Larsen är en kille med tur. Ett danskt försäkringsbolag utlyste en tävling öppen endast för piloter och René vann första pris! Och inte vilket pris som helst utan vinsten innebar en sväng med en MiG-29. Tillsammans med en av Rysslands främsta testpiloter fick René sin livs flygupplevelse.
24 ... Indien slår på stort
Indiens kommande köp av 126 nya stridsflygplan är utan tvekan årtiondets vapenaffär. Priset är en tung faktor i upphandlingen och den lycklige får besked någon gång kring årsskiftet 2009. Dessutom kan det tillkomma ytterligare en order på lika många flygplan!
33 ... Jumbo fyller 40
I 37 år höll Boeing 747 rekordet när det gällde passagerarkapacitet. I dag är Airbus 380 störst. För 40 år sedan valde Boeing att satsa hela företagets existens på att projektera ett nytt flygplan - en satsning som skulle visa sig bli en fullträff.
36 ... Flygledning på distans
Ett flygplan ligger på final mot flygplatsen. Flygledaren ger direktiv över radio. En normal situation utom på en punkt. Flygledaren sitter inte i tornet utan flera mil därifrån!
50 ... Spaka en simulator
Att spaka en Viggen, Draken eller Boeing 737 i en riktig simulator har hittills varit förunnat bara yrkespiloter. Men nu kan alla som vill pröva på.
62 ... Aero India 2009
Indien utgör i dag en av världens största och snabbast växande marknader inom såväl den militära som kommersiella flygsektorn. Att landets flygvapen just nu står i begrepp att fasa ut sina gamla MiG-21:or bidrog till att den internationella försvarsindustrin var välrepresenterad på årets flygmässa.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se