Innehåll nr 8 - 2011
Även tomten har drabbats av den ekonomiska krisen. I alla fall inom flygvärlden. Under några år har det varit full fart på det så kallade tomteflyget i början av december. Familjer från Storbritannien har flugit med chartrat flyg till Rovaniemi och tomteland. Trafikledningen på Arlanda har haft det hett om öronen under några dagar på grund av allt flyg och har till och med fått träna i simulator inför anstormningen. Folk har larmat myndigheterna när trafiken har varit som intensivast och mängden kondensstrimmor enligt dem har varit ett tecken i skyn på att Sverige är utsatt för en invasion! Men i år visar tomtetrafiken tecken på att avta och både LFV och de driftiga finnarna får en mindre slant i julklappssäcken. Det är trist att även tomten ska vara konjunkturutsatt kan man tycka.
På gården står ett flertal åldriga askar och ekar. Några av dem står farligt nära boningshuset och de övriga kan säkert tappa en tung gren just när jag råkar passera.
Men valet att låta dem stå kvar är mitt och det var en bidragande orsak till att jag för fjorton år sedan valde att leva i en lantligare miljö.
Hur viktigt det är att ha ett ord med i laget när det gäller vår närmiljö visar det starka engagemanget som stockholmarna har haft för den så kallade TV-eken. Ett behjärtansvärt engagemang. Ändå tycker jag att man ska välja sina strider i en tid när särintressen har nollvision för rovdjur och de mest artrika jordbruksmarkerna runt storstäderna försvinner i rasande takt.
Nu är den riksbekanta TV-eken fälld och runt min gård tränger sig staden på, men fortfarande finns det tillräckligt med betesmarker och åkrar för att jag ska få glädje av alla de fåglar som finns i ett jordbrukslandskap.
Hoppas att ni hittar mycket läsgodis i tidningen att njuta av under julhelgerna och att snön kommer lagom till julafton.
Christina
4 ... Utbildning på Black Hawk
Nästa år börjar de första UH-60 Black Hawk att operera från Malmen i Linköping. Sverige har tecknat avtal med USA om köp av 15 stycken. Nyligen hemkommen från första delen av sin utbildning på UH-60 berättar den svenske piloten Richard om sina erfarenheter under en hektisk tid på basen Fort Rucker i Alabama.
9 ... Katter med klös
Läs hela artikeln i PDF-format Från andra världskriget och in i våra dagar har Grumman främst byggt flygplan åt den amerikanska flottan och marinkåren. Många har fått kattnamn. Det är ingen slump. Få maskiner har haft vassare klor.
20 ... Global Hawk
Spaningsplattformen Global Hawk som har varit med i tio år har hittills tillverkats i nio olika versioner och beställts i ett femtiotalet exemplar.
Förarlösa flygplan blir en allt större del av den västerländska vapenarsenalen.
36 ... Corvalis - Lyxåk för långresan
Vår testpilot konstaterar att Cessna 400 TT Corvalis har praktiskt taget allt en pilot kan önska sig. Flygplanet som kostar en rejäl slant är förmodligen inget som flygklubbarna kommer att satsa på, men för den som vill lätta på plånboken väntar en lyxig resemaskin utöver det vanliga.
44 ... Flygbåten Osas Ark
Sirkorskys flygbåt är världens numera enda flygande S-38. Flygplanet från 1920-talets Amerika är målat i samma vackra sebramönster som originalet. Tom Schrade och hans fru flyger just på en världsturné och stannade till i Belgien där Daniel Karlsson passade på att föreviga skönheten.
60 ... Tabbar i rymden
Inte alla rymdfärderna avlöper som det är tänkt. De flesta olyckor kan skyllas på felkonstruktioner. Men vid några tillfällen är det astronauterna som försatt sig själva i hårresande situationer. Läs om alla de tabbar som begåtts i rymden.
64 ... Renässans för turboprop
I takt med att bränslepriserna har stigit har turbopropmaskinerna fått en renässans. Fransk-italienska ATR satsar nu på en uppgradering av sina 42-och 72:or. Branschen räknar med att det under de närmaste 20 åren finns ett behov av 3 000 nya regionalflygplan med turboprop.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se